توسعه باتری ساندویچ شکلی که خودروهای برقی را در ۱۰ دقیقه شارژ میکند
ديجياتو/ دانشمندان دانشگاه هاروارد باتري آزمايشي جديدي را ارائه کردهاند که به عقيده آنها ميتواند در ۱۰ دقيقه خودروهاي برقي را شارژ کند. همچنين با استفاده از فلز ليتيوم با کارايي بالا و يک الکتروليت جامد، ادعا شده که اين باتري عمر بسيار طولانيتري نسبت به باتريهاي قابل مقايسه با خود دارد.
در حال حاضر دانشمندان اميدوار هستند که با تعويض گرافيت و مس استفاده شده براي آند فلز ليتيوم، عملکرد باتريهاي ليتيوم يوني امروزي را بهبود بخشند. آند با يک الکتروليت مايع و الکترود ديگر باتري، يعني کاتد کار ميکند تا هنگام شارژ و تخليه شارژ دستگاه، يونها را به عقب و جلو منتقل کند.
«شين لي»، دانشيار علوم مواد در دانشکده مهندسي و علوم کاربردي دانشگاه هاروارد ميگويد: «يک باتري ليتيوم فلزي به دليل ظرفيت بالا و چگالي انرژي خود شاه کليد شيمي باتري محسوب ميشود، اما ثبات اين باتريها هميشه ضعيف بوده است.» دليل اين ثبات ضعيف، برجستگيهاي سوزني شکل کوچکي به نام «دندريت» است که وارد الکتروليت ميشوند و عملکرد باتري را از بين ميبرند.
استفاده از الکتروليت جامد به جاي مايع يکي از راههاي دانشمندان براي جلوگيري از اين مشکل است که اکنون دانشمندان هاروارد در باتري شبيه به ساندويچ خود اين فاکتور را در نظر گرفتهاند. آنها در فرآيند خود مانع تشکيل دندريتها نميشوند، اما با طراحي جديد با خيال راحت ميتوان آنها را کنترل و مهار کرد. علاوه بر اين، باتري ميتواند با پر کردن شکافهاي ايجاد شده توسط دندريتها خود را بهبود بخشد. در آزمايشهاي انجام شده، مشخص شد که باتري ۸۲ درصد ظرفيت خود را پس از ده هزار بار چرخه شارژ، حفظ کرده و نوعي تراکم جريان را نشان ميدهد که روزي ميتواند خودروهاي برقي را در عرض ۱۰ تا ۲۰ دقيقه شارژ کند.
لي در ادامه صحبتهاي خود عنوان ميکند که طرح آنها نشان ميدهد که باتريهاي حالت جامد فلز ليتيوم ميتواند با باتريهاي ليتيوم يون تجاري رقابت کند. توليد انبوه باتري کار آساني نخواهد بود و هنوز برخي چالشهاي عملي وجود دارد که به عقيده اين دانشمندان برطرف خواهد شد.