ايران جيب/ بعد از آن که مشتريان طراحي جنجالي سري4 را نپسنديدند، هواداران اين برند آلماني منتظر بودند ببينند که اين کمپاني با سري2 کوپه 2022 چه مي کند. خبر خوب آن که ديگر خبري از جلوپنجره غول پيکر über-grille نيست. به علاوه، سري2 توان بيشتري نسبت به گذشته دارد.

با اين که جلوپنجره سري 2 کوپه با در نظر گرفتن استانداردهاي ب ام و نسبتاً نرمال است، با اين حال نسبت به جلوپنجره هاي هميشگي ب ام و،‌ متمايز است. البته همان طور که انتظار مي رفت چراغ هاي جلو همان شباهت به کوسه را حفظ کرده و سپرها هم وق زده و برجسته باقي مانده، بيني آن کشيده تر شده و سطح افقي رويه صندوق عقب خودرو [deck] هم کمي برجسته تر شده است. اين تغيير ظاهر شايد به اين دليل است که واقعاً هم سري2 جديد نسبت به نسل قبل از خود بزرگتر شده است. به بيان دقيق تر، بسته به اين که 230i باشد يا M240i بين 3.5 تا 4.3 اينچ بلندتر شده است. حتي فاصله بين دو محور جلو و عقب اين خودرو هم 2 اينچ طويل تر و 2.6 عريض تر است.

قواي محرکه سري2 جديد هم دو انتخاب به مشتري مي دهد. مدل پايه تر با امکانات کمتر 230i با گنجايش 2 ليتر مجهز به توربوشارژر است و با چهار  سيلندر نسبت به نسل قبل 7 اسب بخار توان بيشتر و 37 پوند-فوت گشتاور بالاتر دارد يعني 255 اسب بخار و 295 پوند فوت گشتاور. در حالي که در مدل M240i‌ آن 6 سيلندر،‌ با گنجايش موتور 3 ليتر توان موتور 382 اسب بخار و گشتاور 369 پوند-فوت است. يعني نسبت به نسل قبل 47 اسب بخار بيشتر و 1 پوند-فوت گشتاور بالاتر است. هر دو مدل اين انتخاب را به مشتري مي دهد که يا توان موتور فقط به محور عقب منتقل شود يا هر چهار چرخ. اما سامانه انتقال قدرت آن فقط 8سرعته است. سري2 فعلي همان طور که مي دانيد 6 سرعته است.

سپرهاي جلو و درب موتور اين سري2 جديد آلومينيمي است تا توزيع وزن جلو و عقب خودرو يکنواخت شود. مدل 230i‌ که 3,519 پوند وزن دارد توزيع وزن بين جلو به عقب 51.6% ‌به 48.4%‌ است. در مدل 240i xDrive‌ با وزن 3,871  پوند اين نسبت 53.1%‌ به 46.9‌ درصد است. مدل هاي M240i‌ امکانات بيشتري دارند و از لحاظ عملکردي بهترند. ديفرانسيل عقب آن الکترونيکي کنترل مي شود،‌ سيستم تعليق آن وفق پذير است و کليپرهاي ترمز جلوي آن 4 پيستون دارد و بزرگتر است.

از لحاظ تريم داخلي هم همان حس ب ام و حفظ شده اما کمي هم به روز شده است. دريچه هاي هوا و صفحه نمايش هاي روي داشبورد شکل هندسي مناسب تري پيدا کرده اما همچنان جسورانه باقي مانده است. به طور استاندارد مثل بقيه ب ام و ها سه زون يا ناحيه تهويه هوا تعريف شده،‌ صندلي ها برقي است و ترمز اضطراري خودکار در اين خودرو فعال است،‌ سامانه حفظ بين خطوط دارد و اگر خودرويي در نقطه کور آن قرار بگيرد،‌ بوق و چراغ هشدار دارد. سيستم صوتي آن 10 بلندگو دارد و به سامانه کارپلي اَپل يا اتو اندرويد به خواست مشتري مجهز مي شود. هنگام خريد هم امکان انتخاب برخي از آپشن هاي بيشتر هم وجود دارد.

سري2 مدل 2022 از ماه نوامبر همين امسال آماده فروش مي شود. ابتدا هم 230i‌ پيشرانه عقب و M240i‌ هر چهار چرخ عرضه مي شوند بعد هم 230i‌ پيشرانه به هر چهار چرخ و M240i‌ پيشرانه عقب هم به آپشن ها [انتخاب هاي مشتري] اضافه مي شود.  قيمت ها هنوز اعلام نشده اند اما تا اوايل پاييز مشخص خواهند شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar