باشگاه خبرنگاران/ اين روزها شاهد عرضه انواع خودروهاي چيني و ليست قيمت جديد محصولات آنها هستيم.
 
اين روز‌ها خريد و فروش خودرو‌ها چيني در بازار رونق زيادي گرفته است. خودرو‌هايي که به گفته واردکنندگان به صورت CKD وارد مي‌شوند و در ايران مونتاژ مي‌شوند. خودرو‌هايي که بعد از ممنوعيت واردات، ديگر در بازار حضور پيدا نکردند، اما از سال گذشته تاکنون تعدادي از آن‌ها به بازار ايران راه پيدا کردند.

در حال حاضر، بيشتر خودرو‌هاي مارک چيني در کشور‌هاي خاورميانه مورد استقبال مصرف کنندگان قرار مي‌گيرند. بر اساس گزارش اخير "شبکه تجارت عربي"، عربستان سعودي، ايران، الجزاير و ساير کشور‌ها به بازار‌هاي اصلي فروش خودرو‌هاي مارک چيني در خاورميانه و شمال آفريقا تبديل شده اند.

۸۰۰ ميليون تومان براي يک خودروي چيني!
اين روزها شاهد عرضه انواع خودروهاي چيني و ليست قيمت جديد محصولات آنها هستيم، جالب است که در اين ليست قيمت يک دستگاه خودروي شاسي‌بلند چيني پرفروش، به بيش از ۸۰۰ ميليون تومان رسيده است. مبلغي که در گذشته مي توانستيم براي يک خودروي اروپايي پرداخت کنيم!

مهدي دادفر دبير انجمن واردکنندگان خودرو  معتقد است خودرو‌هاي چيني که در بازار کشور به فروش مي‌رسد، در بازار چين خواهان زيادي ندارد و بايد به فکر واردات خودرو‌هاي اروپايي باشيم.

دادفر با اشاره به رونق خريد و فروش خودرو‌هاي چيني در بازار گفت: خودرو‌هاي چيني که به تازگي در بازار به فروش مي‌رسند به صورت قطعات منفصله CKD وارد شده و داخل کشور توليد مي‌شوند و به هيچ عنوان خودرويي به صورت بدنه کامل CBU وارد کشور نمي‌شود.

وي ادامه داد: ۲۰ درصد خودرو‌هايي که در داخل کشور به فروش مي‌رود ساخت داخل است و تمام قطعات آن‌ها از چين وارد مي‌شود. به دليل شفاف بودن فضاي واردات خودرو، هيچ گونه واردات انحصاري و قاچاقي انجام نمي‌شود.

دبير انجمن واردکنندگان خودرو با بيان اينکه از حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ خودرويي که از سال ۹۷ در گمرکات کشور وجود داشته حدود ۱۰هزار خودرو ترخيص شده‌اند، گفت: اکنون ۲ هزار و ۸۷۳ خودرو در گمرکات جمهوري اسلامي مانده، اما خبري از ترخيص آن‌ها نيست، زيرا اين خودرو‌ها ثبت سفارش نشده‌اند، به همين دليل به هيچ عنوان اجازه ترخيص آن‌ها داده نمي‌شود.

 
بخش بزرگي از بازار خودروي کشور در اختيار محصولات چيني!
مسيح فرزانه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به نوسانات بازار خودرو در سال آينده، گفت: آنچه مشخص و مبرهن است بخش بزرگي از بازار خودروي کشور در اختيار محصولات خودروسازان داخلي و چيني است. از اين ميزان درصد آمار خاصي در دسترس نيست.

اين کارشناس صنعت خودرو ادامه داد:، ولي داده‌ها نشان مي‌دهند مثلا در سال ۱۳۹۶ در حالي که ميزان توليد خودروسازان داخلي يک ميليون و ۵۳۴ هزار دستگاه بوده، در همين مدت مشابه و در طول حدود ۳۶۵ روز حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده که با يک ضرب و تقسيم ساده در مي‌يابيم اين ضريب حتي در پروسه‌اي از زمان به کمتر از ۱ درصد رسيده و سهم خودرو‌هاي وارداتي ناچيز بوده است.

فرزانه گفت: حال که بيش از ۳ سال است بصورت کامل، واردات خودرو متوقف شده است پس مي‌توان دريافت که سهم خودرو‌هاي داخلي با افزايش دوباره‌اي روبه رو شده است. از طرفي افزايش قيمت نامتعادل خودرو‌هاي وارداتي سبب شده تا در طي ۳ سال اخير بخش قابل توجهي از مصرف کنندگان نگاهشان به سمت خودرو‌هاي داخلي و چيني و گروهي ديگر خودرو‌هاي وارداتي کارکرده و قديمي برود.

اين کارشناس صنعت خودرو بيان کرد: اگرچه در طي ۶ ماه اخير بازار خودرو در هر دو بخش (داخلي و وارداتي) با رکود قابل توجهي مواجه بوده، اما در کنار تثبيت نسبي قيمت ارز و آرامش مقطعي در بازار خودرو، مصرف کنندکان در مقياس کوچکي بدنبال خريد خودروي مورد نظر خود هستند.

او افزود: البته کارشناسان بازار و بررسي وب سايت‌هاي خريد و فروش خودرو نشانگر آن بوده که اين روز‌ها فروشنده بيش از خريدار در بازار وجود دارد. اين تفکر در بين مصرف کنندگان مي‌تواند دلايل عمده‌اي داشته باشد از جمله اميدواري به کاهش قيمت و جلوگيري از افت بيش از پيش ارزش کالا‌هاي سرمايه ايشان (يعني خودرو) است.

اين کارشناس صنعت خودرو ادامه داد:، اما يافتن پاسخ اين پرسش که در آينده قيمت خودرو‌ها، به ويژه داخلي‌ها به کدام سمت حرکت خواهد کرد متضمن بررسي فاکتور‌هاي متنوعي است و قطعا پاشنه آشيل آن مي‌تواند کاهش نرخ ارز باشد، زيرا داده‌ها نشانگر آن است که بخش مهمي از مواد اوليه توليد قطعات مورد نياز خودرو‌هاي داخلي، وارداتي بوده و در کنار افزايش قيمت فلزات در چند ماه اخير سهم بزرگي در اين زمينه داشته اند.

فرزانه افزود: اين يعني ارزبري تهيه مواد اوليه توليد قطعه فاکتوري کليدي است. پس چنانچه در آينده شاهد کاهش پلکاني قيمت ارز و سپس ايجاد موازنه بين چرخه تاثير گذار بازار و کارخانه باشيم مي‌تواند انتظار تجربه مجدد روند نزولي قيمت‌ها را داشت.

اين کارشناس صنعت خودرو گفت: البته در خصوص خودرو‌هاي وارداتي فاکتور‌هاي ديگري هم مطرح هستند که قطعا در مطالب آينده به آن خواهيم پرداخت. اما با توجه به دغدغه و احتمام بيشتر بازار و مصرف کننده به خودرو‌هاي داخلي اين سازمان‌ها و ارگان‌ها و وزارت‌خانه هايي، چون صمت و مجلس شوراي اسلامي در کنار شوراي رقابت و خودروسازان خواهند بود که مي‌توانند کمک بزرگي به آرامش رساندن بازار خودرو و حضور مجدد و پرشورتر مصرف کننده در اين ميدان باشند.

فرزانه گفت: آنچه که در کنار کاهش قيمت در رونق خريد و فروش تاثير بزرگي خواهد داشت، افزايش کيفيت محصولات، ايجاد تنوع بيشتر در سبد محصولي، تحويل به روزتر و از جمله خدمات پس از فروش مناسب‌تر و تکريم هرچه بيشتر مشتري است.

در اين پست قصد داريم قيمت جهاني و داخلي برخي خودرو‌هاي چيني که در بازار ايران توسط خودروسازان خصوصي به فروش مي‌رسد را باهم بررسي کنيم.

از کاهش قيمت به علت داخلي سازي و همچنين کاهش قيمت بخاطر واردات CKD توسط خودروسازان خصوصي نيز صرف‌نظر مي‌کنيم. در محاسبات قيمت هر دلار را ۲۵ هزار تومان در نظر گرفته شد.

چري تيگو 7:
مديران چري قيمت پايه‌اي آن را براي سال ۲۰۱۹ حدود 85 هزار يوآن (معادل تقريبي 13 هزار دلار - 379 ميليون و 240 هزار تومان) پيش‌بيني کرده‌اند که در ايران 550 ميليون تومان به فروش مي رود.

فروش جک J۷ مدل ۲۰۲۰ از اواخر بهار ۹۹ در بازار چين آغاز شد؛ قيمت مدل دنده‌اي آن ۸۵ تا ۱۰۰ هزار يوآن (۱۲ تا ۱۴ هزار) و قيمت مدل اتوماتش نيز حدود ۱۰۰ تا ۱۱۵ هزار يوآن (معادل تقريبي ۱۴ تا ۱۶ هزار دلار) است. با توجه به قيمت جک J۷ در چين، کرمان موتور آنرا با قيمتي در حدود ۸۰۰ الي ۹۰۰ ميليون تومان در ايران فروخت.

مديران هاوال قيمت پايه‌اي آن را براي سال ۲۰۱۹ حدود ۱۵۰ هزار يوآن (معادل تقريبي ۲۱ هزار دلار) پيش‌بيني کرده‌اند که در ايران 665 ميليون تومان به فروش مي رود.

فردا ۵۱۱، خودروسازي فردا
 قيمت جهاني: ۹.۶۶۰ دلار معادل ۲۴۲ ميليون تومان
 قيمت مصوب شرکت: ۴۲۹ ميليون تومان

جک K ۷، کرمان موتور
 قيمت جهاني: ۱۸.۶۹۰ دلار معادل ۴۶۷ ميليون تومان
قيمت مصوب شرکت: ۹۵۰ ميليون تومان

جک S ۵ New، کرمان موتور
 قيمت جهاني: ۱۵.۵۲۰ دلار معادل ۳۸۸ ميليون تومان
قيمت مصوب شرکت: بيش از ۷۲۰ ميليون تومان

تيگو ۵ توربو، مديران خودرو
قيمت جهاني: ۱۹.۳۱۰ دلار معادل ۴۸۲ ميليون تومان
قيمت مصوب شرکت: ۷۹۰ ميليون تومان

ديگنيتي، بهمن موتور
قيمت جهاني: ۱۷.۱۳۰ دلار معادل ۴۲۸ ميليون تومان
قيمت مصوب شرکت: ۷۵۰ ميليون تومان

فيدليتي، بهمن موتور
قيمت جهاني: ۱۶.۸۳۰ دلار معادل ۴۲۱ ميليون تومان
 قيمت مصوب شرکت: ۶۵۵ ميليون تومان

حال به نظر بهتر مي‌توان دريافت چرا ترافيک ورود خودرو‌هاي چيني به کشور بسيار زياد شده است. ابوالفضل خلخالي کارشناس صنعت خودرو گفت: ورود خودرو به کشور ممنوع است، در نتيجه برخي از شرکت هاي خودروساز خود اقدام به مونتاژ خودرو مي کنند و اينگونه عوارض ورود هم نمي دهند. کشور ما صنعت خودروسازي ندارد و بهتر است بگوييم ما صنعت مونتاژکاري داريم.

اين کارشناس صنعت خودرو با تاکيد بر اينکه در دو سه دهه اخير صد درصد خودروسازان مونتاژ کار بوده اند، گفت: متاسفانه در صنعت خودروي کشور شاهد افزايش کيفيت خودروها نيستيم و در مقابل شاهد اين هستيم که قيمت تمام شده در آنها بسيار بالاست. 

در دنيا اين تجربه ثابت شده که هيچ کشوري نمي‌تواند در‌هاي خود را به سمت اقتصاد جهاني ببندد، اما بازگشايي درهاي تجارت بايد با هدف ايجاد رقابت و افزايش توان داخلي باشد تا کالاي ايراني با کيفيت، اولين انتخاب هموطنان باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar