زیاد روشن بودن خودرو در حال خلاص به موتور لطمه میزند؟
ايران جيب/ خيلي از اوقات در گرماي تابستان به خاطر کولر و در سرماي زمستان به خاطر نياز به بخاري، مجبوريم در حال توقف خودرو را روشن نگه داريم. اين سؤال براي صاحبان خودرو وجود دارد که روشن ماندن خودرو در حال خلاص چه قدر به موتور خودرو لطمه وارد مي آورد. جواب متخصصان خودرو اين است که روشن ماندن خودرو در حالت خلاص به هيچ عنوان لطمه اي به موتور خودرو وارد نمي کند. روشن ماندن خودرو در حالت خلاص در برخي از مکان ها يا ممنوع است يا اخلاقي نيست و اين بحث ديگري است.
زماني که سامانه خنک کننده خودرو سالم باشد روشن ماندن خودرو در حالت خلاص لطمه اي به موتور نمي زند و اگر در حالت خلاص درجه روي کيلومترشمار از حالت نرمال بالاتر برود [و علامت هشدار روي داشبورد به سمت HOT برود] در آن صورت نشان از عدم سلامت سامانه خنک کننده خودرو دارد که بايد مورد توجه قرار گرفته و رفع شود. خودرو مي تواند تا زمان تمام شدن سوخت در همان حالت خلاص روشن بماند.
حتي مي توان گفت خودرو در حالت خلاص کمتر آسيب مي بيند تا در حالت رانندگي شايد به همين دليل هم هست که به آن در اصطلاح «خلاص» و در زبان انگيسي idling [بيکار] مي گويند.
اما خلاص ماندن خودرو از دو جهت شايسته توجه و حتي نگراني است. اول مصرف بي رويه سوخت و ايجاد آلودگي است. زماني که خودرو در حالت خلاص قرار دارد در محيط اطراف خود دي اکسيد کربن، کربوهيدرات هاي نسوخته، ترکيبات اکسيد نيتروژن و غيره متصاعد مي کند. دوم در برخي از ايالات هاي آمريکا و در خيلي از کشورهاي پيشرفته، قوانيني در خصوص روشن نگه داشتن خودرو در حالت خلاص وضع شده است. بنابراين در شهر يا ايالتي که زندگي مي کنيد بايد در خصوص قوانين آن آگاهي لازم را به دست آوريد.
در شرايط گرماي شديد، جلوگيري از گرمازدگي و در سرمايه شديد جلوگيري از يخ زدن ايجاب مي کند که از امکانات خودرو به درستي استفاده شود. اما در حالتي که فقط به خاطر راحت طلبي است، وجداناً بهتر است که از مصرف بي رويه سوخت هاي فسيلي و ايجاد آلايندگي اجتناب کرد.