اسب بخار/ همان طور که مي دانيد نسل جديد مرسدس بنز SL به زودي معرفي مي شود و ما به زودي مي توانيم جديدترين SL را ببينيم، اما در اين مقاله به بررسي تاريخچه اين مدل افسانه اي از آغاز تا امروز مي پردازيم.

در طول تاريخ، همواره مرسدس بنز SL يک رودستر لوکس و خاص بوده است و مالکان اين خودرو هميشه سبکي متفاوت از رانندگي را تجربه کرده اند. حالا که رونمايي از نسل جديد اين خودرو بسيار نزديک است کمپاني تصميم گرفته است نگاهي به تاريخ ۶۵ ساله اين مدل جذاب داشته باشد تا علاقه مندان بدانند چه مسيري براي اين مدل طي شده است تا مرسدس بنز SL به جايگاه فعلي خود برسد.

در ادامه، نسل هاي اين خودرو را از ابتدا تا امروز بررسي مي کنيم.

مرسدس بنز ۳۰۰ SL کوپه (W198) – عرضه از ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۷

در سال ۱۹۵۲ مرسدس بنز SL مسابقه اي قهرمان مسابقات اتومبيل‌راني شد و پس از آن مرسدس بنز دريافت که تقاضا براي نسخه توليدي بسيار زياد است و تصميم گرفت SL را در نسخه توليدي به بازار بياورد. دو سال بعد، مرسدس بنز اتاق W198 را به نمايشگاه نيويورک آورد. اين کوپه درهاي بازشونده به سمت بالا داشت که بعدها يکي از امضاهاي طراحي SL شد. پيشرانه مورد استفاده در اين خودرو موتور M198 بود که توان توليد نهايت قدرت ۲۱۵ اسب بخار را داشت و اين خودروي کلاسيک را به نهايت سرعت ۲۵۸ کيلومتر بر ساعت مي رساند.

مرسدس بنز ۱۹۰ SL (W121) – عرضه از ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۳

اتاق کوچک تر و ارزان تر مرسدس SL در آن سال ها با نام ۱۹۰ SL عرضه شدکه شباهت هاي زيادي با نسخه لوکس تر داشت، اما قيمت آن کم تر بود. در اين رودستر دو نفره پيشرانه ۱٫۹ ليتري چهار سيلندر به کار رفته بود که توان توليد نهايت قدرت ۱۰۵ اسب بخار را داشت. اين خودروي اسپرت در ۱۴٫۵ ثانيه شتاب گيري صفر تاصد را انجام مي داد و نهايت سرعت ۱۷۰ کيلومتر بر ساعت براي آن ثبت شده است. گرچه اين اعداد در دنياي مدرن چندان جذاب نيست، اما مرسدس بنز SL از جمله قوي ترين خودروها در نسل خودش بوده است.

مرسدس بنز ۳۰۰ SL (W198) – عرضه از ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۳

جانشين نسخه افسانه اي اول در سال ۱۹۵۷ با بدنه اي مشابه اما درهاي معمولي عرضه شد. در اين خودرو بهبود سيستم تعليق با مهندسي مدرن به کار رفت که در نتيجه آن، سواري با مرسدس SL به مراتب دلچسب تر شده بود. زير کاپوت اين خودرو همان پيشرانه قبلي نصب شده بود و از نظر قواي محرکه تغييري نداشتيم.

مرسدس بنز SL (W113) – عرضه از ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۱

در سال ۱۹۶۳ مرسدس بنز تصميم گرفت جانشين نسخه هاي قبل SL را با مدل ۲۳۰ SL (W113) معرفي کند و اين خودرو به نمايشگاه ژنو آن سال آمد. حالت طراحي سقف در اين خودرو باعث شد نام مستعار پاگودا (اصطلاح معماري) به آن داده شود. طراحي همچنان سبک جذاب و منحصربه‌فرد SLهاي قبل را دنبال مي کرد، اما از نظر مهندسي خودروي بهتري داشتيم که شاسي آن تقويت شده بود و پيشرانه ۲٫۳ ليتري در زير کاپوت قرار گرفته بود. پيشرانه ۲٫۳ ليتري ۶ سيلندر خطي در اين خودرو توان توليد نهايت قدرت ۱۵۰ اسب بخار را داشت که در سال ۱۹۶۷ با معرفي ۲۵۰ SL، پيشرانه ۲٫۵ ليتري جايگزين شد که ۱۰ درصد گشتاور بيش تر را به چرخ ها مي رساند. يک سال بعد ۲۸۰ SL با موتور بزرگ تر ۲٫۸ ليتري به بازار آمد که خروجي قدرتي ۱۷۰ اسب بخار را ثبت مي کرد.

مرسدس بنز SL R107 – عرضه از ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۹

در اين جا به يکي از مهم ترين مدل هاي مرسدس بنز مي رسيم؛ مدل R107 از اين نظر مهم بود که نخستين SL مرسدس بنز نام گرفت که به پيشرانه ۸ سيلندر مرسدس بنز مجهز مي شد. ابتدا مرسدس SL 350 در سال ۱۹۷۱ معرفي شد و پس از آن SL 450 و SL 280 در سال هاي ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴ معرفي شدند. اين مدل ها با مجموعه اي از پيشرانه هاي شش و هشت سيلندر مرسدس بنز عرضه مي شدند. نکته مهم ديگر در مورد اين خودرو عملکرد ايمني آن بود که به گفته کارشناسان بسيار از زمان خود جلوتر بوده است.

مرسدس بنز SL R129 – عرضه از ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۱

کمپاني مرسدس بنز در سال ۱۹۸۹ از نسخه R129 مرسدس SL پرده برداشت که هم از نظر ظاهر به روزتر شده بود و هم استانداردهاي ايمني بالاتري داشت. در سال ۱۹۹۲ قوي ترين SL آن زمان با نام SL 600 معرفي شد که پيشرانه ۱۲ سيلندر را زير کاپوت داشت که نهايت قدرت ۳۹۴ اسب بخار را توليد مي کرد. در سال هاي عرضه اين خودرو، فيس ليفت هاي متعدد معرفي شدند و پيشرانه V6 جايگرين ۶ سيلندر خطي شد و در سال ۱۹۹۹ مرسدس SL 73 AMG از اين نسل با پيشرانه ۷.۳ ليتري V12 به ميدان آمد و با ۵۲۵ اسب بخار قدرت تبديل به يکي از قوي ترين هاي زمان خود شد.

مرسدس بنز SL R230 – عرضه از ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲

سري R230 از مرسدس بنز SL در سال ۲۰۰۱ با فناوري هاي مدرن، سطح ايمني بالا و طراحي کاملاً متفاوت معرفي شد. اين نوع طراحي به خصوص در قسمت چراغ ها تحولي در طراحي هاي مرسدس بنز رقم زد و هنوز بسياري از علاقه مندان به اين نشان خودروهاي اين نسل را بهترين مي دانند. قوي ترين نسخه هاي اين نسل SL 55 AMG، SL 600 و SL 65 AMG نام داشتند که به ترتيب، نهايت قدرت ۴۷۶، ۵۰۰ و ۶۱۲ اسب بخار را ارائه مي دادند. جعبه دنده هفت سرعته مرسدس بنز با نام ۷G-TRONIC در سال ۲۰۰۶ به صورت استاندارد به مرسدس بنز SL اضافه شد و برترين فيس ليفت هاي اين نسل با نام هاي SL 63 AMG و SL 65 AMG بلک سريز در سال ۲۰۰۸ معرفي شدند.

مرسدس بنز SL R231 – عرضه از ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰

در سال ۲۰۱۲ نسل آخر مرسدس بنز SL با سري R231 به مناسبت شصتمين سالگرد اين مدل به نمايشگاه ديترويت آمد. از اين نسل که تا ۲۰۲۰ هم توليد شد مدل هاي SL 500، SL 63 AMG و SL 65 AMG مدل هاي مطرح اين نسل بودند که از نسل پيشين قوي تر و بهتر عمل مي کردند. حالا نوبت به آخرين نسل به مرسدس بنز SL مي رسد که به زودي معرفي مي شود.

آن‌چه از نسل جديد مرسدس بنز SL مي دانيم

نسل جديد مرسدس بنز SL فقط ادامه دهنده مسير تاريخي SL نيست، بلکه جانشين AMG GT رودستر هم خواهد بود. اين خودرو بر مبناي پلتفرم آ ام گ GT کوپه بعدي ساخته مي شود. در حال حاضر، تصاوير مربوط به طراحي داخلي اين خودرو منتشر شده است که الهام از طراحي نسل جديد مرسدس بنز S کلاس به وضوح در آن ديده مي شود. مرسدس بنز مي گويد طراحي داخلي اين خودرو ترکيبي از طراحي آنالوگ و ديجيتال مدرن است که با الهام از نسل اول SL شکل گرفته است.

هنوز مشخصات فني مرسدس بنز SL مدل ۲۰۲۲ منتشر نشده است، اما احتمالاً اين خودرو با پيشرانه هاي چهار و هشت سيلندر عرضه مي شود. همچنين احتمال آن مي رود که نسل جديد SL مجهز به پيشرانه پلاگين هيبريد مشابه آن‌چه در مرسدس AMG GT 73e خواهد بود شود که در اين صورت، نهايت قدرت ۸۰۴ اسب بخار و نهايت گشتاور ۱۰۰۰ نيوتن متر را در اين خودرو خواهيم ديد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar