گرانی عجیب رینگ خودرو/ قیمتها ۴ تا ۸ برابر شد
خبرآنلاين/ بررسي هاي ميداني صورت گرفته حاکي از آن است که از زمان حذف رينگ آلمينيومي از خودروهاي توليد شده در کارخانه ها قيمت رينگ در بازار ۴ تا ۸ برابر شده است.
اواخر سال ۹۸ بود که خودروسازها در برخي از خودروها رينگ فولادي را جايگزين رينگ آلمينيومي کردند و حال پس از گذشت نزديک به ۲ سال از اين اتفاق اکثر خودروهاي توليد شده در خودروسازي ها با رينگ فولادي به بازار عرضه مي شوند و براي خريد مدل رينگ آلمينيومي آنها بايد پول بيشتري پرداخت؛ در حال حاضر اختلاف قيمت تيبا ۲ رينگ فولادي و آلمينيومي نزديک به ۳ ميليون تومان است.
رئيس هيات مديره سنديکاي صنايع آلومينيوم ايران بر اين باور است که دليل حذف رينگ آلومينيومي از برخي خودروها به قيمت آن باز ميگردد و مشکلي از بابت تامين آلومينيوم براي خودروسازان وجود ندارد؛ گفتني است که تامين آلومينيوم براي خودروسازان مستقيما از طريق شرکت «ايرالکو»، توليدکننده عمده کشور که در اراک است انجام ميشود.
بررسي هاي ميداني صورت گرفته حاکي از آن است که حذف رينگ هاي آلمينيومي از ساختار خودرو در چند سال اخير قيمت اين محصول را در بازار ۴ تا ۸ برابر کرده است به طوري که رينگ آلمينيومي ۶۰۰ هزار توماني در حال حاضر به قيمت ۴ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان رسيده است.
در واقع حذف رينگ آلمينيومي از ساختار خودرو اين کالا را در زمره کالاهاي لوکس قرار داده است که خريد آن حداقل ۴ ميليون تومان پول مي خواهد؛ در حال حاضر قيمت چهار حلقه رينگ ۵ پره تخت فابريک ايران خودرو در بازار ۴ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان است و رينگ ۵ پره فابريک ايران خودرو نيز ۴ ميليون و ۸۵۰ هزار تومان در بازار قيمت خورده است.
لاستيک خودرو چقدر گران شد؟
در ماه هاي پاياني سال ۹۹ قيمت لاستيک به طور رسمي ۵۰ درصد افزايش يافت و اين افزايش قيمت ها در حالي اتفاق افتاد که به گفته سخنگوي انجمن توليدکنندگان لاستيک با توجه به افزايش قيمت نهادهاي توليد افزايش ۵۰ درصدي جوابگوي ضرر توليدکنندگان نيست.
بررسي هاي ميداني صورت گرفته حاکي از آن است که در چند ماهه اخير و همزمان با افزايش رسمي قيمت لاستيک قدرت خريد مصرف کنندگان به شدت کاهش پيدا کرده است؛ يکي از فروشندگان لاستيک در اين خصوص گفت: تعداد مشتريان ما از ۳۰ تا ۴۰ نفر در سال ۹۸ و اوايل سال ۹۹ به يک تا دو نفر رسيده است.
اين فروشنده لاستيک در خصوص مشکلاتي که افزايش قيمت ها براي آنها به وجود آورده است گفت: در گذشته ما مي توانستيم با استفاده از چک در حجم انبوه لاستيک بخريم اما امروزه با توجه به کاهش چشمگير خريد و فروش لاستيک توليدکنندگان و انباردارها اعتماد خود را به فروشندگان از دست داده اند و اجازه خريد با چک را نمي دهند و تنها پول نقد قبول مي کنند.
در حال حاضر هر جفت لاستيک ايراني مقرون به صرفه در بازه قيمتي يک تا يک ميليون و ۵۰۰ هزار تومان قرار دارد و هر جفت لاستيک هاي خارجي نيز در حال حاضر در بازار بالاي ۲ ميليون تومان قيمت خورده است.
بررسي هاي ميداني صورت گرفته حاکي از آن است که هر جفت لاستيک هانکوک در بازار در بازه قيمتي ۲ تا ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان قرار دارد و هر جفت لاستيک کومهو نيز در بازه يک تا ۴ ميليون تومان قيمت خورده است.
اخيرا طرح خريد لاستيک هاي سهميه اي و دولتي نيز به بازار ارائه شده است که هدف اين طرح آن است که رانندگان با خريد لاستيکهاي دولتي، هزينه کمتري را نسبت به بازار آزاد براي خريد لاستيک پرداخت کنند و اين طرح در حالي مطرح شده است که بررسي هاي ميداني صورت گرفته حاکي از آن است که خريد لاستيک سهميه اي به دليل ماليات بر ارزش افزوده اي که بر آن اعمال مي شود نزديک به ۸۰ هزار تومان گران تر از لاستيک هاي موجود در بازار تمام مي شود.