عجیبترین دنده دستی دنیا! چهره قدیمی اما بدون کاربرد
خودرو بانک/ تقريباً همه جعبهدنده دستي را دوست دارند. اکثر ما تمايل نداريم در هنگام رانندگي تعويض دنده را به يک کامپيوتر محول کنيم. اما گاهي اوقات کار کردن با سه پدال کمي سخت به نظر ميرسد. استفاده از جعبهدنده خودکار رانندگي در شهر را قابل تحملتر ميکند، مثل جعبهدنده دوکلاچه پورشه که به شما اجازه ميدهد تمام تمرکز خود را روي لذت بردن از تجربه رانندگي با خودروهاي اين شرکت قرار دهيد.
اما چه ميشد اگر يک سيستم انتقال قدرت تمام مزيتهاي هردو را داشته باشد؟ يعني تجربه همزمان تعويض دنده دستي مثل گذشته و آسايش و راحتي جعبهدنده خودکار. اگر اخبار ابرخودروي پانتر ساخته آرس ديزاين را دنبال کرده باشيد فکر ميکنيد دقيقاً همين اتفاق افتاده است.
پانتر Panther اداي احترامي به دي توماسو پانترا De Tomaso Pantera مدل ۱۹۷۰ يک خودروي خاص و کلاسيک ايتاليايي-آمريکايي با يک جعبهدنده دستي کلاسيک است. اما زير بدنه اين خودرو يک لامبورگيني هوراکان پنهان شده است، ابرخودرويي که فقط با يک جعبهدنده هفت سرعته دوکلاچه عرضه ميشود.
اما طبق گزارشي جديد، پانتر حالا به يک جعبهدنده دستي مجهز شده است. اين يعني علاوه بر اهرم تعويض دنده روي فرمان، يک دسته دنده سنتي هم روي کنسول مرکزي قرار دارد.
متأسفانه، بررسي دقيقتر نشان ميدهد که اين دسته دنده کاملاً نمايشي است. شما ميتوانيد با آن حالت پارک، خلاص، درايو و دنده عقب را انتخاب کنيد، اما نميتوانيد مثل يک جعبهدنده دستي عادي از آن استفاده کنيد.
اين کار روي خودروي مفهومي تويوتا GR HV قابل انجام بود. اين مدل که نسخه برقي GT86 بود، به راننده اجازه ميداد با فشار دادن يک دکمه مخفي جعبهدنده دستي سنتي خودرو را فعال کند.
همچنين در سال ۱۹۹۹، آلفارومئو يک جعبهدنده دستي نمايشي را روي يک مدل توليدي قرار داد. جعبهدنده خودکار آلفا رومئو ۱۵۶ با موتور ۲.۵ ليتري V6 داراي سيستم انتقال قدرت Q-system آلفارومئو بود. اين خودرو پدال کلاچ نداشت، اما وقتي با استفاده از دسته دنده حالت درايو را انتخاب ميکرديد، ميتوانستيد اهرم را به سمت چپ جابجا کنيد تا به يک جعبهدنده دستي سنتي دسترسي پيدا کنيد. البته اين جعبهدنده دستي به دليل فناوري قديمي و وجود فقط چهار دنده عملکرد قابل قبولي نداشت.