عصر ايران/ زماني که در سال 1896 نخستين کاميون داراي پيشرانه دايملر وارد لندن شد و خودرو حمل بار داراي پيشرانه در خيابان هاي فرانسه به حرکت درآمد، ترديدي وجود نداشت که اين روند موجب جنبشي قابل توجه خواهد شد. حمل و نقل کالا با وسايل نقليه داراي پيشرانه مرسدس بنز بهبود استاندارد زندگي افراد را هدف قرار داده بود و در تحقق آن نيز موفق بوده است. در ادامه با برخي نقاط عطف در تاريخ توليد کاميون توسط شرکت مرسدس بنز بيشتر آشنا مي شويم.

کالسکه اي بدون اسب
يکي از ويژگي هاي مشترک خودروهاي تجاري اوليه اين بود که شبيه کالسکه اي بدون اسب به نظر مي رسيدند. مهندسي اين کاميون ها در مقايسه با نمونه هاي امروزي بسيار ابتدايي بود و پيشرانه آنها در قسمت عقب قرار داشت. خودرو حمل بار معرفي شده توسط .Benz & Cie براي حمل 600 کيلوگرم بار طراحي شده بود. نخستين کاميون گوتليب دايملر نيز توانايي حمل 1.5 تن بار را داشت و از يک پيشرانه دو سيلندر چهار اسب بخاري فنيکس نيرو مي گرفت.

مهاجرت پيشرانه به جلو
تنها دو سال بعد، دايملر کاميون 5 تني با پيشرانه و رادياتوري که در قسمت جلو قرار داشت را معرفي کرد که اين موقعيت قرارگيري عمدتا تا به امروز ادامه داشته است. در ابتدا، دايملر و .Benz & Cie خودروهاي تجاري و حمل بار خود را به تعداد کم به مشتريان بين المللي ارائه مي کردند، اما در ادامه متقاعد شدند که حمل و نقل موتوري سرانجام به جرياني غالب تبديل خواهد شد زيرا اين روش حمل و نقل بار سريع‌تر، انعطاف‌پذيرتر و کارآمدتر از کالسکه هاي اسبي، کشتي و قطار بود.

از سال 1905 تا زمان تصاحب توسط بنز در سال 1911، کارخانه امروز مرسدس بنز در گاگناو زير نام "Süddeutsche Automobilfabrik GmbH" فعاليت کرد. در اين کارخانه کاميون S.A.G. "Gaggenau" C/36 ساخته شد. همچنين، اين کارخانه ميزبان برخي پيشرفت هاي فني از جمله فريم فولادي بخش بخش، چرخ هاي فولادي ريخته گري شده، دريچه هاي راست و پينيون ها به جاي تسمه محرک بود که کاميون هاي اوليه را به محصولاتي قابل اعتمادتر تبديل کرده و موجب تداوم افزايش آمار فروش شد.

پيشرفت هاي فناورانه براي کاميون ها با توليد انبوه محصولات نظامي طي جنگ جهاني اول نيز حاصل شد. يکي از محصولات شناخته شده حاصل اين روند کاميون 4.5 تني دايملر مجهز به پيشرانه 45 اسب بخاري به نام DM 4½b  بود که در کارخانه برلين-مارينفلد ساخته شد. نوآوري هايي مانند محور رانش کاردان، نخستين تايرهاي پنوماتيک و پيشرانه نفت خام (اصطلاح قبلي براي پيشرانه ديزلي) که توسعه آنها در کارخانه بنز تا سال 1923/24 به بلوغ رسيده بود، خيلي زود کاميون ها را به يک ابزار اقتصادي حمل و نقل مناسب براي استفاده تجاري تبديل کردند.

مرسدس بنز ديزل
زماني که دو شرکت تاسيس شده توسط گوتليب دايملر و کارل بنز با يکديگير ادغام شدند تا شرکت Daimler-Benz AG در سال 1926 شکل بگيرد، آنها فعاليت هاي خود در زمينه خودروهاي تجاري را نيز ادغام کردند. پيش از پايان اين سال، طيف کاملي از خودروهاي تجاري با ظرفيت حمل بار از يک تا پنج تن در نمايشگاه خودرو برلين رونمايي شد.

يک نمونه از اين خودروهاي تجاري مدل ال2 بود که به يک پيشرانه کاربراتوري 55 اسب بخاري مجهز شده بود. اين يکي از نخستين مدل هاي کاميون بود که نام تجاري جديد مرسدس بنز روي آن حک شده بود. کارخانه توليد کاميون مرکزي اين برند اکنون در شهر گاگناو در منطقه بادن آلمان قرار داشت. گاگناو خيلي زود با داستان موفقيت کاميون هاي مجهز به پيشرانه ديزلي مترادف شد.

مرسدس بنز به سرعت توانست شرايط خود را پس از کاهش فروش ناشي از رکود بزرگ در سال 1929 احيا کند. موفقيت نهايي براي پيشرانه اشتعال تراکمي در سال 1932 با معرفي مرسدس بنز ال 2000 – نخستين کاميون سبک دنيا با پيشرانه ديزلي – حاصل شد.

اين کاميون آينده‌نگر و جانشينان آن در بخش کاميون هاي سبک، دامنه اي جامع از کاميون ها را تعريف کردند که با معرفي کاميون سه محور ال 10000 که براي حمل بار تا 10 تن طراحي شده بود به اوج رسيد. اين کاميون با کاپوتي پوزه بلند بهترين مدل بخش خود بين سال هاي 1936 تا 1939 بود. کلمه ديزل زير ستاره مرسدس نشانه خاص کاميون هاي ديزل مرسدس بنز در آن دوران بود.

مدل هاي کمتر - تعداد بيشتر

جنگ جهاني دوم و طرح شل که در سال 1939 لازم الاجرا شد، کاهش قابل توجه انواع مدل هاي خودرو تجاري دايملر-بنز را به همراه داشت. در کنار کاميون هاي سبک ال 1500 و ال 3000، مدل جديدي که وارد خط توليد شد کاميون ال 4500 بود که تا پايان جنگ به تعداد زياد از آن توليد شد. کاميون ال 4500 از يک پيشرانه شش سيلندر ديزلي 120 اسب بخاري نيرو مي گرفت. تابستان 1944 شاهد آغاز کار روي مدل ال 701 بود که دولت آلمان آن را سفارش داده بود.

رونق توليد پس از جنگ از سال 1949

توليد کاميون ال 701 از ژوئن 1945 در کارخانه مانهايم که تقريبا از گزند جنگ در امان مانده بود از سر گرفته شد. دو ماه بعد، مدل جديد ال 4500اس وارد خط توليد کارخانه گاگناو شد. اين کاميون ها براي بازسازي آلمان به شدت مورد نياز بودند.

طي جنگ جهاني دوم، آلبرت فردريش، که مسئول توسعه پيشرانه هواپيما در شرکت دايملر-بنز بود، ايده ساخت يک محصول موتوري قابل استفاده در بخش کشاورزي براي افزايش بهره‌وري در اين بخش را مطرح کرد. در پاييز 1946، نمونه اوليه يوني‌ماگ شماره 1 آزمايشات خود را آغاز کرد. توليد انبوه در کارخانه برادران بوهرينگر در شهر گوپينگن آغاز شد. در سال 1951، خط توليد اين محصول به گاگناو منتقل شد.

بخش خودرو تجاري دايملر-مرسدس اي‌جي سرانجام فعاليت کامل خود را در سال 1949 آغاز کرد و مدل ال 3250 به عنوان نخستين کاميون توسعه داده شده در دوران پس از جنگ معرفي شد. مدل ال 3500 با قابليت حمل بار 3.5 تن به يکي از محبوب‌ترين کاميون هاي بازار آلمان در سال 1950 و همچنين يک مدل صادراتي موفق در سطح جهاني تبديل شد. اين مدل شالوده اي براي توليد طيف وسيعي از پيشرفته‌ترين خودروهاي تجاري مرسدس بنز، از جمله کاميون هايي که کابين آنها روي پيشرانه قرار مي گيرد، ايجاد کرد.

از کاميون شهري جديد و سريع ال 319 مرسدس بنز تا مدل عجيب ال‌پي 333، کاميون هاي بدون کاپوت چشم اندازي از آينده طراحي کاميون ارائه کردند. با معرفي مدل مدرن و کابين روي پيشرانه ال‌پي 315، به تدريج روند افول کاميون هاي کلاسيک در سال 1955 آغاز شد.

کاميون هايي با شاسي نيمه جداشدني

در سال 1959، طراحان مرسدس بنز نخستين مدل هاي داراي شاسي نيمه جداشدني را معرفي کردند. اين طراحي براي بيش از سه دهه به عنوان نمونه اي از کاميون هاي مقاوم و بادوام مرسدس بنز در سراسر جهان شناخته مي شد و انواع مختلفي از آنها با توانايي حمل بار متفاوت روانه بازار شدند. مدل ميان وزن ال 322 يکي از شناخته شده‌ترين محصولات در اين دسته است.

ناآرام شدن
از اواسط دهه 1960، دوره کاميون هايي با کابين مرسوم سرانجام به پايان رسيد. مقررات جديد درباره طول و خروجي نيرو وابسته به وزن به توسعه کاميون هاي مدرن کابين روي پيشرانه و پيشرانه هاي ديزلي قدرتمند منتج شد که در قالب پيشرانه هاي تزريق مستقيم سوخت کارآمد در انواع مختلف کاميون هاي مرسدس بنز استفاده مي شدند.

از نخستين نمونه ها در دوران کاميون هاي مکعبي که از سال 1963 تا اواسط دهه بعد ادامه وارد خطر توليد شدند مي توان به مدل ال‌پي 1620 اشاره کرد.  

آغاز اين دوران با افتتاح کارخانه جديد در شهر ورت در منطقه راينلاند-فالتس آلمان مصادف بود. از سال 1965، اين کارخانه پيشرو و مدرن در ابتدا مکاني براي توليد کاميون هاي سبک و ميان وزن مدل ال‌پي بود، پيش از آن که فعاليت توليدي کاميون هاي سنگين نيز از گاگناو به اين کارخانه منتقل شود.

به سوي کاميون هاي مدرن امروزي

سري مدل هاي "نسل جديد" کاميون هاي مرسدس بنز بازبيني کامل از نظر مهندسي و ظاهر را تجربه کردند و در سال 1973 در کارخانه ورت معرفي شدند. طراحي ماژولار کلاس هاي ميان و سنگين وزن با يک مدل مشابه پايه را پوشش مي داد.

سري مدل هاي ارتقا يافته بعدي مانند ان‌جي 80 در سال 1980 و سري اس‌کي و ام‌کي در سال 1989 نيز بر اساس نسخه اصلي 1973 شکل گرفتند.

کاميون سنگين کاملا جديد اکتروس (Actros) در سال 1996 معرفي شد. اين مدل داراي پيشرانه هاي اقتصادي و دوستدار محيط زيست و طيف گسترده اي از نوآوري ها بود. اکتروس آغاز تغيير نسل در برنامه کاميون مرسدس بنز بود و مسير را براي دهه پيش رو هموار کرد.

اين مسير بين کاميون هاي سبک و متوسط با معرفي مدل اتگو (Atego) در سال 1998 ادامه يافت. اين برنامه با معرفي مدل نوآورانه اکونيک (Econic) تکميل شد.

در سال 2004، مرسدس بنز فناوري ديزلي دوستدار محيط زيست بلوتک (BlueTec) را معرفي کرد که انتشار آلاينده هاي مضر از مدل اکتروس را کاهش داد. در سال 2005، سرل مدل هاي سبک و ميان وزن اتگو و اکسور (Axor) نيز به اين فناوري مجهز شدند.

در سال 2006، مرسدس بنز ايمن‌ترين کاميون روي زمين به نام کاميون ايمني (Safety Truck) را معرفي کرد. اين کاميون به سامانه هاي مختلف از جمله سامانه فعال ترمز کمکي (ABA) مجهز شده بود که نقطه عطفي در مسير رانندگي بدون تصادف بود.

امروز، نام هايي با يک حلقه بين المللي مانند اکتروس، اتگو، انتوس، ارکوس، اکونيک، زتروس و يوني‌ماگ نشان دهنده طيف گسترده اي از کاميون هاي مرسدس بنز هستند. محصولاتي که براي پاسخ به نياز مشتريان مختلف از امکانات و ويژگي هاي متفاوتي برخوردار هستند و به ارائه خدمت در جاده هاي جهان مي پردازند.

چشم انداز آينده

با نگاه به آينده، نوآوري هايي در پيش است که دنياي کاميون ها را مي تواند به طور اساسي تغيير دهد، همانند آنچه در بيش از يک قرن گذشته براي کاميون هاي مرسدس بنز رخ داده است. نمونه هايي مانند کاميون خودران مرسدس بنز اف‌تي 2025 پيش نمايشي از اين روند هستند. بي ترديد، کارل بنز و گوتليب دايملر با ديدن چيزي که از کاميون بدون اسب با پيشرانه چهار اسب بخاري و چرخ هاي چوبي آنها ايجاد شده است، شگفت زده مي شدند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar