باشگاه خبرنگاران/  سيدجواد سليماني مديرعامل گروه خودروسازي گفت: آريا به عنوان نخستين کراس اوور کاملا ايراني در نيمه دوم امسال با گيربکس اتوماتيک، طراحي بسيار زيبا و امکانات و استاندارد‌هاي به روز به توليد انبوه خواهد رسيد.

سليماني، با اعلام اين خبر در مجمع عمومي عادي ساليانه سايپا براي سال منتهي به ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ اظهار کرد: اميدوار هستيم خودروي شاهين با گيربکس اتوماتيک را نيز در پاييز امسال توليد و به بازار عرضه کنيم.

وي ادامه داد: علاوه بر اين دو محصول، خودروي اطلس نيز که يک محصول کراس برپايه خودرو‌هاي ساينا و کوييک است، توليد مي‌شود و جايگزين محصول تيبا خواهد شد.

مديرعامل گروه خودروسازي سايپا با اشاره به اينکه يکسال از توقف توليد خودروي پرايد مي‌گذرد، افزود: پرايد به عنوان يک خودرو با تکنولوژي قديمي نماد شرکت سايپا شده بود و تهديد‌ها و تخريب‌هايي براي برند سايپا و حتي صنعت خودرو به دنبال داشت.

سليماني اظهار کرد: منتقدان داخلي و رسانه‌هاي خارج از کشور نيز سطح ايمني و تکنولوژي پرايد را دستاويزي براي زير سوال بردن خودروسازي کشور قرار داده بودند؛ از اين رو توقف توليد اين خودرو يکي از نخستين برنامه‌هايي بود که در سايپا در دستور کار قرار داديم.

وي به زيان ده بودن توليد خودروي پرايد نيز اشاره کرد و افزود: با توجه به قيمت گذاري دستوري، توليد هر دستگاه پرايد از نظر مالي نيز براي سايپا ضرر به همراه داشت به شکلي که گزارش‌هاي مالي نشان مي‌دهد اگر توليد پرايد ادامه پيدا مي‌کرد در يکسال گذشته دو هزار و ۳۰۰ ميليارد زيان بيشتر براي سايپا به همراه داشت.

مديرعامل سايپا با بيان اينکه پرايد سهم قابل توجهي از تيراژ توليد اين خودروساز را به خود اختصاص داده بود، گفت: نگراني‌هايي براي توقف توليد وجود داشت، اما با تلاش مديران، کارکنان و زنجيره تامين سايپا در کمتر از دو ماه محصولات جديد جايگزين پرايد شدند و در پايان سال ۹۹ نيز شاهد بوديم که سايپا بدون پرايد نسبت به سال ۹۸ افزايش توليد نيز داشت.

سليماني در ادامه به توليد و عرضه محصول جديد شاهين نيز اشاره کرد و افزود: در سال‌هاي گذشته خودرو‌هايي به عنوان محصول داخلي توليد و عرضه شد، اما بيشتر آن‌ها نتيجه تغيير اندکي در طراحي يا امکانات خودرو‌هاي غيرايراني بود، اما شاهين محصولي است که از صفر تا صد طراحي و توليد آن کاملا داخلي و متعلق به گروه خودروسازي سايپا است.

وي افزود: شاهين با تکنولوژي به روز و استاندارد‌هايي که امکان عرضه آن به بازار‌هاي صادراتي را فراهم کرده، توليد و با کمترين ايراد و استقبال قابل توجه به بازار عرضه شد.

مديرعامل گروه خودروسازي سايپا در گزارش خود به سهامداران از رفع مشکلات در حوزه توليد خودرو‌هاي تجاري در شرکت‌هاي زامياد و سايپاديزل خبر داد و افزود: توليد وانت زامياد که همه آن را با نام نيسان آبي مي‌شناسند نيز تا پايان سال متوقف و محصول پادراپلاس با توان فني و امکانات به روز جايگزين آن خواهد شد. همچنين پروژه توليد اتوبوس‌هاي برقي و ديزلي نيز در اين دو شرکت آغاز و قرارداد‌هاي خوبي نيز در راستاي آن منعقد شده و به زودي توان توليد خودرو‌هاي تجاري سايپا نيز احيا خواهد شد.

سليماني در بخش حساب‌هاي مالي سايپا نيز اظهار کرد: در سه ماه نخست سال ۹۹ سايپا از زيان خارج و به سود عملياتي نزديک شد، اما افزايش قابل توجه نرخ ارز و نهاده‌هاي توليد در کنار قيمت گذاري دستوري برنامه ريزي‌هاي ما را بهم ريخت و مجددا زيان ده شديم.

مديرعامل سايپا گفت: با تلاش‌هاي صورت گرفته در بخش‌هاي مالي و کاهش قابل توجه تعهدات ناشي از اجراي برنامه‌هاي دقيق در حوزه فروش، در سه ماه نخست امسال نيز زيان ده نبوده ايم و اگر شاخص‌هاي اقتصادي تغيير نکند، امسال از زيان خارج خواهيم شد.

سليماني در تشريح بيشتر تلاش‌ها براي کاهش تعهدات اظهار کرد: در ابتداي سال ۹۸ بيش از ۵۴۰ هزار تعهد در سايپا داشتيم، اما اين عدد در حال حاضر به ۱۷۰ هزار تعهد رسيده که معادل چهار ماه توليد است. ضمن اينکه تعداد تعهدات معوق نيز کمي بيش از سه هزار دستگاه است و اميدواريم به زودي، صفر شود.

مديرعامل سايپا ادامه داد: تا پايان چهارماه نخست سال، هيچ تعهدي براي سال ۱۴۰۱ ايجاد نکرده ايم که از نظر انضباط مالي امتياز ويژه‌اي براي ما به حساب مي‌آيد.

مجمع عمومي عادي ساليانه سايپا براي سال منتهي به ۳۰ اسفند ۹۹ با حضور بيش از ۷۳ درصد سهامداران صبح روز پنجشنبه ۳۱ تيرماه برگزار شد و صورت‌هاي مالي به تصويب اعضا رسيد.

در اين مجمع، سهامداران عملکرد مديرعامل و اعضاي هيات مديره گروه خودروسازي سايپا به ويژه در حوزه توسعه سبد محصولات را با توجه به شرايط سخت ناشي از تحريم‌ها و کرونا مطلوب ارزيابي کرده و خواستار پيگيري هيات مديره براي رفع مشکل قيمت گذاري دستوري و زيان‌هاي ناشي از آن شدند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar