ديجياتو/ پس از شکل گيري پروژه K132 يا همان تارا در ايران خودرو، براي بسياري از کارشناسان اين سوال به وجود آمد که چرا به جاي مونتاژ محصولات قديمي پژو، خودروهاي ملي مشابه با آنها را توليد نمي‌کنيم؟

اين انتقاد همواره به خودروسازان ايراني وارد بوده است. اما از صحبت‌هاي تازه فرشاد مقيمي، مدير عامل ايران خودرو، مي‌توان برداشت کرد که گويي به اجراي اين ايده، اکنون از هر زمان ديگري نزديک‌تر شده ايم. طبق جديدترين گفته‌هاي وي، احتمالا در سال ۱۴۰۰، جرقه کاهش سهم توليد خانواده پژو ۲۰۶ زده مي‌شود.

در ادامه با ما همراه باشيد تا نگاهي داشته باشيم بر اخبار پيرامون توليد مدل‌هاي مختلف پژو ۲۰۶ و جايگزين محصولات خانواده اين خودرو:


خودروهاي جايگزين پژو ۲۰۶ تيپ ۲ و پژو ۲۰۷ مشخص شد [به روز رساني] - شهريور ۱۴۰۰
ايران‌خودرو خودروهاي جايگزين پژو ۲۰۶ تيپ ۲ و پژو ۲۰۷ هاچ‌بک را اعلام کرد. اين خودروهاي جايگزين به شرح زير است:

۱. پژو ۲۰۶ تيپ ۲ پانوراما جايگزين پژو ۲۰۶ تيپ ۲ سقف فلز؛
۲. پژو ۲۰۷ اتوماتيک دو رنگ جايگزين پژو ۲۰۷ اتوماتيک؛
۳. پژو ۲۰۷ دو رنگ جايگزين پژو ۲۰۷ سقف فلز .

مطابق با شايعه‌اي که پيش از اين منتشر شده بود ايران‌خودرو تمايل خود براي عرضه تعدادي از مدل‌هاي خانواده ۲۰۶ را از دست داده و به همين دليل نيز به دنبال آن است که تعهدات معوق مربوط به اين محصولات را هر چه زودتر صفر کند.

اين شايعه در کنار کاهش عرضه سبب شد که قيمت مدل‌هاي مختلف ۲۰۶ به خصوص تيپ ۲ اين خودرو در بازار آزاد افزايش قابل‌توجهي يابد. به طوري که نوسانات قيمتي تيپ ۲ پژو ۲۰۶ در در يک ماه گذشته به بيش از ۴۷ ميليون تومان رسيده است.

گفته مي‌شود نبود قطعه و زيان توليد بالاي تعدادي از خودروهاي خانواده ۲۰۶ سبب شده که ايران‌خودرو تمايل خود براي عرضه اين محصولات را از دست بدهد. در حال حاضر تعداد قابل‌توجهي از محصولات خانواده ۲۰۶ در پارکينگ‌ سايت‌هاي توليدي ايران‌خودرو موجود هستند که متاسفانه به دليل نقص قطعه تجاري‌سازي نشده و در بازار عرضه نمي‌شوند.

حالا با اعلام خودروهاي جايگزين پژو ۲۰۶ تيپ ۲ و پژو ۲۰۷ هاچ‌بک به نظر مي‌رسد که التهاب قيمتي اين خودروها در بازار آزاد کاهش خواهد يافت. عده‌اي معتقد هستند که با عرضه سقف شيشه‌اي ۲۰۶ اين خودرو با افزايش محبوبيت مواجه خواهد شد.

بايد منتظر ماند و ديد که عرضه خودروهاي جايگزين چه تاثيري در بازار آزاد خواهد گذاشت اما آنچه واضح است اينکه تغيير مشخصات و آپشن‌هاي خودرويي مانند پژو ۲۰۶ تيپ دو نه به درخواست مشتريان بلکه در راستاي اخذ مجوز افزايش قيمت مجدد از شوراي رقابت صورت گرفته‌است.

کاهش سهم توليد پژو ۲۰۶ صندوقدار و تيپ ۵؛ برنامه ايران خودرو براي سال ۱۴۰۰  [به روز رساني] - فروردين ۱۴۰۰
خودروهاي فرانسوي سالهاست که در بازار و صنعت خودرو ما جا خوش کرده اند. بسياري از خودروهاي ملي ما بر اساس همين خودروها شکل گرفته اند و ديگر بايد امتياز پلت فرم‌هاي آنها را متعلق به خودمان بدانيم. برند پژو بدون شک، سردمدار قديمي بازار خودرو ايران است. شراکت ايران خودرو و پژو از سال‌هاي دور، منجر به سلطه سيري ناپذير اين شرکت بر بازار کشور شده است.

در اين ميان، با اينکه پژو دائما در رفت و آمد بوده و اکنون بسياري از محصولاتش، بدون حضور مستقيم خود او و با تکيه بر توان داخلي به توليد مي‌رسند، اما به نظر مي‌آيد که همچنان در پشت پرده، منافعي براي اين خودروساز فرانسوي در بازار بزرگ ايران، وجود دارد.

پس از خداحافظي دير هنگام با پژو ۴۰۵ در سال ۹۹، اکنون نوبت به ديگر مدل‌هاي اين برند رسيده است. هر چند که ايران خودرو فروش خيره کننده‌اي را با خانواده پارس، ۲۰۶ و ۲۰۷ تجربه مي‌کند. اما سياست‌هاي جديد اين شرکت، بر توسعه محصولات با نشان ملي استوار گرديده اند. طبق شنيده‌ها، در سال ۱۴۰۰ از خانواده پژو ۲۰۶، قرار است که توليد ۲۰۶ هاچ بک تيپ ۵ و ۲۰۶ صندوقدار V8، به تدريج رو به کاهش رود. تيپ ۵ پر طرفدارترين تيپ ۲۰۶ در بين جوانان است. با اين حال، گويي ايران خودرويي‌ها بالاخره جسارت جايگزين کردن آن را به خود داده اند و امسال شاهد کاهش سهم توليد آن در سبد محصولات ايران خودرو خواهيم بود.

مي‌توان حدس زد که پژو ۲۰۷ دنده‌اي و مدل هاچ بکي بر مبناي پلت فرم تارا، جانشين احتمالي اين خودرو باشد. معمولا قريب به ۹۰ درصد طرفداران تيپ ۵، تيپ دنده‌اي ۲۰۷ را هم مي‌پسندند. هر چند که خريد ۲۰۷، پرداخت هزينه بيشتر براي آنها را به دنبال دارد و شايد اين موضوع، تنها نکته منفي پيرامون کاهش توليد پژو تيپ ۵ به شمار آيد.

از طرفي، آبي‌هاي جاده مخصوص فعلا برنامه‌اي براي توقف توليد تيپ ۲ اعلام نکرده اند. تيپ ۲ اگرچه به اندازه ديگر تيپ‌هاي ۲۰۶ پر فروش نبوده است، اما در نقش يک هاچ بک اقتصادي براي مقابله با خودروهاي سايپا، جايگاه مهمي در سبد محصولات ايران خودرو دارد.

پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 که تنها تيپ باقي مانده از اين خودرو بود هم، به تدريج با کاهش تيراژ روبرو خواهد شد. از يک سو به نظر مي‌رسد که شرکت ايران خودرو بر روي نسخه‌هاي جديد رانا، حساب ويژه‌اي باز کرده است.

رانا پلاس مي‌تواند جايگزيني ايده آل براي V8 باشد. به خصوص که ايران خودرو هيچ گاه از فروش رانا راضي نبوده و اکنون با اخراج ۲۰۶ SD V8 از خط توليد، بهترين فرصت براي درخشش بيشتر رانا پلاس، فراهم مي‌گردد.

در عوض، ايران خودرو هم سعي مي‌کند با ايجاد جذابيت‌هاي جديد در اين خودرو همچون سقف شيشه‌اي پانوراميک، فرمان الکتريکي، سيستم کنترل پايداري و گيربکس ۶ دنده، مشتريان بيشتري را براي خريد آن، متقاعد سازد.

در يک جمع بندي، سياست کاري جديد ايران خودرو در راستاي تقويت جايگاه برند ملي با حذف همزمان برندهاي مونتاژي را راه و روشي درست و منطقي بايد دانست. به خصوص که شرکت‌هايي همچون پژو، هيچ گاه احساس مسئوليتي در قبال قراردادهاي خود با ايران نکرده اند و بنابراين به نظر مي‌رسد که اکنون با استفاده از دستاوردهاي حاصل شده از دوران تحريم، بهترين فرصت براي پايان دادن به چند دهه باج دهي به خودروسازان فرانسوي باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar