باشگاه خبرنگاران/ اغلب طراحان خودرو به رسميت شناخته نمي‌شوند و در اين گزارش قصد داريم برخي از نمادين‌ترين طراحان خودرو را معرفي کنيم.
 
بسياري از افراد به خودرو علاقه دارند و به دنبال طراحي خودرو و طراحان خودرو نيز هستند. طراحان خودرو نقش بسزايي در ايجاد احساسات قوي در مورد خودرو‌ها دارند. کار آن‌ها مي‌تواند باعث صعود يا شکست يک نام تجاري شود، اما بيشتر مواقع آن‌ها نمادي را ايجاد مي‌کنند.

اغلب طراحان خودرو به رسميت شناخته نمي‌شوند و در اين گزارش قصد داريم برخي از نمادين‌ترين طراحان خودرو را معرفي کنيم که روي طراحي خودرو‌هاي امروزي تأثير گذاشته است.

فيليپو پريني

متولد: ۱۹۶۵
کشور: ايتاليا
خودروهاي طراحي شده: آلفا رومئو، لامبورگيني، ايتال ديزاين
طرح‌هاي محبوب: Huracan، Aventador، Alfa Romeo ۸C Competizione concept و ۱۵۹ صندوقدار

فيليپو پريني شخصي است که از دوران کودکي به دنبال طراحي خودرو بوده است و اکنون اين را ثابت مي کند که رويا‌هاي دوران کودکي با اشتياق و تلاش مداوم محقق مي‌شوند. او در سن ۱۳ سالگي با ديدن يک لامبورگيني ميورا شروع به ترسيم آن مي کند و تعدادي طرح خود را براي يک مجله ايتاليايي ارسال مي کند. آن‌ها از کار او خوششان مي آيد و طرح‌هاي او را منتشر مي کنند و وي را تشويق کردند که اين راه را ادامه دهد و از آن زمان او متوقف نشده است.

 جورجتو جوجيارو

متولد: ۱۹۳۸
کشور: ايتاليا
خودروهاي طراحي شده: آلفا رومئو، بي ام ، فولکس واگن، لوتوس، مازراتي، دلورن، مزدا و چندين موتورسيکلت ديگر، ساعت، اسلحه، عينک آفتابي، دوربين، هواپيما و مارک‌هاي قايق. طرح‌هاي محبوب: بي ام M۱، لوتوس اسپيريت، مازراتي بورا، دلورن DMC-۱۲، آلفا رومئو  ۲۰۰۰

اگر بپرسيد محبوب‌ترين طراح خودرو کيست، به جرات مي توان گفت که جورجتو جوجيارو يکي از محبوب ترين طراحان خودرو به شمار مي رود. برخي حتي او را بزرگترين طراح قرن بيستم مي‌نامند. او از خانواده هنرمندان بود، پدربزرگش نقاشي‌هاي ديواري کليسا را ​​انجام مي داد و پدرش هنر‌هاي تزئيني مذهبي و نقاشي‌هاي روغني را طراحي کرد.

طبيعي بود که او به سمت هنر جذب شود. در سن ۱۴ سالگي، او در يک مدرسه طراحي ثبت نام کرد و به فعاليت خود ادامه داد. يک روز مهندس ارشد فيات نگاهي اجمالي به نقاشي هايش انداخت و جوجيارو فوراً به مرکز طراحي خودرو‌هاي ويژه فيات استخدام شد.

 باتيستا پينين فارينا

متولد: ۱۸۸۳
کشور: ايتاليا
خودروهاي طراحي شده: لانسيا، آلفا رومئو، فيات، مازراتي، فورد، فراري.
طرح‌هاي محبوب: ۱۹۴۷ Cisitalia ۲۰۲ کوپه

"پينين فارينا" که اکنون با نام خانه طراحي بسيار معروف است، توسط Mahindra & Mahindra خريداري شده است. باتيستا پينين فارينا بنيانگذار اين خانه طراحي است. باتيستا در سن ۱۲ سالگي در مغازه مکانيکي برادر بزرگترش کار مي‌کرد. پس از پنج سال کار در آنجا، به باتيستا اين فرصت داده شد تا طرح خود را براي فيات ارسال کند.

هنگام انتخاب طرح، بنيانگذار فيات، جيواني آنيلي، از باتيستا پرسيد که آيا او طراحي خود را ترجيح مي‌دهد يا فيات را؟ باتيستا با افتخار گفت: من طراحي خودم را ترجيح مي‌دهم، زيرا آن را طراحي کرده ام.  اين پاسخ اولين سفارش طراحي را براي او به ارمغان آورد.

 مارچلو گانديني

متولد: ۱۹۳۸
کشور: ايتاليا
خودروهاي طراحي شده: لامبورگيني، آلفا رومئو، بي ام و، بوگاتي، مازراتي، فراري، لانچيا، رنو، FIAT، Cizeta و سيتروئن.
طرح‌هاي محبوب: Miura، Countach، Diablo، Bugatti EB۱۱۰، Alfa Romeo ۳۳ Carabo prototype، Lancia Stratos، Citroën BX، Renault Supercinq

در سال ۱۹۶۳، مارچلو گانديني براي کار به شرکت طراحي Gruppo Bertone مراجعه کرد. مارچلو گانديني دو سال بعد در سال ۱۹۶۵ هنگامي که سرانجام در خانه طراحي برتون استخدام شد، صحنه‌اي را براي نشان دادن استعداد خود در اختيار داشت. اين شانس به وجود آمد، زيرا طراح اصلي برتون، جورجتو جوجيارو  موقعيت خود را براي انتقال به خانه طراحي غيا خالي کرد. گاديني اين سمت را گرفت و تا سال ۱۹۸۰ با برتون همکاري کرد.

 يان کالوم

متولد: ۱۹۵۴
کشور: اسکاتلند
خودروهاي طراحي شده: فورد، استون مارتين، نيسان و جگوار
طرح‌هاي محبوب: نيسان R۳۹۰، استون مارتين DB۷، استون مارتين ونکيش، جگوار XK، جگوار XF، XJ، F-Type، جگوار XE

ايان کالوم متولد اسکاتلند، هميشه مي‌خواست طراح خودرو باشد. در ۱۴ سالگي، او طرح خود را به اميد دستيابي شغلي به جگوار ارائه کرد. او بر ماموريت خود به عنوان طراح خودرو تمرکز کرد و فارغ التحصيل رشته طراحي حمل و نقل از کالج آبردين، ​​درجه طراحي صنعتي از دانشکده هنر گلاسکو و فوق ليسانس طراحي خودرو از دانشکده هنر رويال لندن شد. بلافاصله پس از تمام اين مدارک تحت حمايت خود، در سال ۱۹۷۹ او در فورد کار کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar