آشنایی با انواع فیلتر هوا و ویژگیهای آن
خودروکار/ فيلتر هوا نقش بسيار اساسي در سلامت فني خودرو دارد که بايد به صورت مداوم بررسي شوند. اين فيلترها داراي چندين نوع هستند که هرکدام ويژگيهاي خاصي دارند.
معمولا پس از هر 10 تا 15 هزار کيلومتر فيلتر هوا بايد تعويض شود و البته امروزه با پيشرفت تکنولوژي مقاومت آنها افزايش يافته است و پس از مسافت بيشتري نياز به تعويض پيدا ميکنند.
نکته جالب اينجا است که اگر توجهي به تعويض به موقع آن نکنيم، مصرف سوخت تا 25 درصد افزايش پيدا ميکند.
فيلترهاي هوا در خودرو داراي تنوع هستند و به هنگام تعويض خودرو بايد دقت کرد که کدام يک از آنها براي خودرو مناسبتر هستند.
فيلتر هواي کاغذي (سلولزي)
رايج ترين نوع فيلتر هوا است و شرکتهاي خودروساز اکثرا از همين نوع فيلتر هوا براي خودروهاي خود استفاده ميکنند. اين فيلترها قابليت جذب 80 تا 90 درصد ذرات خارجي معلق را دارند، ارزان تر هستند و عمر کوتاه تري هم دارند.
فيلتر هواي اسفنجي
اين نوع فيلتر تشکيل شده است از يک فريم فلزي و چند لايه از پلي اورتان روغني که مواد اضافي را به خودش جذب ميکند. اين نوع فيلتر سابقا تنها در خودروهاي سنگين استفاده ميشد اما امروزه به صورت نانو ساخته ميشوند و در خودروهاي سواري به کار ميروند. بيشرين کاربرد آن براي خودروهاي مسابقهاي است.
اين فيلتر گران تر از نوع سلولزي است اما براي خودروهاي شهري سلولزي ها مناسب تر هستند.
فيلتر هواي کتان
اين فيلترها از 6 لايه پارچه روغني براي جذب مواد تشکيل شده است. از ويژگيهاي اين فيلتر جذب موثرتر مواد و همچنين قابل شستشو بودن آن است. فيلتر روغني باعث بهبود تنفس خودرو و جريان هوا ميشود و البته قيمت آن هم از دو نوع قبلي، يعني سلولزي و اسفنجي گران تر است.
عمر اين فيلترها به طور قابل توجهي از سلولزي و اسفنجي بيشتر است.