ايران جيب/ استفاده از بنزين با اکتان بالا بهتر است و استفاده از بنزين معمولي با اکتان 87 در دراز مدت خسارات جبران ناپذيري به موتور خودرو وارد مي‌کند.

استفاده از بنزين سوپر يا معمولي يکي از دو‌راهي‌هايي است که رانندگان را هنگام نزديک شدن به پمپ بنزين، مردد مي‌کند. از مقرون به صرفه بودن بنزين معمولي که بگذريم، بنزين سوپر هم حرف‌هاي پرشتابي براي گفتن دارد.

مباحث مربوط به بنزين گيج‌کننده هستند و به راحتي مي‌توان فرضياتي در مورد آن مطرح کرد که به نظر منطقي مي‌رسند، اما وقتي آزمايشات علمي و عملي دخيل شوند، درست نبودن اين فرضيات مشخص خواهد شد. براي بررسي بنزين معمولي و سوپر هم نياز به مقدمه‌اي به نام عدد اکتان است.

عدد اکتان
توانايي متراکم شدن سوخت قبل از سوختن خود به خودي را عدد اکتان مي‌گويند. به زبان ساده‌تر هر چه اکتان يک سوخت بيشتر باشد آن سوخت در مقابل پديده احتراق مخرب مقاوم‌تر است. يک سوخت خوب بايد فقط پس از جرقه شمع مشتعل شود و شعله احتراق آن بصورت آرام‌سوز سرتاسر اتاقک احتراق را طي کند تا انرژي مفيدي بر تاج پيستون وارد آيد. شعله احتراق بصورت يک موج از شمع شروع مي‌شود، سپس بصورت يکنواخت تمامي اتاقک احتراق را دربر مي‌گيرد.

اگر بخواهيم گسترش شعله احتراق را مجسم کنيم بايد آن را به موجي که در اثر برخورد يک قطره آب به سطح يک حوض به وجود مي‌آيد تشبيه کنيم؛ پس از برخورد قطره آب به سطح آب راکد حوض يک موج کوچک دايره شکل توليد مي‌شود که هر لحظه بزرگتر مي‌شود تا به تمامي پيرامون حوض برسد.

گسترش شعله احتراق به اين شکل سبب برخورد موج انفجاري يک دست، قوي و يکنواخت بر تاج پيستون مي‌شود. حال چنانچه قطرات متعددي بر مناطق مختلف سطح آب حوض برخورد کند امواج دايره‌اي شکل متعددي در مراحل گوناگون توليد مي‌شود که پس از گسترش و رشد به يکديگر برخورد مي‌کنند و بر هم اثر متقابل مي‌گذارند و گاه همديگر را خنثي مي‌کنند.

امواج احتراق مخرب درست به مانند امواج سطح چنين حوضي مي‌شوند: در مراحل مختلف توليد شده و آثار متقابل بر هم اعمال مي‌کنند و يکديگر را خنثي مي‌کنند. در اين حالت فشار داخلي اطاقک احتراق همراه با ارتعاشات زيان بار بالا مي‌رود و دماي زياد، انرژي مکانيکي موتور را تلف مي‌کند.

در صورتي که سوخت از اکتان صحيحي (مطابق با نظر سازنده و نسبت تراکم موتور) برخوردار نباشد زودتر از زمان مقرر محترق شده و قبل از رسيدن پيستون به نقطه مرگ بالا و همچنين قبل از جرقه شمع مشتعل مي‌شود که عواقب اين امر پر واضح است.

اصل مطلب: تفاوت بنزين سوپر با نوع معمولي
تفاوت بنزين سوپر با معمولي در عدد اکتان آن بوده که در نوع معمولي ۸۷ و در سوپر ۹۵ است. اکتان بالاتر يعني انفجار در فشار بالاتر، يعني بنزين سوپر ديرتر از بنزين معمولي منفجر مي‌شود. هر خودرو با توجه به نوع موتور خود، نيازمند بنزيني با اکتان متفاوت است که در دفترچه‌ي راهنماي خودرو بدان اشاره شده است.

دانستن عدد اکتان مناسب و استفاده‌ آن در هنگام سوخت‌گيري امري مهم است که سبب استفاده‌ي بهينه از موتور و افزايش عمر مفيد آن مي‌شود که توجه به اين نکته در مورد خودرو‌هاي با اکتان بالا ضرورت بيشتري مي‌يابد، زيرا اگر به خودرويي که به بنزين معمولي احتياج دارد، بنزين سوپر زده شود فقط از توان خودرو کاسته مي‌شود، ولي اگر به خودرويي که به بنزين سوپر احتياج دارد، بنزين معمولي زده شود، هر بار قبل از رسيدن پيستون به بالاترين نقطه در سيلندر، بنزين اشتعال پيدا کرده و پيستوني را که هنوز حرکت سر بالايي خود را کامل نکرده به پايين مي‌راند. نتيجه‌ آن، فشار به مجموعه‌ي پيستون، شاتون، ميل‌لنگ و سوپاپ‌هاست و معمولاً با صداي خشني همراه است و  توجه نداشتن به اين مورد در دراز مدت سبب آسيب به موتور و کاهش عمر مفيد آن مي‌شود.

نکته مهم در خودرو‌هاي جديد و مخصوصا موتور‌هاي با پايه گازسوز اين است که آن‌ها با بنزين سوپر بهتر کار مي‌کنند، بنابراين وقتي شما به خودرويتان بنزين سوپر مي‌زنيد احساس شتاب بالاتر به سبب افزايش قدرت انفجاري و بهره‌وري بيشتر در عملکرد موتور را شاهد خواهيد بود.

چه نوع بنزيني را بيشتر استفاده کنيم؟
با توجه به پايين بودن کيفيت سوخت موجود در کشور و بالاتر بودن قيمت بنزين سوپر و اين‌که موتور تمام خودرو‌هاي سواري در حال حاضر در ايران بر مبناي بنزين سوپر با اکتان ۹۵ طراحي شده‌اند (بجز پيکان)، بنابراين استفاده از بنزين با اکتان بالا بهتر است و استفاده از بنزين معمولي با اکتان ۸۷ در دراز مدت خسارات جبران ناپذيري به موتور خودرو وارد مي‌کند.


موقعيت جغرافيايي را درنظر بگيريد (موثر بر عدد اکتان)
در استان تهران که بسيار بالاتر از سطح درياست (يعني سوخت ديرتر دچار خودسوزي مي‌شود) استفاده از بنزين معمولي بهتر است و برعکس در شهر‌هاي شمالي ايران که هم‌سطح دريا هستند استفاده از بنزين سوپر توصيه مي‌شود.

نکته: اگر مي‌خواهيد از بنزين معمولي استفاده کنيد بهتر است که به ازاي هر ۳ هزار کيلومتر از محلول پاک‌کننده انژکتور استفاده کنيد تا هميشه سوزن‌هاي انژکتور خودروي شما تميز باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar