چرخان/ طبق اعلاميه قبلي روابط عمومي برگزار کننده نمايشگاه خودرو در مسکو روسيه، اين رويداد در سال 2021 از دوم شهريور آغاز شده و تا پنجم شهريورماه زمان بازديد خواهد داشت. اما بواسطه اخبار منتشر شده در فضاي خودرويي کشور، مشخص گرديد که گويا گروه صنعتي ايران خودرو هم در نمايشگاه خودرو مسکو 2021 شرکت کرده است.

اکنون و پس از گذشت 24 ساعت از آغاز اين رويداد خودرويي در روسيه، برخي رسانه‌هاي روسي نيز به غرفه ايران خودرو نيز مراجعه و از محصولات به ظاهر جديد اين خودروساز بزرگ کشورمان بازديدهايي را انجام دادند. نکته جالب ماجرا اين است که از سه محصول ايراني حاضر در اين نمايشگاه، دو محصول آن به نوعي براي ما ايرانيان جديد و ارتقاء يافته است. خودروهايي که به صورت رسمي در ايران رونمايي نشده‌اند و تنها تصاوير و مشخصات آن توسط وبسايت رسمي گروه صنعتي ايران خودرو منتشر گرديده است.

1- ايکو تارا اتوماتيک

همان‌طور که در جملات فوق گفته شد، تارا اتوماتيک هم خودرويي بوده که تنها تصاويري از آن براي ما ايرانيان منتشر گرديده و اين خودرو به صورت رسمي در کشورمان رونمايي نگرديده است. اما گويا ايران خودرو در جستجو و بهانه‌اي براي معرفي و جهاني ساختن تارا اتوماتيک بوده که با برگزاري نمايشگاه خودرو مسکو 2021، اين نيت ايران خودرو به سرانجام رسيده است. قبل از پرداختن به ساير جزئيات، بهتر است بدانيد که گويا اين تاراي اتوماتيک همان تارايي است که چندي پيش ايران خودرو از آن در تبليغاتش استفاده کرده بود و حواشي مانند درزهاي بسيار زياد و… نيز برايش ايجاد شده بود.

اما جدا از اين مباحث، بايد گفت که اين اقدام ايران خودرو قابل ستايش بوده و اي کاش که ديگر خودروساز کشورمان يعني سايپا که در اين مدت تقريبا 2 سال به دستاوردهاي مهمي دست يافته بود نيز در اين نمايشگاه شرکت مي‌نمودند.

طبق گفته منابع و رسانه‌هاي روسي، باتوجه به ارزان بودن خودروهاي لادا نسبت به محصولات ايران خودرو (قبل ها ايکو و بعدها برند خزر آذربايجان)، مردم و مشتريان بيشتر به دنبال خودروهاي کشور خود هستند. نکته اي که وجود دارد، اين است که در تصاوير منتشر شده از تارا اتوماتيک توسط ايران خودرو، مکان دکمه استارت خودرو مشخص نبود. اما در بازديد خبرنگاران روسي و انتشار تصاويري مانند تصوير فوق، معلوم شد که ايران خودرو اين دکمه را مانند روش استفاده شده در خودرويي مثل پژو 508، در طرف چپ فرمان نصب کرده است.

همان‌طور که ايران خودرو قبلها نيز گفته بود، نسخه اتوماتيک تارا مانند نسخه دستي آن، در ابتدا قرار است تا به پيشرانه 1.6 ليتري تنفس طبيعي که در بازارهاي جهاني با نام EC5 شناخته مي‌شود، مجهز خواهد شد. اين موتور باتوجه به داخلي سازي هاي انجام شده و مونتاژ آن در کشور، توسط ايران خودرو به TU5 پلاس تغيير نام داده شده است. اين پيشرانه توانايي توليد 113 اسب بخار، قدرت و 144 نيوتن متر، گشتاور را دارد. لازم به ذکر است که سامانه زمان‌بندي متغيير سوپاپ‌هاي ورودي، فناوري پمپ روغن متغير، ساختار پاشش سوخت جديد و… در اين پيشرانه ديده مي‌شود. اين شرکت دارد تا مانند دناپلاس توربو اتوماتيک، تارا اتوماتيک را نيز به يک گيربکس 6 سرعته AT مجهز کند. مجموعه موتور و گيربکس باتوجه به تطبيق آنها به شرايط آب و هوايي کشور و سامانه خنک کاري بهتر، عملکرد تارا را حداقل برروي کاغذ نسبت به پژو 301 بهتر خواهد بود.

از امکانات و آپشن‌هاي اين خودرو، مي‌توان به موارد ذيل اشاره کرد:
• سانروف
• سيستم کروز کنترل و ليميت کنترل
• سنسورهاي نور و باران
• سامانه کنترل پايداري
• شيشه بالابرهاي برقي هرچهار درب
• چهار کيسه هوا
• سامانه ورود بدون کليد و استارت دکمه‌اي
• سنسورهاي هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو
• مولتي مديا همراه با دوربين ديد عقب
• نويگيشن
• تهويه دستي همراه با نمايشگر
• دي لايت (چراغ هاي روشنايي در روز)
• سنسورهاي اطلاع رساني ميزان فشارهاي باد تايرها (TPMS)
• ترمزهاي ديسکي جلو و عقب با ABS، EBD و BA
• و…

اما گروه صنعتي ايران خودرو کاتالوگي را نيز در اين نمايشگاه به بازديدکنندگان اهدا مي‌کند که در زير قابل مشاهده است.

2- ايکو راناپلاس مجهز به گيربکس 6 سرعته و سقف شيشه‌اي

خودرو بعدي که در اين غرفه قرار دارد، رانا پلاس سقف شيشه‌اي مجهز به گيربکس 6 سرعته دستي است. اين نسخه از رانا پلاس هم تنها در چند مراسمي مانند رونمايي از خط توليد گيربکس 6 سرعته دستي شرکت نيرو محرکه و… ديده شده و مشخصات فني آن نيز در سايت رسمي ايران خودرو بارگذاري شده است. رانا پلاس شش دنده دستي هم در بحث موتور و پيشرانه، دقيقا با تارا برابر است. اين خودرو که قرار است تا به موتور TU5 پلاس (EC5) مجهز شود، توانايي توليد ۱۱۳ اسب بخار، قدرت و ۱۴۴ نيوتن متر، گشتاور را دارد. اين موتور در مقايسه با موتور پايه TU5، به فناوري CVVT يا همان زمان‌بندي متغير سوپاپ‌ها مجهز بوده که علاوه بر بهبود ميزان آلايندگي، قدرت و گشتاور آن را افزايش داده است.

از مهم‌ترين تجهيزات خودرو رانا پلاس با گيربکس MT6 و سقف شيشه‌اي، مي‌توان به برخوردار بودن آن از فرمان برقي، کروز کنترل، مجموعه کنسول مياني بين دو صندلي و مجموعه کليدهاي شيشه بالابر درها و آيينه برقي جديد، غربيلک فرمان با آرم کرومي به همراه کليدهاي کنترلي بر روي فرمان(MFC) اشاره کرد. اين خودرو مانند رانا پلاس فعلي، داراي امکانات و تجهيزات به روز شده‌اي مانند مجموعه داشبورد، چراغ‌هاي جلو و عقب جديد، جلوپنجره طرح جديد، مجموعه صندلي‌ها با روکش جديد به همراه ايزوفيکس، دستگيره‌ها و زه‌هاي جانبي هم رنگ بدنه، آينه‌هاي جانبي جديد راهنمادار و سنسور دنده عقب است.

کاتالوگ رسمي اين خودرو در نمايشگاه خودرو مسکو 2021 هم در زير قابل مشاهده است.

3- دنا پلاس توربو اتوماتيک

و در نهايت به آخرين خودرو غرفه ايران خودرو در نمايشگاه خودرو مسکو 2021 مي‌رسيم؛ دناپلاس توربو اتوماتيک! خودرويي محبوب ميان ايرانيان که چندي است نسخه دستي آن نيز در بازار کشور آذربايجان هم جزو محبوب ترين ها شده است.

 دنا پلاس توربو اتوماتيک که ديگر براي اکثريت ما خودرويي آشناست، با همان نسخه‌اي که در ايران عرضه ميگردد، در روسيه حاضر شده و بدليل ارتقاءهايي که نسبت به مدل حاضر در بازار روسيه داشته است، يکي ار پربازديدترين خودروهاي غرفه ايران خودرو بوده است.

دنا پلاس توربو اتوماتيک به پيشرانه TC7 مجهز است که با حجم ۱۶۴۵ سي سي و فناوري توربو شارژ، توانايي توليد ۱۵۰ اسب بخار، قدرت و ۲۱۵ نيوتن متر، گشتاور را دارد. توان اين پيشرانه توسط جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتيک HPT ساخت کمپاني DAE به چرخ هاي جلو منتقل مي‌شود. اين جعبه دنده ۶ سرعته قابليت تيپ ترونيک و حالت‌هاي اسپرت و برفي را در خود دارد. 

هم‌چنين در کنار اين ويژگي‌هاي فني، دنا پلاس توربو اتوماتيک به امکاناتي نظير فرمان کمکي برقي، سانروف، صندلي‌هاي جلوي برقي، کروز کنترل، ۴ کيسه هوا، ترمزهاي ديسکي جلو و عقب، رينگ هاي آلومينيومي ۱۶ اينچي، دوربين و سنسور پارک عقب، تهويه اتوماتيک، آينه هاي تاشو برقي، رهياب ماهواره اي، نمايشگر لمسي، چراغ روشنايي روز، ترمز ABS، EBD و BA مجهز است.

کاتالوگ دنا پلاس توربو اتوماتيک حاضر در نمايشگاه مذکور هم در زير قابل مشاهده است.

گويا با تغيير مديريتي که در سال هاي گذشته در ايران خودرو رخ داده، مديران ارشد اين شرکت قصد افزايش سطح شناخت برند ايکو (ايران خودرو) و برندينگ لوگوي ايران خودرو را دارند. زيرا قبل از اين، قرار بود تا محصولات اصلي گروه صنعتي ايران خودرو با برند خزر آذربايجان در روسيه عرضه و شناخته تر شود. حتي متاسفانه، با اينکه در خط توليد شرکت خزر در آذربايجان بر روي دنا پلاس داخلي سازي هايي انجام نمي‌شد، ولي اين شرکت در نمايشگاه‌هاي گذشته خودرو در روسيه، از دنا و دنا پلاس (خزر SD و LD) به عنوان خودروهايي آذربايجاني اين محصولات را معرفي مي‌کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar