پیشبینی برقی شدن تمام خودروها اشتباه از آب در میآید؟
ديجياتو/ با روند کنوني، بسياري بر اين باور هستند که تا اواسط دهه آينده ميلادي، خيابانها انباشته از خودروهاي برقي خواهند بود، چرا که از يک سو شماري از کشورهاي پيشرفته خود را براي ممنوعيت فروش مدلهاي درونسوز آماده ميکنند و از سوي ديگر خودروسازان هم تمام تمرکز خود را معطوف توسعه پيشرانههاي مدرن الکتريکي کردهاند. اما شايد از ديد برخي اين باور در دنياي واقعي تحقق پيدا نکند، زيرا در گذشته نهچندان دور خيلي از کارشناسان اعتقاد داشتند در سال ۲۰۲۰ تمامي خودروهاي توليدي هيبريدي خواهند بود.
بر ميگرديم به سال ۲۰۰۸، زماني که محققان IBM از يک گروه متشکل از ۱۲۵ کارشناس درباره آينده صنعت خودرو در سال ۲۰۲۰ نظرسنجي کردند. در آن مقطع تقريبا تمامي اين کارشناسان گفته بودند تا موعد مذکور تمامي مدلهاي به فروش رسيده به پيشرانه هيبريدي مجهز خواهند شد. اما نکته تاملبرانگيز اينکه طبق آمارهاي موجود فقط ۳ درصد از خودروهاي خريداري شده توسط مشتريان آمريکايي در سال گذشته از نوع هيبريدي بوده است!
حتما خواهيد پرسيد چه شد که پيشبيني اين کارشناسان تحقق نيافت؛ در پاسخ بايد گفت مواردي مثل رشد شديد قيمت سوخت و نگرانيها از پيامدهاي جوي که در مستند «حقيقت ناراحتکننده» ال گور در سال ۲۰۰۶ به آن پرداخته شده بود، افزايش تقاضاي شهروندان آمريکايي براي خودروهاي کوچک و کممصرفي مثل تويوتا پريوس را به دنبال داشت. شدت اين امر به قدري بود که در سال ۲۰۰۷ فروش پريوس دو برابر شده و به رقم ۱۸۱ هزار دستگاه رسيد. پس از مشاهده چنين رشد قابل توجهي، جنرال موتورز هم با توسعه مدل هيبريدي ولت براي سهمخواهي از سفره جديد خيز برداشت!
اما تکنولوژي هيبريدي گرانقيمت بود، در عين حال با تعديل شدن قيمت سوخت و گرايش خودروسازان به سمت تکنولوژيهايي مثل پرخوراني (استفاده از توربوشارژر و سوپرشارژر) و سامانه توقف و حرکت، مشتريان دوباره به سراغ خودروهاي غيرهيبريدي که ابعاد بزرگتري هم داشتند، بازگشتند. به همين خاطر پيشبيني آن گروه از کارشناسان درباره سال ۲۰۲۰ در مسير تحقق قرار نگرفت.
با توجه به اين مساله شايد برخي گمان ميکنند اين بار نيز پيشبينيها در رابطه با فراگيري کامل خودروهاي برقي در دهه آينده اشتباه خواهد بود. اما در اين بين يک تفاوت اساسي بين سال ۲۰۰۸ و زمان کنوني وجود دارد. در آن مقطع مشتريان در انتخاب خود آزاد بودند و به همين علت امکان بازگشت به سمت خودروهاي بنزيني و ديزلي را پيدا کردند، اين در حالي است که آنها در آينده چنين امکاني را نخواهد داشت.
دليل آن هم واضح است، وقتي ممنوعيت فروش خودروهاي بنزيني و ديزلي به يک جبر قانوني تبديل شود، ديگر خبري از آنها در سبد فروش نخواهد بود و مشتري به سمت مدلهاي الکتريکي هل داده خواهد شد!
بنابراين ميتوان اينگونه نتيجه گرفت که خوب يا بد بايد خود را براي خداحافظي با موتورهاي احتراق داخلي آماده کنيم. اين موتورها بيش از يک قرن است که با صداي لذتبخش خود، مخصوصا در نسخههاي V12، هيجان فراواني را به ارمغان آورده و نقشي کليدي در پيشرفت بشر ايفا کردهاند. اما مثل تکنولوژيهاي زيادي که الان از آنها خبري نيست، ظاهرا تاريخ مصرف اين نوع موتورها هم بسر آمده و بايد جاي خود را به پيشرانههاي مدرنتر الکتريکي بدهند.
البته در نهايت بايد به اين نکته نيز توجه کرد که متناسب با فراگير شدن خودروهاي برقي لازم است تا ظرفيت توليد برق نيز به شکل قابل توجهي افزايش يابد و بروز کوچکترين اخلالي در تامين برق مورد نياز صنعت حمل و نقل ميتواند روند فراگير شدن خودروهاي برقي را با اخلال مواجه کند و پاي انواع ديگري از سوخت سبز نظير سوختهاي زيستي را به ميدان رقابت باز کند.