دانستنی های نگهداری از خودرو در فصل تابستان
خودروکار/ نگهداري از خودرو در روزهاي گرم تابستاني نياز به دانش پيچيده اي ندارد بلکه با داشتن آگاهي مختصر در مورد نحوه عملکرد قطعات در فصول مختلف سال مي توانيد کارآيي بيشتري را از خودروي خود انتظار داشته باشيد.
همزمان با گرم تر شدن هوا شرايط نگهداري براي دارندگان خودرو نيز سخت تر شده است و گرم شدن زياد قطعات ماشين مي تواند موجب خسارت و يا از بين رفتن آن شود. پس بهتر است علاج واقعه را قبل از وقوع آن دانست و تدابيري براي نگهداري خودروي خود انديشيد.
در ادامه راهکارهايي براي نگهداري خودرو در فصل تابستان آمده است:
1- گرماي زياد و بيش از حد باعث آسيبديدگي موتور ميشود. بنابراين همواره از وجود آب کافي در سيستم خنککننده پيشرانه يا همان رادياتور آب اطمينان پيدا کرده و پس از پيمودن هر 1000 تا 1500 کيلومتر، سطح آب آن را بازديد کنيد
2- هر 8000 تا 10000 کيلومتر تسمه پروانه را بررسي کنيد تا سالم بوده و لمي آن در حد و اندازههاي توصيه شده باشد.
3- وجود ضديخ در آب رادياتور حتي در فصل تابستان نيز مفيد است زيرا دماي جوش آب را بالا برده و از رسوبگرفتگي و خوردگي زودهنگام آن جلوگيري ميکند.
4- به هرحال تقريباً هر دو سال يک بار بايد آب درون رادياتور را خالي کرده و اقدام به تميز کردن و رسوبزدايي لولههاي آن کرد. نکته قابل توجه آن که برخي براي جلوگيري از رسوبگرفتگي لولههاي درون رادياتور، به درون آن آب مقطر ميريزند. اين عمل اشتباه است زيرا اين کار باعث زودتر زنگزدن و سوراخ شدن و خوردگي لولههاي رادياتور ميشود.
5- عملکرد نادرست و نادقيق سيستم جرقهزني نيز ميتواند سبب افزايش دماي موتور و جوش آوردن آن در تابستان شود. بنابراين بهتر است از هر 8000 تا 10000 کيلومتر، دلکو بررسي و تنظيم شده و پلاتينهاي فرسوده تعويض شوند.
6- ضمناً شمعها را نيز در اين فاصله بازديد و تميز کرده و حداکثر هر 25000 کيلومتر، آنها را تعويض کنيد.
7- در فصل گرما، آب باتريها نيز زودتر تبخير ميشود. بنابراين طي هر بار تعويض روغن، آب باتريها را نيز بررسي و کنترل کنيد و در صورت کمبود آب، فقط به آن آب مقطر اضافه کنيد.
8- از پارک کردن اتومبيل در زير نور مستقيم آفتاب خودداري کنيد تا بدين وسيله تبخير بنزين از باک اتومبيل را به حداقل برسانيد.