علت کاهش عرضه خودرو توسط ایران خودرو و سایپا به بازار چیست؟

باشگاه خبرنگاران/ سخنگوي انجمن سازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو در خصوص چرايي علت کاهش عرضه خودرو توسط دو شرکت ايران خودرو و سايپا توضيحاتي داد.
فرهاد بهنيا سخنگوي انجمن سازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو، در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه علت ميزان کاهش عرضه خودروهاي ايران خودرو و سايپا به بازار چيست؟، گفت: نقدينگي ايران خودرو و سايپا کاهش يافته و اين موضوع در عرضه آنها اثر گذاشته است.
سخنگوي انجمن سازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو گفت: بسياري از سازندگان قطعه براي دريافت پول به مشکل بر خورده اند که کارشان به مجلس کشيده شده است.
بهنيا تشريح کرد: بزرگترين مشکلات قطعه سازان مشکل نقدينگي است و باعث ميشود توليد انواع قطعات مانند جلو بلندي و چراغ با بحران رو به رو شود. در اصل روش قيمت گذاري کنوني اجازه نميدهد مشکل نقدينگي حل شود.
او بيان کرد: چندي پيش طرح واگذاري خودرو به بورس را مطرح کردند، اما روش اجرايي آن مشخص نشده است و ممکن است حتي اين روش همان رانت روش قيمت گذاري فعلي را به وجود بياورد و در نهايت خودرو باز هم با قيمت بالا فروخته شود چرا که کشف قيمت نيز در آن مشخص نشده است.
سخنگوي انجمن سازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو گفت: ادامه داد: در کشورمان متاسفانه نهادي براي تصميم گيري قيمت گذاري خودرو نداريم، وزارت صمت، شوراي رقابت، سازمان حمايت و مجلس روشهاي مختلفي را براي قيمت گذاري اعلام مي کنند.
بهنيا گفت: در کشورمان توانايي افزايش توليد را داريم و حتي امسال با وجود مشکل نقدينگي ۲۵ درصد افرايش توليد داشته ايم. مطالبات قطعه سازان فقط در ۲ ماه اول امسال به ۳۵ هزار ميليارد تومان رسيده است و اکنون نميتوانيم ورق فولادي، نيم ساخته و ديگر مواد اوليه را خريداري کنيم.
سخنگوي انجمن قطعه سازان گفت: خودروسازان خودرو توليد ميکنند، اما نميتوانند آن را تجاري کنند چرا که برخي قطعات را نميتوانند تهيه کنند. اکنون قيمت خودرو در بازار و کارخانه ۱۰۰ درصد اختلاف دارد.
او گفت: قطعه ساز به سايت بهين ياب براي تهيه مواد اوليه مراجعه ميکند، اما موانعي سر راه آنها گذاشته شده است که نميتوانند فعاليت خود را به خوبي ادامه دهند و ممکن است حتي توقف توليد داشته باشند.