پشت فرمان بنتلی کانتیننتال GT اسپید ۲۰۲۱
پدال/ گفته شده اين بنتلي کانتيننتال GT اسپيد جديد پرفورمنس ترين و ديناميکترين خودروي جادهاي تاريخ بنتلي خواهد بود. چنين ادعاهايي واقعاً برجسته بوده اما زماني که شما به تلاشهاي مهندسان شاسي بنتلي در ارتقاي سختافزار و نرمافزار خودرو نگاه ميکنيد، به خوبي ميفهميد که چرا بريتانياييها چنين ادعايي داشتهاند.
براي اولين بار در يک بنتلي توليدي از يک ديفرانسيل لغزش محدود با کنترل الکترونيکي در عقب استفاده شده و سيستم چهار چرخ محرک نيز دوباره تنظيم شده تا تواناييهاي بهتري در عبور از پيچها وجود داشته باشد. بنتلي ميگويد اين کارها قابليت تنظيم بيشتر و حس هيجان بهتري را به ارمغان آوردهاند.
فرمان پذيري چرخ هاي عقب نيز براي اولين بار در GT اسپيد بکار رفته است. اين سيستم نيز باعث بهبود چابکي خودرو شده و درعينحال باعث ميشود کانتيننتال سنگينوزن کوچکتر و سبکتر از آنچه که هست احساس شود. به اين موارد بايد ترمزهاي کربن سراميکي آپشنال را اضافه کرد که با ديسکهاي بزرگ ۴۴۰ ميليمتري در جلو و کاليپرهاي ۱۰ پيستوني اطمينان خاطر زيادي را ايجاد ميکنند. با سفارش اين ترمزها ۳۳ کيلوگرم از وزن خودرو کاسته خواهد شد. سيستم تعليق بادي تطبيقي نيز دوباره تنظيم شده تا با آنتي رولهاي فعال ۴۸ ولتي هماهنگي بيشتري داشته باشد. سيستم کنترل پايداري هم حساسيت کمتري نسبت به قبل دارد.
نيروگاه ۱۲ سيلندر ۶ ليتري توئين توربوي کانتيننتال GT اسپيد هماکنون قدرت ۶۵۰ اسب بخاري و گشتاور ۹۰۰ نيوتون متري توليد ميکنيد و آن را از طريق گيربکس ۸ سرعته دوکلاچه به چرخ ها منتقل ميکند. تعويض دندههاي اين گيربکس ۵۰ درصد سريعتر از قبل شده است. همه اين موارد دست به دست هم دادهاند تا کشتي لوکس و پرفورمنس بنتلي شتاب صفر تا ۹۶ کيلومتر در ساعت ۳.۵ ثانيهاي داشته باشد.
تست اين خودرو فقط به پيست سيلورستون محدود بود و اگرچه کانتيننتال GT اسپيد خودرويي پيست محور نيست و بريتانياييها نيز ادعايي دراينباره ندارند اما GT اسپيد تواناييهاي خود را کاملاً نشان ميدهد.
فرمان پذيري چرخ هاي عقب نيز به بهبود تواناييهاي خودرو در پيچها کمک کرده و سيستم سواري ديناميک نيز باعث حفظ خودرو در ميانه پيچ ميشود. ديفرانسيل لغزش محدود ياد شده و سيستم کنترل پايداري نيز بخش عقب خودرو را کنترل کرده و به خوبي آن را به سمت خروجي پيچ رهنمون ميسازند و اين کار با بيش فرماني لذت بخشي صورت ميپذيرد.
هندلينگ خودرو نيز طبيعي حس ميشود. البته اگر سرعت خود را بهصورت بهينه حفظ کنيد شاهد کم فرماني خواهيد بود اما در حالت اسپورت سطح تنظيمات زيادي براي پدال گاز وجود داشته و شما به خوبي ميتوانيد با GT اسپيد بازي کنيد.
فرمان خودرو کاملاً سبک و خاموش بوده اما اين به معني فرماندهي خودرو بدون تلاش زياد است. بيشک فرمان سطح مناسبي از درگيري راننده در فرايند راندن يک GT لوکس با چاشني اسپورت وجود دارد.
پيشرانه نيز به قابليت تنظيمپذيري کلي خودرو و هيجان آن کمک ميکند زيرا گشتاور ۹۰۰ نيوتون متري آن از دور ۱۵۰۰ تا ۵ هزار در دسترس بوده و حداکثر قدرت نيز تا دور ۶ هزار حاصل ميشود. به اين ترتيب منبع زيادي از پرفورمنس وجود دارد.
آرامش و رفاه کابين در سرعتهاي بالا ارزش کار بنتلي را نشان ميدهد و واضح است که اين برند راحتي سرنشينان را قرباني پرفورمنس نکرده است. در حالت اسپورت سواري خودرو اندکي سفت ميشود اما در تنظيمات کامفورت همچنان ماهيت فوقالعاده نرم GT اسپيد را مشاهده خواهيد کرد.
بهمنظور ايجاد تمايز بين GT اسپيد و مدلهاي استاندارد، اين خودرو از جلوپنجره و وروديهاي هواي تيره، کيت بدنه اسپورت تر، طراحي جديد رينگهاي ۲۲ اينچي و نشانهاي متمايز سود برده است.
داخل کابين نيز تغييرات ديده ميشود که شامل پلاک روي داشبورد، پشتسريهاي نشاندار، چرم با دوخت الماسي و تريم آلومينيوم تيره براي کنسول مرکزي است.
البته مالکان ميتوانند خودروي خود را شخصيسازي کرده و از چرم و تريم هاي متفاوتي استفاده نمايند. کيفيت متريال و ساخت کلي کابين بسيار عالي بوده و دقيقاً همان چيزي است که از يک بنتلي مدرن انتظار داريد.
اعتبار گرند تورينگ اين خودرو با فضاي بار ۳۵۸ ليتري و دو صندلي کوچک براي کودکان يا حمل وسايل اضافي تقويت شده است. ما نميتوانيم کانتيننتال GT اسپيد را خودرويي کممصرف بناميم اما تکنولوژي غيرفعال سازي سيلندرها باعث کاهش مصرف سوخت ميشوند.
بنتلي پيش از تست خودرو سه سؤال از ما پرسيد. اول اينکه اين خودروي جديد گل سرسبد خانواده کانتيننتال GT است؟ در اولين نگاه بايد پاسخ مثبتي داشته باشيد.
سؤال دوم اين بود که آيا کانتيننتال GT اسپيد ديناميکترين خودروي جادهاي تاريخ بنتلي است؟ با توجه به تستي که داشتيم رد کردن اين موضوع نيز سخت است.
نهايتاً هم آنها پرسيدند آيا اسپيد بهترين GT دو درب دنياست؟ براي پاسخ قطعي به اين سؤال بايد زمان بيشتري را صرف تست اين خودرو بکنيم اما بنتلي کانتيننتال GT اسپيد جديد جزو بهترينهاي بازار است.
کانتيننتال GT اسپيد چابکترين، هوشيارترين و هيجانانگيزترين خودروي جادهاي تاريخ بنتلي است. اين خودرو هيچيک از ويژگيهاي لوکس خود را از دست نداده و راحتي و کيفيت فراواني را ارائه ميکند اما از نظر تواناييهاي ديناميکي به سطوح جديدي رسيده است. اين خودرو يکي از بهترين محصولات درونسوز تاريخ بنتلي بوده و کمکم بايد آماده ورود به دنياي الکتريکيها باشيم…
مشخصات بنتلي کانتيننتال GT اسپيد
قيمت: ۱۷۰ هزار پوند (تخميني)
پيشرانه: ۱۲ سيلندر ۶ ليتري توئين توربو
قدرت/گشتاور: ۶۵۰ اسب بخار/۶۵۰ نيوتون متر
گيربکس: ۸ سرعته دوکلاچه، چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا ۹۶ کيلومتر در ساعت: ۳.۵ ثانيه
حداکثر سرعت: ۳۳۵ کيلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۱۴.۱ ليتر در هر صد کيلومتر (تخميني)