سايپا نيوز/ خودروساز برقي چيني سپنگ با سدان جديد P5 در برابر مدل 3 تسلا با دو سوم قيمت قد علم کرد.

پي5 سپنگ Xpeng با 24,670 دلار به جنگ مدل 3 تسلا رفت. در حالي که ارزان ترين مدل 3 تسلا با کمترين امکانات در بازار چين از 38,700 دلار شروع مي شود. چين بزرگترين بازار خودروي دنيا است و تسلا هم يک پنجم گردش مالي سال گذشته خود را در اين بازار به دست آورد.

سپنگ براي P5 خود 6 ورژن در نظر گرفته است و با سوبسيدي که دولت به خودروهاي اين شرکت مي دهد پايين ترين ورژن آن 160 هزار يوان (24,670 دلار) و گران ترين آن 230 هزار يوان (معادل 38,550 دلار) قيمت دارند. در مقايسه قيمت مدل3 تسلا از  250,900 يوان (معادل 38,700 دلار) شروع مي شود و بالاترين قيمت مدل 3 با همه امکانات 339,900 يوان (معادل 52,400 دلار) است.

به يمن وجود سوبسيدهاي سخاوتمندانه دولت در چين در حمايت از خودروهاي «سبز»، تقاضا براي خودروهاي برقي رونق گرفته است.

تسلا که يک پنجم گردش مالي جهاني خود را از بازار چين به دست مي آورد، با رقابت سختي از سوي خودروسازان برقي چيني از جمله سپنگ، نيو NIO، لي اتو Li Auto رو به رو است. در بازار خود آمريکا هم ريويان Rivian و لوسيد Lucid در برابر تسلا رقابت مي کنند.

سپنگ مي گويد سدان پي5 آن نيمه خودران است و از 32 حسگر و 13 دوربين با رزولوشن بالا و فناوري ليدار [ترکيبي از ليز و رادار] بهره مي برد و مي تواند اشيا را از راه دور از لحاظ شکل، موقعيت و فاصله اندازه بگيرد.

حداکثر سرعت پي5 در ساعت 105.6 مايل [170 کيلومتر در ساعت] و صفر تا 100 آن 7.5 ثانيه است. پيمايش آن به ازاي هر بار شارژ در پايين ترين ورژن 286 مايل [460 کيلومتر] و در بالاترين ورژن 373 مايل [معادل 600 کيلومتر] است.

سپنگ پيش فروش پي5 را از ماه آوريل 2021 شروع کرد و انتظار مي رود که خودروي مشتريان را در اواخر فصل چهارم [پاييز] همين امسال تحويل دهد.

خودروي پ5 دومين سدان سپنگ است. خودروهاي سدان اسپورت تر اين خودروساز P7‌ هستند که از ماه ژوئن سال 2020 به دست مشتريان چيني رسيد. اين خودروساز يک شاسي بلند هوشمند با پيمايش بالا هم دارد که G3 نامگذاري کرده است.

تسلا در چين وضع خوبي نداشت و حالا رسيدن يک رقيب ديگر با دو سوم قيمت کار را سخت تر هم مي کند. اين خودروساز آمريکايي در ماه آوريل ضربه سنگيني در بازار چين متحمل شد. اين شرکت هم به خاطر مشکلات کيفي خودروها مجبور به پاسخگويي به قانونگذاران و ناظران دولتي شد که به شتاب ناخواسته و آتش سوزي باتري هاي محصولاتش ربط پيدا مي کرد. هم آن که به خاطر نصب بودن انواعي از دوربين ها و حسگرها، ورود خودروهاي تسلا به اماکن و محوطه هاي نظامي و بعد دولتي ممنوع شد. در نمايشگاه شانگهاي هم يک معترض آبروي اين خودروساز را به چالش کشيد و سامانه کنترل کيفي اين شرکت را زير سؤال برد که مربوط به ترمز محصولات اين شرکت مي شد. با همه اين مشکلات، فروش تسلا در چين دوباره به حالت عادي بازگشت اما دوباره مجبور به رفع يک نقص و فراخوان 285 هزار دستگاه خودرو شد.

در حالي که تسلا در بازار چين دست و پا مي زند و براي حفظ آبروي خود به تقلا افتاده، رشد سپنگ رکورد مي شکند.

سپنگ بين ژانويه تا ژوئن موفق به تحويل 30,738 دستگاه خودرو به مشتريان شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 459 درصد افزايش داشته است. 4,730 دستگاه از اين تعداد مدل پي7 بوده و 1,835 دستگاه مدل G3.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar