کدام خودروساز اولین چراغهای برقی را اختراع کرد؟

خودرو بانک/ امروزه انواع مختلفي از چراغهاي الکتريکي در خودروها به کار گرفته ميشوند، چراغهاي هالوژني و لامپهاي LED دو نوع مرسوم چراغ اتومبيل در خودروهاي امروزي هستند. با اين حال چراغهاي الکتريکي سابقهاي طولاني در صنعت خودروسازي دارند و از مدتها پيش در اتومبيلها به کار گرفته شدهاند.
تاريخچه استفاده از خودروها به سالهاي پاياني قرن نوزدهم باز ميگردد. در آن دوران خودروها معمولا کالسکههايي بودند که به جاي اسب، از موتور براي پيش راندن آنها استفاده ميشد. چراغهاي روغني و شمع تجهيزات روشني کالسکهها در زمان قديم بودند که بدون تغيير به اتومبيلها منتقل شدند. توجه داشته باشيد که وضع جادهها در قرن نوزدهم چندان مناسب نبود و به همين خودروها با سرعت زيادي حرکت نميکردند، از اين رو تجهيزات روشنايي اوليه براي استفاده در آنها کفايت ميکرد.
با بهبود خودروها در دهههاي بعدي و افزايش سرعت وسايل نقليه، نياز به نورپردازي بهتر در اتومبيلها به دغدغه خودروسازان تبديل شد. در آغاز قرن بيستم ميلادي، لوئيس بليورت فرانسوي چراغهايي را از جنس کاربيد کلسيم ارائه کرد که بازدهي نوري مناسبي داشتند و هنگامي که يک انعکاس دهنده به آنها اضافه ميشد، براي استفاده در شب کاملا مناسب به نظر ميرسيدند. با اين حال يک مشکل وجود داشت، سوخت اين چراغها توسط يک مخزن تامين ميشد که ميتوانست انرژي لازم براي روشن بودن چراغ را تا چهار ساعت تامين کند و از آن پس راننده بايستي مخزن چراغ را تميز کرده و مجددا پر ميکرد.
ادغام سيستم روشنايي با ژنراتوري که بتواند برق چراغها را تامين کند، گام بعدي در توسعه سيستم روشنايي اتومبيلها بود. اين سيستم در ابتدا بسيار هزينهبر محسوب ميشد و استفاده از آن در خودروها به هيچ عنوان منطقي به نظر نميرسيد. با اين حال متخصصان ديگري راه مقرون به صرفهاي براي استفاده از چراغهاي برقي در خودروها پيدا کردند.
نخستين خودرويي که به طور کامل از سيستم چراغهاي برقي بهرهمند شد، خودروي تمام برقي کلمبيا ساخت شرکت هارتفورد بود که در سال 1898 معرفي شد. بعدها شرکتي به نام Pockley Automobile Electric Lighting Syndicate، چراغهاي اين اتومبيل برقي را با يک باتري هشت ولتي ادغام کرد و ديگر نيازي به پر کردن مخزن روغن چراغها نبود. برندهاي لوکس کاديلاک و رولزرويس نخستين پيشگامان استفاده از چراغهاي برقي در خودروها بودند.