
معایب پیشرانههای توربوشارژ چیست؟

خودروکار/ پيشرانههاي داراي سيستم توربوشارژ يا پرخوران در سالهاي اخير محبوب شدند اما اين سيستم جديد نيز معايبي دارد. اين پيشرانهها نميتوانند همزمان هم قدرتمند و هم کم مصرف باشند.
با ورود سيستم توربوشارژ به عرصه خودروسازي، موتور خودروها کوچکتر شد و بر اساس گفته شرکتها مصرف سوخت خودروها را به شدت کاهش داد. اما اگر خودرو توربوشارژ داشته باشيد شايد متوجه شده باشيد که اعداد اعلام شده براي مصرف سوخت از سوي شرکت با آنچه که در واقعيت اتفاق ميافتد چندن تطابق ندارد. اما چه چيز باعث اين امر ميشود.
واقعيت اين جا است که سيستم توربوشارژ ميتواند باعث کاهش مصرف سوخت خودرو يا افزايش قدرت شود. اما نکته اصلي اينجا است که اين دو مورد همزمان با هم رخ نميدهد.
اگر توجه کرده باشيد در خودروهاي اسپرت جديد، اکثرا از توربوشارژر استفاده ميشود. اين امر به اين دليل است که توربوشارژ ميتواند تا حد بسياري راندمان موتور را افزايش دهد. اما اين امر چگونه اتفاق مي افتد؟
در موتورهاي تنفس طبيعي، ميزان معيني از هوا و سوخت در سيلندرها با هم ترکيب ميشوند و با کمک شمع خودرو احتراق در آن محفظه رخ ميدهد. به دليل اينکه فشار بسيار زيادي در محفظه احتراق وجود دارد، دماي اين قسمت ممکن است بالا برود و آن وقت است که هوا و سوخت بدون نياز به شمع خود به خود مشتعل ميشود و ميسوزد. همين امر ميتواند باعث پديده اي به نام "ناک" (Knock) شود که علامت آن شنيدن صداي تق تق درون موتور است، مخصوصا وقتي که پا را تا انتها بر روي پدال گاز قرار ميدهيم.
توربوشارژ طراحي شده تا از بروز پديده ناک جلوگيري کند. اين سيستم با تزريق ميزان بيشتري از سوخت موجب ميشود تا دماي محفظه احتراق کم شده و ناک صورت نگيرد اما نکته اينجاست که در اين ساز و کار سوخت بيشتري مصرف ميشود؛ پس در اين حالت خودرو شما به هيچ عنوان در مصرف سوخت صرفه نميکند.
اما اگر توربوشارژ بخواهد مصرف سوخت را پايين بياورد، با تزريق ميزان بيشتري از هوا به درون سيلندر دماي آن را پايين ميآورد که البته اين امر به دليل عدم وجود سوخت کافي براي ترکيب، به همان اندازه که مصرف را کم ميکند، قدرت خودرو شما را هم کاهش ميدهد.
پس پيشرانههاي توربوشارژ به خوبي آن چه که در تبليغات آن بيان ميکنند نيست، گرچه يک سيستم بسيار کارآمد براي افزايش قدرت يا کاهش مصرف سوخت است.