قابلیتهای آفرود تویوتا لندکروزر جدید معرفی شد
ديجياتو/ تويوتا لندکروزر در طول هفت دهه گذشته به يکي از انتخابهاي اول علاقهمندان آفرود تبديل شده و بسياري از خريداران آن را افراد ماجراجو تشکيل ميدهند. ژاپنيها با علم به اين مساله تمام تلاش خود را به کار بستهاند تا نسل جديد اين شاسيبلند نمادين را با تواناييهاي آفرود بهتر راهي بازار کنند.
براي معرفي توانمنديهاي آفرود لندکروزر J300، تويوتا ويديويي جالب را منتشر کرده که در آن به سيستمها و تکنولوژيهاي پيشرفته پرداخته شده است. همانطور که در اين ويديو ميتوانيد مشاهده فرماييد، لندکروزر J300 به يک سيستم مادر با نام Multi Terrain مجهز است. اين سيستم همزمان مديريت ترمزها، سيستم تعليق و موتور را در اختيار گرفته و بسته به شرايط هر لحظه بهترين تنظيمات را اعمال ميکند.
به غير از اين، لندکروزر J300 از حالتهاي مختلف رانندگي براي دنده سنگين و دنده سبک سود ميبرد. در دنده سنگين اين حالتها عبارتند از خودکار، شن و سنگلاخي. در دنده سبک هم حالتهاي موجود شامل اين موارد هستند: خودکار، خاکي، شن، گل و برف عميق. انتخاب اين حالتها به راحتي هر چه تمام و از طريق يک دکمه گردان صورت ميگيرد.
مثل برخي شاسيبلندهاي رقيب، تويوتا لندکروزر جديد هم به سيستم کنترل خزش (Crawl Control) مجهز شده است. با فعال شدن اين سيستم، خودرو به آرامي روي مسيرهاي ناهموار حرکت ميکند و نيازي به حفظ پا روي پدال گاز نيست. هنگام استفاده از اين سيستم، قابليت ديگري به نام دستيار چرخش فعال ميشود. اين قابليت در مسيرهاي باريک که بايد شعاع گردش کوتاه باشد، به کمک راننده آمده و با قفل کردن چرخ عقب حاضر در داخل پيچ، دور زدن و يا چرخش را راحتتر ميکند.
قفل ديفرانسيل جلو، مرکزي و عقب ديگر ويژگي کاربردي تويوتا لندکروزر J300 است که با اتکا به آن ميتوان از مسيرهاي خيلي لغزنده يا گلآلود عبور کرد. اين ويژگي نيز به وسيله دکمههاي موجود روي قسمت مياني داشبورد قابل مديريت است.
با توجه به ارتفاع حداکثري ۲۳۰ ميليمتري از سطح زمين و زواياي ورود و خروج ۳۲ و ۲۶.۵ درجهاي بايد گفت J300 پتانسيل زيادي در فتح انواع پستي و بلنديها دارد. همانگونه که قبلا به اطلاعتان رساندهايم در اين نسل خبري از موتور V8 نيست و دو موتور V6 وظيفه تامين نيرو را بر عهده دارند.
موتور بنزيني توئين توربوي لندکروزر J300 حجمي برابر با ۳.۵ ليتر داشته و ۴۰۹ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نيوتن متر گشتاور توليد ميکند. موتور ۳.۳ ليتري توئين توربوي ديزلي نيز ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نيوتن متر گشتاور دارد. گفته ميشود اين نسل از لندکروزر در بازار آمريکا غايب خواهد بود، اما احتمالا مدلي لوکستر از آن با نشان لکسوس در اين کشور به فروش خواهد رسيد.