رونمایی از خاصترین خودروی بی ام و با سوختی متفاوت در نمایشگاه مونیخ

باشگاه خبرنگاران/ بي ام و ، شاسي بلند سلول سوختي هيدروژني iX۵ را در نمايشگاه مونيخ آلمان به نمايش گذاشت.
نمايشگاه مونيخ آلمان در حال برگزاري است و بسياري از خودروسازان از خودروهاي مفهومي خود پرده برداشته اند. نکته جالب اينجاست که در اين نمايشگاه، در بين تمام خودروهاي مفهومي خودروهاي ديگر از خودروسازان مشهور ديده شده است.
برخي تصور ميکنند تمام خودروهايي که در نمايشگاه مونيخ به نمايش گذاشته اند الکتريکي است، اما اينطور نيست! در اين نمايشگاه ب ام و از فناوري سلول سوختي خود رونمايي کرده است.
iX۵ هيدروژن خودروي که از فناوري سلول سوختني بهره مي برد و در نمايشگاه IAA Mobility ۲۰۲۱ براي عموم عرضه شده است؛ در حقيقت، بي ام و از iX۵هاي سوخت هيدروژني به عنوان وسايل نقليه شاتل براي نمايشگاه استفاده ميکند.
اگر بخواهيم به جزئيات iX۵ بپردازيم در واقع ميتوان گفت که اين خودرو در زير کاپوت خود يک موتور ۸ سيلندر ۴.۴ ليتري دو توربوشارژ ۶۱۷ اسب بخاري ديگر ندارد و در عوض، سوختي شگفت انگيز دارد که تجهيزات الکتريکي را دريافت ميکند.
اين شاسي بلند اکنون مجهز به سوخت هيدروژني قدرتي بسيار کمتر از ۱۶۸ اسب بخار است. بي ام و ادعا ميکند که iX۵ هيدروژني قادر است در صورت نياز قدرت خود را تا ۳۶۹ اسب بخار را افزايش دهد.
بي ام و معتقد است خودروهاي هيدروژني آينده روشني دارند و در مناطقي که دسترسي به شارژ الکترونيکي ندارند ميتواند پرکاربرد باشد؛ به همين منظور، بي ام و آيندهاي را ميبيند که در آن خودروهاي برقي (BEV) در کنار خودروهاي هيدروژني وجود دارد هرچند، اين بستگي به زيرساخت هيدروژني دارد که در حال گسترش است.
فرانک وبر، يکي از اعضاي هيئت مديره مديريت توسعه BMW، ميگويد: فناوري پيل سوختي هيدروژني ميتواند گزينهاي جذاب براي پيشرانههاي پايدار باشد؛ به همين دليل است که آزمايش جادهاي خودروهاي استاندارد با پيل سوختي هيدروژني انجام ميشود.
در حالي که بي ام و خودروهاي پيل سوختي را در آينده متصور است، در حال حاضر، iX۵ خودروي آزمايشي نزديک به توليد باقي ميماند.