چرخان/ در اوايل سال 2018، شرکت چيني جک با فولکس‌واگن و سئات جوينت ونچر جديدي را تشکيل داد که Sol نام گرفت. اين برند جديد که بعداً به Sehol (که در چيني سي‌هائو تلفظ مي‌شود) تغيير نام داد، در ابتدا براي عرضه نسخه الکتريکي از محصولات جک در نظر گرفته شده بود و اولين خودروي آن مدلي بنام سي‌هائو E20X بود که در اصل نسخه الکتريکي کراس‌اوور جک S2 محسوب مي‌شد؛ اما در سال 2020 استراتژي جک تغيير کرد و قرار شد محصولات سري Refine و Jiayue جک توسط سي‌هائو عرضه شوند. با اين استراتژي جديد، تقريباً همه سدان‌ها و کراس‌اوورهاي جک به سي‌هائو تغيير برند دادند اما ون‌ها و پيکاپ‌ها از اين قاعده مستثني هستند و همچنان با برند جک عرضه مي‌شوند.

بدين ترتيب از سال 2020 مدل‌هاي سي‌هائو A5، سي‌هائو X4، سي‌هائو X7 و سي‌هائو X8 معرفي شدند که به ترتيب نسخه تغيير برند داده شده از جک A5، جک S4، جک S7 و جک S8 محسوب مي‌شوند. طي اين تغيير برند، تعدادي از اين مدل‌ها فيس‌ليفت شدند و تعدادي ديگر با همان ظاهر قبلي ارائه شدند؛ بنابراين در حال حاضر تقريباً همه کراس‌اوورهاي جک به برند سي‌هائو منتقل شده‌اند اما هنوز يک مدل باقيمانده که آن کراس‌اوور سالخورده S5 است يعني همان مدلي که سال‌ها است در کشورمان هم عرضه مي‌شود. حال اما سرانجام قرار است اين مدل هم به سبد محصولات سي‌هائو اضافه شود زيرا اولين تصاوير آن با نام سي‌هائو X5 منتشر شده است.

جک S5 هم‌زمان با تغيير برند به سي‌هائو، فيس‌ليفت بزرگي را هم تجربه کرده است تا ظاهر قديمي و سالخورده آن که به سال 2013 بازمي‌گردد مدرن‌تر شود. در قسمت جلويي خودرو با جلوپنجره بسيار بزرگ و چراغ‌هاي T شکل، شاهد نماي کاملاً جديدي هستيم تا جايي که در نگاه اول هرگز به نظر نمي‌رسد اين يک جک S5 باشد. در پروفيل جانبي اما اوضاع کاملاً متفاوت است زيرا سي‌هائو X5 در اينجا تقريباً هيچ تغيير بزرگي نسبت به قبل تجربه نکرده و دماغه کاملاً جديد و اغراق‌شده در پيوند با پروفيل جانبي ساده و قديمي، عدم هماهنگي عجيب و ناخوشايندي را ايجاد کرده است. تنها نکات قابل‌توجه در اين قسمت رينگ‌هاي جديد دورنگ و زه زردرنگ در پايين درها هستند.

در عقب نيز حجم تغييرات به‌اندازهٔ جلو زياد نيست زيرا بخش عمده‌اي از چراغ‌ها تقريباً دست‌نخورده باقيمانده و فقط حالا توسط نواري باريک به هم متصل شده‌اند. علاوه بر اين، سپر هم از نو طراحي شده و جا پلاک از روي درب صندوق به اينجا انتقال يافته است تا نماي متفاوتي نسبت به قبل ايجاد شود اما با اين کار حالا درب صندوق بيش‌ازحد ساده و خالي به نظر مي‌رسد. در اين فيس‌ليفت، طول خودرو با 95 ميلي‌متر افزايش به 4,505 ميلي‌متر و عرض آن با 50 ميلي‌متر افزايش به 1,850 ميلي‌متر رسيده است. فعلاً از داخل سي‌هائو X5 تصويري منتشر نشده اما به‌احتمال‌زياد در اينجا شاهد داشبورد و طراحي کاملاً جديدي خواهيم بود زيرا کابين جک S5 در مقايسه با ديگر خودروهاي مدرن چيني بسيار قديمي و از مُد افتاده شده است.

سي‌هائو X5 با يک پيشرانه 1.5 ليتري چهار سيلندر توربو به بازار عرضه خواهد شد که 150 اسب بخار قدرت و 210 نيوتن متر گشتاور توليد مي‌کند. براي انتقال نيروي اين موتور هم گيربکس‌هاي شش سرعته دستي يا اتوماتيک دوکلاچه قابل انتخاب خواهد بود. به گزارش رسانه‌هاي چيني، سي‌هائو X5 از آبان ماه با قيمت پايه‌اي در حدود 70 هزار يوآن معادل 11 هزار دلار به بازار چين عرضه خواهد شد. البته ممکن است قيمت پايه X5 کمي بيشتر از اين باشد زيرا هم‌اکنون قيمت مدل کوچک‌تر X4 از حدود 90 هزار يوآن معادل 14 هزار دلار آغاز مي‌شود. سي‌هائو X5 جايگزين جک S5 خواهد شد که توليد آن در سال 2019 در چين خاتمه يافته است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar