خواب زمستانه خودرو در بهار/ کاهش قطره چکانی قیمت ها
مهر/ بازار خودرو که چندي است با کمبود خريدار مواجه شده، در اولين هفته بعد از پايان محدوديت ها نيز باز روي مشتري را به خود نديد و قيمت ها نيز به صورت قطره چکاني روند نزولي به خود گرفتند.
اگرچه بازار خريد و فروش رسمي خودرو پس از ۳ هفته تعطيلي، طي هفته جاري آغاز به کار کرد اما بررسيهاي ميداني نشان ميدهد که اين روزها بازار، به اميد کاهش نرخ ارز با کاهش و حتي نبود مشتري مواجه شده است، به شکلي که به گفته فعالان بازار، اين بخش در رکود حداکثري به سر ميبرد.
رکود و انتظار در بازار خودرو به قدري عميق شده که حتي خبر افزايش ميانگين ۹ درصدي قيمت خودروهاي کارخانهاي توسط شوراي رقابت که چندي پيش رسانهاي شد، نتوانست تحرکي در اين بازار ايجاد کند و قفل بازار را بگشايد. در واقع علاوه بر خريداران، فروشندگان نيز در حالت انتظار بوده تا نرخ دلار جايگاه خود را پيدا کند که همين امر بازار را با آرامش همراه کرده است.
اين در حاليست که وقتي يک ماه پيش يعني در فروردين ماه در فضاي مجازي اعلام شد که مقرر شده شوراي رقابت در ۳ ماه نخست سال جاري قيمتها را پس از ۶ ماه تغيير دهد، بازار با يک هيجان موقتي مواجه شد به شکلي که قيمت خودروهاي داخلي در بازار تا حدود ۳۰ ميليون تومان نيز افزايش يافت. اما اين بار که قيمت کارخانهاي خودرو در واقعيت با افزايش مواجه شده، هيچ تحرکي نه از جنس افزايش قيمت و نه از جنس افزايش خريداران، نداشته است.
از سويي ديگر نيز خبرهاي ضد و نقيضي که در مورد طرح مجلس تحت عنوان ساماندهي صنعت خودرو به گوش ميرسد نيز در ترمز کردن بازار بي اثر نبوده است؛ آنطور که اعضاي کميسيون صنايع و معادن مجلس اعلام کردهاند به زودي در مورد اين طرح که يکي از محورهاي اصلي آن عرضه خودرو در بورس است، تصميم گيري نهايي صورت ميگيرد و طرح به صحن ارائه ميشود.
کاهش قطره چکاني قيمتها و نبود مشتري
در همين رابطه يک فعال بازار خودرو با بيان اينکه در حال حاضر معامله خاصي در بازار انجام نميشود و بازار به شدت راکد است، گفت: يکي از اصلي ترين مؤلفههاي تأثيرگذار در بازار خودرو نرخ دلار است؛ زماني که نرخ دلار در روند نزولي قرار ميگيرد، خريداران به اميد کاهش بيشتر دست از خريد مي کشند.
وي افزود: روند بازار بيانگر تداوم کاهش نرخ خودرو است و انتظار افزايش وجود ندارد، مگر اينکه اتفاق خاصي در بازار ارز بيفتد و نرخ دلار در مدار صعودي قرار گيرد. به هر حال شرايط فعلي بازار نمايي از افزايش قيمت ندارد. هم اکنون قيمت خودروها ميانگين ۳ تا ۵ ميليون تومان نسبت به يک هفته گذشته با کاهش مواجه شده است.
اين فعال بازار خودرو با بيان اينکه بازار تقريباً قفل شده است، گفت: اگرچه شوراي رقابت افزايش قيمت کارخانهاي خودرو را مصوب کرده اما اين خبر نتوانست هيجاني در بازار ايجاد کند.
وي تصريح کرد: نزولي شدن قيمت دلار، آنچنان که انتظار ميرفت قيمت بازاري خودروها را کاهش نداده و کاهش به صورت قطره چکاني بوده است اما به هر حال روي رفتار خريداران اثرگذار بوده و موجب عقب نشيني آنها از بازار شده است.
قيمت خودروهاي داخلي در بازار
ارزيابي آخرين وضعيت قيمت خودرو در بازار نشان ميدهد که اگرچه قيمتها در بازار شناور بوده و بين ۲ تا ۵ ميليون تومان تفاوت نرخ وجود دارد اما به صورت ميانگين قيمت پژو ۴۰۵ SLX به قيمت ۲۰۳ ميليون تومان، پژو پارس ساده ۲۱۸ ميليون تومان، پژو پارس LX سال ۲۵۳ ميليون تومان، پژو ۲۰۶ تيپ دو ۱۹۷ ميليون تومان و پژو ۲۰۶ تيپ پنج ۲۵۷ ميليون تومان است.
قيمت ساندرو استپ وي ۳۸۵ ميليون تومان، تندر ۹۰E۲ معادل ۳۲۳ ميليون تومان، دنا معمولي ۲۶۷ ميليون تومان، سمند ال ايکس ۱۸۴ ميليون تومان، سمند اي اف سون ۲۰۵ ميليون تومان و رانا پلاس ۲۲۳ ميليون تومان نيز است.
قيمت پرايد ۱۱۱ معادل ۱۲۸ ميليون تومان، پرايد ۱۳۱ معادل ۱۱۰ ميليون، پرايد ۱۵۱ پلاس ۱۲۲ ميليون تومان، ساينا EX دندهاي ۱۴۳ ميليون تومان، تيبا هاچ بک ۱۳۲ ميليون تومان، تيبا صندوق دار ۱۲۵ ميليون تومان و کوييک دندهاي آر ۱۵۵ ميليون تومان است.
قيمت خودروهاي خارجي در بازار
بررسيهاي ميداني نشان ميدهد که هم اکنون هر دستگاه خودروي هيونداي آزرا ۲۰۱۹ معادل ۲ ميليارد و ۴۵۰ ميليون تومان، سوناتا هيبريد تيپ ۲ يک ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان، توسان ۲۰۱۸ معادل يک ميليارد و ۸۲۰ ميليون تومان، النترا يک ميليارد و ۱۰۰ ميليون تومان، سورنتو ۳ ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان، سراتو ۲۰۱۸ معادل يک ميليارد و ۱۵۰ ميليون تومان، اپتيما هيبريد ۲۰۱۸ يک ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان، تويوتا C-HR هيبريد ۲۰۱۸ معادل يک ميليارد و ۹۵۰ ميليون تومان، تويوتا راوفور دو ديفرانسيل ۲ ميليارد و ۱۲۰ ميليون تومان، سانتافه ۲ ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان است.
همچنين قيمت هر دستگاه خودروي فولکس گلف يک ميليارد و ۹۰۰ ميليون تومان، نيسان جوک اسپرت يک ميليارد و ۳۰۰ ميليون تومان، نيسان ايکس تريل ۲ ميليارد و ۲۵۰ ميليون تومان، اسپورتيج يک ميليارد و ۹۸۰ ميليون تومان، لکسوس NX معادل ۳ ميليارد و ۳۰۰ مليون تومان، ميتسوبيشي ASX معادل يک ميليارد و ۴۴۰ ميليون تومان است.