وضع این روزهای معاملات خودرو
دنياي اقتصاد/ فعالان سه بازار خودرو، سهام و اوراق دولتي، چشمانتظار پساانتخابات هستند و همين ديدهباني اوضاع باعث تغيير در نبض معاملات شده است. در بازار خودرو، طي روزهاي اخير، رکود معاملاتي سنگينتر شده است. اين اتفاق بهدليل تقابل تحليلها در دو سمت عرضه و تقاضا از بابت نحوه اثرگذاري متغير بيروني بر نبض قيمتها است. در بازار سهام نيز سرمايهگذاران ميخواهند با ديد روشن تصميم بگيرند. همچنين در هفته چهارم معاملات در بازار اوراق دولتي، تقاضايي ثبت نشد که به نظر ميرسد منشأ اين رويداد، قصد خريداران براي اقدام در هفتههاي پساز انتخابات باشد.
يک روز مانده به برگزاري سيزدهمين دوره انتخابات رياستجمهوري، بازار خودرو همچنان در رکودي سنگين قرار دارد، رکودي که از چند هفته قبل بر بازار مستولي شده است. اين اتفاق البته بيسابقه و جديد نيست، چه آنکه معمولا هفتههاي قبل از انتخابات، دوران انتظار بازارها بهخصوص خودرو است. امسال نيز همين اتفاق رخ داده، به نحوي که بسياري از شهروندان خريد و فروش خودرو را به بعد از انتخابات رياستجمهوري موکول کرده اند. تصور ايرانيها اين است که واکنش بازارها به فرد منتخب انتخابات رياستجمهوري پيش رو، متفاوت خواهد بود و هم احتمال افت وجود دارد و هم خيز. به عبارت بهتر، بسته به اينکه چه کسي برنده انتخابات شود، انتظارات تورمي شهروندان دچار نوسان خواهد شد و به تبع آن، بازار ارز هم نوساني ميشود. بنابراين بازار خودرو نيز به تبعيت از اين دو عامل (انتظارات تورمي و قيمت ارز) نوسان را تجربه خواهد کرد، به نحوي که هم احتمال افت قيمت در اين بازار وجود دارد و هم رشد. تصور کلي اين است برنده انتخابات در کند شدن يا سرعت گرفتن مذاکرات برجامي اثرگذار خواهد بود، اين همان عاملي است که ميتواند انتظارات تورمي و قيمت ارز را تکان دهد. از چند هفته قبل، مذاکرات برجامي در وين آغاز شده و طرفين در حال فراهم کردن شرايط لازم براي احياي برجام هستند. اين در حالي است که گفته ميشود آمريکاييها براي اعلام نظر نهايي درباره برجام، منتظر مشخص شدن نتايج انتخابات رياستجمهوري ايران هستند.
بازار در انتظار فرجام انتخابات
با توجه به مواضع کانديداهاي رياستجمهوري درباره برجام، آنهايي که از شانس بالاتري براي برنده شدن برخوردارند، مخالفت خاصي با اصل برجام نداشته و بيشتر در روش اجرا و مدل مذاکرات با آمريکا و ديگر کشورها موافق نظرات يکديگر نيستند. بنابراين اگر فرض را بر اين بگذاريم که در نهايت يکي از همين کانديداها برنده انتخابات خواهد شد، برجام شانس زيادي براي احيا خواهد داشت، فقط ممکن است احياي آن عقب بيفتد، تسريع شود يا در همين مدار فعلي پيش برود. تصور کلي شهروندان اين است که اگر کانديداي منتسب به جناح حساس به برجام، راي بياورد، مذاکرات به کندي پيش خواهد رفت و امکان دارد حصول نتيجه به بعد از تشکيل دولت سيزدهم موکول شود. در اين صورت احتمالا با رشد موقت انتظارات تورمي و قيمت ارز مواجه خواهيم شد، بنابراين بازار خودرو نيز متاثر از اين اتفاقات با صعود قيمت روبهرو ميشود. اين اتفاق بارها بهخصوص طي سه سال گذشته رخ داده، به نحوي که با نوسان انتظارات تورمي و قيمت ارز، منحني قيمت در بازار خودرو هم بالا و پايين شده است. معمولا هرگاه انتظارات تورمي رشد کرده و قيمت ارز هم بالا رفته، منحني قيمت در بازار خودرو نيز به تبعيت از آنها صعودي شده است.
از آن سو با کاهش تورم انتظاري و عقبنشيني بازار ارز، خودرو هم کوتاه آمده است. نکته ديگر اينجاست که اتفاقات سياسي همواره نقش مهمي در افت و خيز انتظارات تورمي و بازارها داشته است، چه در حوزه سياست خارجي و چه در حوزه مسائلي مانند انتخابات. هرچه هست، به نظر ميرسد در صورت برنده شدن کانديداي منتسب به جناح حساس به برجام، روند مذاکرات برجامي کند ميشود و بازار خودرو احتمالا با رشد قيمت مواجه خواهد شد. اتفاقا طي هفتههاي گذشته، خودروسازان با افت توليد محصولات پر تيراژشان مواجه شده اند و اين موضوع نيز يکي از دلايل رکود بازار خودرو بوده است. بنابراين اگر اين روند ادامه داشته باشد و جناح حساس به برجام نيز برنده انتخابات شود، بازار افزايش قيمت قابلتوجهي را به خود خواهد ديد. از آن سو اما در صورتي که کانديداي منتسب به جناح مقابل، برنده انتخابات شود، اين احتمال وجود دارد که روند احياي برجام تسريع شده يا حداقل کند نشود. اين موضوع ميتواند شوک منفي به انتظارات تورمي بدهد يا حداقل مانع تشديد آن شود، بنابراين بازار ارز نيز تکانه شديدي را به خود نخواهد ديد و به تبع اينها، منحني قيمت در بازار خودرو هم در آرامش خواهد بود. حتي اين احتمال وجود دارد که در صورت کاهش انتظارات تورمي و قيمت ارز، منحني قيمت خودرو نيز سر به زير شود. در آينده نيز اگر برجام احيا و تحريمها لغو شوند، شوک منفي ديگري به بازار خودرو وارد خواهد شد که ميتواند منحني قيمت را سر به زيرتر بکند.
افزايش قيمت در بازار خودرو
به بازار خودرو برويم و ببينيم اين هفته در آن چه گذشته و منحني قيمت چه وضعي دارد. با وجود رکود معاملات، اين هفته نيز مانند هفته گذشته، قيمتها در بازار بالا رفتند. به نظر ميرسد دليل اصلي رشد قيمت خودرو در بازار طي اين هفتهها، روند صعودي در بازار ارز بوده است. طبق اخبار رسيده از بازار در حال حاضر پژو پارس در مدل LX، قيمتي برابر با ۲۷۸ ميليون تومان دارد. اين قيمت نشان ميدهد خودروي موردنظر نزديک به ۴ميليون تومان صعود کرده است. همچنين براي پژو ۲۰۶ تيپ ۲ نيز تا ۲۱۴ ميليون تومان هم قيمت پيشنهاد ميشود، هرچند قيمتهاي پيشنهادي کمتر نيز به چشم ميآيد. اين خودرو در مقايسه با هفته گذشته بيش از ۶ ميليون تومان رشد قيمت داشته است. از بازار مدل صندوقدار ۲۰۶ هم خبر ميرسد قيمت اين خودرو تا مرز ۲۶۰ ميليون تومان پيشروي کرده است که نشان از صعود بيش از ۵ ميليون توماني اين خودرو دارد. در مورد پژو ۲۰۶ تيپ۵ نيز فعالان بازار از صعود قيمت اين خودرو تا ۲۶۵ ميليون تومان خبر ميدهند. اين محصول نيز چيزي حدود ۵ ميليون تومان رشد قيمت را تجربه کرده است.
اما براي خريد پژو ۲۰۷ اتومات، چيزي حدود ۳۹۰ ميليون تومان بايد هزينه کرد، حال آنکه مدل دندهاي آن را ميتوان تا ۲۸۰ ميليون تومان نيز خريد. سري اما به بازار سمند و پژو ۴۰۵ بزنيم. طبق اطلاعات رسيده از بازار، براي سمند در مدل EF۷ قيمتي برابر با ۲۲۰ ميليون تومان هم پيشنهاد ميشود. براي خريد پژو ۴۰۵ نيز بايد دو، سه ميليون تومان بيشتر هزينه کرد. اما رانا نيز با افزايش قيمت در بازار مواجه شده، چه آنکه براي خريد آن ۲۳۵ ميليون تومان نياز است. همچنين براي خريد دنا در مدل معمولي هم بايد ۲۷۵ ميليون تومان هزينه کرد، اين در حالي است که قيمت مدل پلاس و غير اتوماتيک اين محصول به ۳۵۵ ميليون تومان رسيده است. اگر مشتري دنا پلاس توربو شارژ اتومات هستيد نيز بايد چيزي حدود ۴۳۰ ميليون تومان براي آن کنار بگذاريد.
اما نگاهي هم به قيمت محصولات سايپا و پارس خودرو در بازار بيندازيم. طبق اطلاعات کسب شده از بازار، در حال حاضر براي خريد کوئيک دندهاي در مدل R بايد ۱۵۴ ميليون تومان هزينه کرد. همچنين قيمت مدل اتومات پلاس اين خودرو نيز به ۲۰۸ ميليون تومان رسيده است. براي خريد تيباي معمولي هم نياز به ۱۳۲ ميليون تومان پول داريد و مدل هاچ بک اين خودرو نيز چند ميليون تومان گرانتر از آب در ميآيد. در نهايت اينکه قيمت ساينا اس در مدل دندهاي نيز به ۱۵۳ ميليون تومان رسيده است و براي مدل پلاس آن هم تا ۱۶۴ ميليون تومان قيمت پيشنهاد ميشود.