بی ام و M5 CS منهارت با قدرت ۷۸۸ اسب بخار معرفی شد
زوميت/ تيونر مشهور آلماني منهارت پرفورمنس، جديدترين محصول خود را براساس بيامو M5 CS معرفي کرد. منهارت چهرهي M5 CS را تغيير داده و قدرت پيشرانه را به ۷۸۸ اسب بخار رسانده است.
بيامو M5 CS سريعترين محصول خودروساز بايرني است؛ چند روز پيش، صحت اين ادعا در آزمايشي ثابت شد؛ اما آيا M5 CS استثنايي، پس از افتادن به دست تيونري قدرتمند، سريعتر ميشود؟ منهارت پرفورمنس به تازگي از پروژهي MH5 GTR رونمايي کرد. آنها پروژهي خاص خود را با کار روي پيشرانه M5 CS شروع کرده و خودرويي خاص را براساس M5 CS ساختهاند.
مهندسان، قدرت و گشتاور MH5 GTR استثنايي را با استفاده از جعبهدندهي قدرتمند MHtronik و وروديهاي هواي کربني منهارت افزايش دادهاند؛ بنابراين پيشرانهي هشت سيلندر توئين توربوشارژ بيامو، بهجاي قدرت ۶۳۵ اسببخار و ۷۵۰ نيوتنمتر گشتاور کارخانه، ۷۸۸ اسببخار قدرت و ۹۳۵ نيوتنمتر گشتاور توليد ميکند که ارتقاء بزرگي نسبت به مدل کارخانهاي است و بايد MH5 GTR رکورد صفر تا ۱۰۰ و ۲٫۸۱ ثانيهاي M5 CS را چند دهم بهبود ببخشد.
کار منهارت با انجام تغييرات مزبور به اتمام نميرسد. آنها دستي به چهرهي بيروني M5 C5 کشيده و دوباره آن را طراحي کردهاند. اکنون خودروي سريع بيامو به نظر سياه است و ظاهري تيره رنگ دارد. اين خودرو با پوششي موسوم به نور مهتاب، ملبس به لايهاي نازک و پلاستيکي و ترکيبي از آبي تيرهي براق و متناقص با عناصر خاکستري مجموعههاي پيشين منهارت تزئين شده است.
در مسير طراحي چهرهي MH5 GTR، تزئينات طلايي رنگ کارخانهاي M5 CS حذف شدهاند. همچنين رينگهايي با آلياژ سبک از نوع Y-spoke در اندازهي ۹x۲۱ در جلو و ۱۰٫۵x۲۱ در عقب قرار گرفته و در درون گلگيرهايي منحصربهفرد ميچرخند. با توجه به نکات فوق، ابعاد لاستيکهاي نصب شده در MH5 GTR منهارت، 295/30ZR21 و 275/30ZR21 است. اسپيسرهاي اضافي بر محور جلو نصب شدند تا به اين ترتيب از تراز بودن لاستيک يا چرخها در سطح افقي اطمينان حاصل شود.
شاسي ارتقاء يافته و در اين بخش از فنرهاي کويل و سيستم تعليق KW با امکان کاهش ارتفاع استفاده ميشود و بههمين خاطر عملکرد بهتري در هنگام عبور از پيچها شاهد هستيم. با توجه به اين نکته که افزايش قدرت، مساوي با صداي بيشتري است؛ از يک اگزوز افترمارکت هم استفاده ميشود.
اگزوز مزبور شامل چهار لولهي خروجي در عقب با روکش سراميکي يا کربني سفارشي ۱۰۲ ميليمتري بوده و از سيستم اگزوز مخصوص cat-back همراه با شير کنترل استفاده ميکند. سيستم cat-back و مبدلهاي کاتاليزوري ۲۰۰ سلولي HJS، جايگزين لولههاي OPF-Delete شده و فيلتر OPF/GPF فقط در نمونهي صادراتي در دسترس است.
همچنين منبع اگزوز منهارت همراه با شير کنترل اتوماتيک و تأييد EC در دسترس خواهد بود. علاوهبراين، در حال حاضر به دليل افزايش سطح عملکرد، منهارت بدنبال تأييد سازمان ديدباني فني يا توف (TÜV) است.
منهارت قيمت مدل مزبور را اعلام نکرده و با توجه به اينکه M5 CS در نسخهي پايه با قيمت ۱۴۲ هزار دلار فروخته ميشود؛ مطمئناً MH5 GTR حدود ۲۰۰ هزار دلار قيمت دارد. اين خودرو در نمايشگاه IAA Mobility مونيخ ۲۰۲۱ حضور خواهد داشت.