خودرو بانک/ طي اين سال‌ها شاهد ابراز نفرت زيادي نسبت به فراري مونديال بوده‌ايم، تا جايي که اين مدل تقريباً در همه ليست‌هاي بدترين فراري‌هاي دنيا قرار مي‌گيرد. اما آيا مونديال لايق اين همه تنفر است؟

مونديال در سال ۱۹۸۰ معرفي شد و به خاطر اينکه قدرت خيلي کمتري از ساير فراري‌هاي آن دوران داشت مورد انتقاد قرار گرفت. عده زيادي از ظاهر ساده و گران‌تر بودن آن نسبت به 308 GTB شاکي بودند. اگرچه فراري خيلي زود وارد عمل شد و برخي از مشکلات آن را رفع کرد، اما مونديال تاکنون به سيبل بدخواهان فراري تبديل شده است.


مونديال براي دوران خودش خيلي بد نبود
فراري مونديال اغلب با نسل دوم فورد موستانگ مقايسه مي‌شود. مشتاقان خودروهاي پوني به دليل کُند و زشت بودن موستانگ نسل دوم از آن متنفر هستند، اما اغلب فراموش مي‌کنند که براي دوران خودش خيلي بد نبود. اين قضيه براي مونديال هم صدق مي‌کند، که در زماني عرضه شد که فراري بايد با استانداردهاي آلودگي و ايمني سخت‌گيرانه دست و پنجه نرم مي‌کرد. اين دو مورد تأثير زيادي روي ظاهر و قدرت خودرو گذاشتند.

مونديال با يک موتور ۳ ليتري V8 عرضه شد که توان ۲۱۴ اسب بخار توليد مي‌کرد. با توجه به اينکه فراري‌هاي پس از دهه ۱۹۶۰ بيش از ۳۰۰ اسب‌ بخار قدرت داشتند، اين اصلاً قابل قبول نبود، حتي با وجود اينکه قدرت مونديال فقط کمي کمتر از 308 GTB با توان ۲۳۷ اسب بخار بود. نکته جالب توجه اينکه مونديال حتي ضعيف‌ترين فراري آن دوران هم نبود. 208 GTB نيز که در سال ۱۹۸۰ معرفي شد، يک موتور ۲ ليتري V8 با توان ۱۵۳ اسب ‌بخار داشت.
 
مونديال تقريباً با رقباي ايتاليايي خود هم‌سطح بود. لامبورگيني اوراکو که توليدش در سال ۱۹۷۹ متوقف شد، يک موتور ۳ ليتري V8 با توان ۲۴۷ اسب بخار داشت. مازراتي مراک SS با موتور V6 نيز توان ۲۱۷ اسب بخار توليد مي‌کرد. پورشه ۹۱۱ غيرتوربو از اوايل دهه ۱۹۸۰ با توان ۲۰۱ اسب‌ بخار نيز از مونديال قوي‌تر نبود.


مونديال به عنوان يک ابرخودرو رکوردشکن طراحي نشده بود
بسياري از اين انتقاد مي‌کنند که مونديال به اندازه ساير فراري‌ها با موتور تنفس طبيعي دهه ۱۹۸۰ قدرتمند و سريع نيست. اما اصلاً قرار نبود اين طور باشد. اين شرکت مستقر در مارانلو مونديال را به عنوان يک GT پايين‌رده با ابعاد بزرگتر طراحي کرد تا جا براي سرنشينان عقب هم داشته باشد.

در نتيجه مونديال سنگين‌تر از خودروهاي اسپورت دونفره اين شرکت بود و قيمت کمترش به اين معنا بود که نمي‌توانست از موتور V12 استفاده شده در 400i بهره ببرد. اما يک GT خوب و مناسب بود که راحتي بيشتري نسبت به خودروهاي دونفره با موتور V8 ارائه مي‌داد.


نسخه کروکي کاملاً منحصر به فرد است
زماني که توليد مونديال در سال ۱۹۹۳ متوقف شد، به عنوان آخرين خودروي موتور-وسط ۲+۲ فراري به تاريخ پيوست. در حالي که اين چيدمان در دهه ۱۹۷۰ توسط 308 GT4 معرفي شده بود، فراري همچنين يک نسخه کروکي از مونديال ساخت.

مونديال ۳.۲ و t واقعاً خوب بودند
شايد مونديال ۸ اصلي ضعيف و کُند بود، اما فراري فوراً نسبت به نقدهاي منفي واکنش نشان داد و پيشرانه را ارتقا بخشيد. در سال ۱۹۸۲، نسخه Quattrovalvole با يک موتور V8 با توان ۲۴۰ اسب ‌بخار عرضه شد.

سپس نسخه ۳.۲ با يک موتور ۳.۲ ليتري V8 با توان ۲۶۶ اسب بخار در سال ۱۹۸۵ و نسخه t با يک موتور ۳.۴ ليتري با توان ۳۰۰ اسب بخار در سال ۱۹۸۸ عرضه شدند.

در نتيجه، شتاب ۰ تا ۹۷ کيلومتر در ساعت مونديال از ۸.۲ ثانيه در سال ۱۹۸۱ به ۶.۵ ثانيه در سال ۱۹۹۲ ارتقا پيدا کرد.

مونديال فروش موفقيت‌آميزي داشت
مونديال هم مانند نسل دوم موستانگ مورد نفرت عده زيادي قرار گرفت، اما مشتريان جديدي را براي برند به ارمغان آورد. در ۱۳ سال حضور مونديال در بازار، ۶،۱۴۹ نسخه از آن به فروش رسيد که مونديال را به يکي از پرفروش‌ترين فراري‌ها در تاريخ تبديل کرد. نسخه کروکي نقش زيادي در اين موفقيت داشت و طي سال‌هاي ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۳ تقريباً ۲۵۰۰ نسخه از آن به فروش رسيدند.

اين در حالي است که فقط ۲،۸۲۶ نسخه از مدل قبلي آن يعني 308 GT4 طي سال‌هاي ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۰ ساخته شده بود.


مونديال يک خودروي کلاسيک مقرون ‌به‌ صرفه بود
بيشتر خودروهاي کلاسيک فراري بيش از حد گران‌قيمت هستند و امروزه مدل‌هاي دهه‌ ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ اين شرکت با قيمت‌هايي بيش از ۵۰۰ هزار دلار به فروش مي‌رسند. حتي بسياري از آن‌ها ميليون‌ها دلار قيمت دارند. برخي ديگر از فراري‌هاي دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ ارزان‌تر هستند، اما هيچ کدام به اندازه مونديال مقرون ‌به ‌صرفه نيستند. دليل اين ارزان بودن همان انتقادات و ديد منفي است که طي اين سال‌ها نسبت به مونديال شکل گرفته است.

مثلاً مي‌توان يک مونديال با وضعيت خوب را با قيمت ۲۳ هزار دلار خريد، در حالي که يک نسخه با وضعيت عالي ۳۵ هزار دلار قيمت دارد. نسخه Quattrovalvole فقط کمي گران‌تر از اين است.

مونديال t گران‌ترين آن‌هاست و يک نسخه از آن در وضعيت خوب به قيمت ۳۴ هزار دلار به فروش مي‌رسد. يک نسخه از اين مدل با وضعيت عالي ۵۰ هزار دلار قيمت دارد.

شايد عده زيادي شما را به خاطر رانندگي با کندترين فراري از دهه ۱۹۸۰ مسخره ‌کنند، اما به هر حال اين خودرو هم داراي نشان اسب خرامان است و نقاط قوتي دارد تا با آن‌ها فخرفروشي کنيد. اگر در خريد اين مدل شک داريد، به ياد بياوريد که شتاب ۰ تا ۹۷ کيلومتر در ساعت مونديال t فقط ۱ ثانيه کُندتر از نسخه بيست و پنجمين سالگرد لامبورگيني کونتاش بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar