تولید نسخههای هیدروژنی و GR تویوتا کرولا در آینده نزدیک

پدال/ بر اساس اخبار منتشر شده توسط فوربس، سرانجام تويوتا کرولا GR اواخر سال ۲۰۲۲ از راه خواهد رسيد. همچنين اين برند در نظر دارد در سالهاي آينده نسخههاي هيدروژني پريوس و کرولا را نيز عرضه کند.
کرولا GR ظاهراً از پيشرانه ۳ سيلندر ۱.۶ ليتري توربو و سيستم چهار چرخ محرک بکار رفته در GR ياريس بازار اروپا استفاده خواهد کرد. اين پيشرانه قدرت ۲۵۷ اسب بخاري و گشتاور ۳۶۰ نيوتون متري توليد ميکند. ظاهراً کرولاي موردبحث بهصورت هاچبک پنج درب توليد خواهد شد.
شايعات قبلي حاکي از اين بودند که کرولا GR از پيشرانه ۳ سيلندر ۱.۶ ليتري استفاده خواهد کرد اما قدرت ۲۹۶ اسبي خواهد داشت. همچنين گفته شده بود اين پيشرانه با گيربکس ۶ سرعته دستي همکاري خواهد داشت.
فوربس مدعي شده کرولا با قواي محرکه درون سوز هيدروژني هم توليد خواهد شد. اين پيشرانه عجيب از نوع سلول سوختي مشهور که ميشناسيم نيست بلکه از هيدروژن براي احتراق استفاده ميکند. تويوتا ميگويد اين تنظيمات باعث ميشود توليد دياکسيد کربن و برخي آلايندههاي ديگر به صفر نزديک شود.
پريوس جديد نيز ظاهراً در دسامبر ۲۰۲۲ از راه خواهد رسيد. اين خودرو با پيشرانه ۱.۸ ليتري هيبريدي در دسترس خواهد بود و در آينده نسخه هيدروژني آن نيز توليد خواهد شد.
ظاهراً قرار است نسخه درون سوز هيدروژني کرولا هم در سال ۲۰۲۳ عرضه شود. هنوز مشخص نيست که تويوتا با فقدان زيرساختهاي هيدروژني براي اين خودروها چه خواهد کرد. دادهها نشان ميدهند تنها چند ايستگاه سوختگيري هيدروژن در کاليفرنيا و کانادا موجود است.
حتي اگر اين خودروهاي هيدروژني به تعداد محدود هم توليد شوند تمرکز نهايي تويوتا روي خودروهاي الکتريکي خواهد بود به گونهاي که اولين محصول از اين دست با نام bZ4X از اوايل سال آينده روانه بازار خواهد شد. اين خودروساز ميخواهد تا سال ۲۰۲۵ خانواده محصولات bZ با هفت عضو را توليد کند.