پرشين خودرو/ بعد از سالها کشمکش بر سر توليد کيا سراتو TD در سايپا، سر انجام اين شرکت با نمايش اين محصول در شيراز از نتيجه دادن مذاکرات با کيا خبر داد.
بعد از توقف توليد ريو در سايپا، اين شرکت مذاکرات براي توليد نسل دوم سراتو را با کيا آغاز کرد. وجود تحريم ها، بيميلي کيا براي توليد محصول در ايران و ... موجب شد اين خودرو در صف انتظار براي توليد در ايران باقي بماند. حدود سه سال از اين ماجرا مي گذرد و حالا سايپاييها با نمايش اين محصول در شيراز از به نتيجه رسيدن مذاکرات با کيا خبر مي دهند.
دو نسخه 1.6 و 2.0 ليتري سراتو TD در حالي توسط سايپا در شيراز به نمايش گذاشته شده که کيا نزديک به يک سال است که توليد آن را کنار گذاشته و نسل تازه آن را به کد YD روانه بازار ميکند. در حال حاضر اين محصول تنها در چين به توليد مي رسد و کيا براي حفظ مشتريان اين محصول تغييراتي در ظاهر اين خودرو اعمال کرده است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوي سايپا، در گام نخست اين محصول تنها به جعبه دنده دستي توليد خواهد شد و قيمت پايه 70 ميليون تومان براي آن در نظر گرفته شده است. هر چند مي توان توليد دوباره محصولات کيا در ايران را اتفاقي مثبت ارزيابي کرد، اما بهتر بود سايپايي ها از خواسته خود که توليد جديدترين نسل سراتو بود، کوتاه نيامده و مذاکرات را به سمت توليد سراتو YD سوق ميدادند.
با اين حال ميتوان توليد نسل دوم سراتو را دريچهاي براي گسترش همکاري سايپا و کيا تلقي کرد و آن را شروعي براي توليد محصولات جديدتر کيا در ايران دانست.