گسترش نيوز/ نجفي منش گفت: اگر شرايط برجامي مهيا شود اين شرکت هاي خودروسازي بلافاصله به ايران باز خواهند گشت و فعاليت خود را ادامه خواهند داد.

اين روزها زمزمه بازگشت مجدد پژو و رنو به عنوان دو خودروساز بزرگ فرانسه به بازار خودروي ايران بيش از پيش شنيده مي شود. برگزاري جلسات خودرويي ميان طرفين فرانسوي و ايراني اين احتمال را قوت مي بخشد که خودروسازان فرانسوي تشنه بازگشت به بازار بزرگ ايران هستند. از طرفي شنيده ها حاکي از آن است که رنو قصد دارد وانتي مختص بازارهاي منطقه توليد کند. اين خودروسازي بزرگ درصدد است اين وانت را پس از پوشش بازار، از مسير ايران به ديگر کشورهاي منطقه نيز صادر کند.

از طرفي برخي از کارشناسان بر اين باورند که بازگشت رنو و پژو به ايران منطقي نيست. به عنوان مثال پژو به دليل ادغام با کمپاني آمريکايي فيات_کرايسلر داراي محدوديت خواهد بود و اين موضوع مي تواند چالش بزرگي در مسير ورود دوباره اين خودروسازي به بازار خودروي ايران باشد.

در همين رابطه گفتگويي را با محمدرضا نجفي منش رئيس انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه‌سازان خودروي کشور و عضو هيئت رئيسه اتاق بازرگاني ايران و فرانسه ترتيب داديم و نظر وي را در اين زمينه جويا شديم که در ادامه مطالعه خواهيد کرد.

اشتياق خودروسازهاي فرانسوي براي ورود به بازار ايران
نجفي منش در ابتداي اين گفتگو اظهار داشت: خروج شرکت هاي خودروسازي رنو و پژو از کشور به خواست خود آنها نبود. مردم به اشتباه گمان مي کنند که پژو و رنو با تعمد از کشور خارج شدند. اين تفکر بايد تغيير کند؛ چرا که قدرت آمريکا موجب شد که اين شرکت ها علي رغم ميل باطني و ناراحتي فراوان بازار ايران را ترک کنند. شرکت خودروسازي پژو حدود ۴۰۰ميليون يورو در کشور ما سرمايه گذاري کرده است. طبيعي است که با از دست دادن بازار کشور ما درآمد اين شرکت با کاهش روبرو شود.

وي با اشاره به اينکه آمريکا بايد دست از شيطنت و شرارت خود بردارد و زورگويي را تمام کند، گفت: شرکت هاي خودروسازي فرانسوي که از ايران خارج شده اند منتظر و مشتاق ورود دوباره به بازار ايران هستند. گفتني است که شرکت رنو از زمان خروج آمريکا از برجام تا کنون حتي دفتر خود در تهران را تعطيل نکرده است و نيروهايي که در کشور ما مشغول به فعاليت بودند را نيز از دست نداده است تا اگر شرايط همکاري مجدد برقرار شد نيروهاي انساني خود را داشته باشد.

رئيس انجمن صنايع همگن نيرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو افزود: بنابراين با جرات مي توان گفت اگر شرايط برجامي مهيا شود اين شرکت هاي خودروسازي بلافاصله به ايران باز خواهند گشت و فعاليت خود را ادامه خواهند داد.

عضو هيئت رييسه اتاق بازرگاني ايران و فرانسه در ادامه گفت: پيش بيني ما هم بر اين است که رنو و پژو مجددا به ايران بازخواهد گشت. بنابراين بايد عمق ساخت داخل خود را افزايش دهيم تا حداقل از اين ناحيه ضربه نخوريم.

مزاياي همکاري ايران با پژو و رنو
نجفي منش در بخش ديگري از صحبت هاي خود به مزاياي همکاري ايران با خودروسازي هاي فرانسه اشاره کرد و گفت: توليد خودروهاي خوب و با کيفيت در ايران يکي از بهترين نتايج همکاري با پژو و رنو بود. بهترين مثال براي اين موضوع خودروي L۹۰ بود که به نام تندر نامگذاري شد. اگر امروزه در خصوص کيفيت اين خودرو از مردم نظرسنجي کنيم اکثريت قريب به اتفاق مردم اين خودرو را محصولي با کيفيت بالا مي شناسند. ما به واسطه حضور شرکت رنو در ايران توانستيم دانش فني اين خودروسازي را وارد کشور کنيم.

رييس انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه سازان خودرو در پايان گفت: مهيا کردن بازار هدف صادراتي نيز يکي از مهمترين مزيت هاي همکاري با دو خودروساز بزرگ فرانسه است. از سمتي مردم خواهان داشتن خودروهاي با کيفيت، به روز و جديد هستند که همکاري با اين دو خودروساز مي تواند اين مهم را عملياتي کند. همچنين درس بزرگي که ما از همکاري با رنو و پژو گرفتيم اين بود که حتما و حتما بايد به خود متکي باشيم تا در مواقعي مانند خروج آمريکا از برجام با مشکلات گوناگون روبرو نشويم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar