اسب بخار/ تويوتا هايلوکس ۱۲ سيلندر شايد عجيب ترين هايلوکسي باشد که در طول تاريخ به توليد رسيده است، به خصوص زماني که از پيشرانه تويوتا سنچوري استفاده کند.

پيشرانه ۱ GZ-FE تاکنون فقط در نسل دوم تويوتا سنچوري مورد استفاده قرار گرفته است. سنچوري همان سدان لوکس فول سايز تويوتا است که فقط براي مشتريان خاص در بازار ژاپن عرضه مي شود. اگرچه اين موتور نسبت به سري پيشرانه محبوب تويوتا (۲JZ) کم تر شناخته شده است، اما به هر جهت، تنها موتور ۱۲ سيلندر کمپاني تويوتا محسوب مي شود که مدت زماني طولاني (از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۷) روي خط توليد، دوام آورده است. چراکه عرضه نسل پيشين سنچوري به مدت دو دهه ادامه يافت. اما اخيراً در آفريقاي جنوبي، گروهي از افراد ماهر موفق شده اند يکي از اين پيشرانه هاي ۵٫۰ ليتري قدرتمند را به يک اتومبيل متفاوت پيوند بزنند. ما درباره يک هايلوکس متواضع سخن مي گوييم! پيکاپي که در زمان عرضه در سال ۲۰۱۲، به شکل استاندارد از يک پيشرانه ۳٫۰ ليتري ديزلي برخوردار بود، اما اينک تويوتا هايلوکس ۱۲ سيلندر قطعاً پديده متفاوتي از آب درمي آيد!

مشخصات فني هايلوکس ۱۲ سيلندر
تويوتا هايلوکس ۱۲ سيلندر پيشرانه V12 تويوتا سنچوري را با يک جفت توربو شارژر Garrett GT35 ترکيب کرده است. نسخه استاندارد اين پيشرانه در حالت تنفس طبيعي، تنها ۲۷۶ اسب بخار قدرت دارد، اما اکنون به لطف سيستم توربو، توان توليدي آن به ۵۴۰ اسب بخار بر روي داينو رسيده است. گشتاور موتور هم به شکل چشمگيري ارتقا يافته و از ۴۸۱ به ۹۷۰ نيوتن متر افزايش پيدا کرده است. نکته شگفت انگيز ماجرا اين جاست که از همان گيربکس ۴ سرعته اتوماتيک تويوتا سنچوري براي اين پيکاپ استفاده شده و قادر به رويارويي با گشتاور بيش از دو برابري نسخه توربو شده پيشرانه V12 در مقايسه با نمونه اتمسفريک است. فقط شفت گيربکس را براي عملکرد بهتر سفارشي سازي کرده اند. اين هايلوکس تيون شده فعلاً از همان ترمزهاي فابريک بهره مي برد، اما گفته شده است به زودي با ترمزهاي تقويت شده جايگزين مي گردند.

هدف از ساخت هايلوکس ۱۲ سيلندر
ايده اصلي پشت پرده ساخت تويوتا هايلوکس ۱۲ سيلندر را آماده سازي آن براي رويداد Simola Hillclimb عنوان کرده اند. رويدادي که در اوايل همين ماه برگزار مي گردد. تيم اجرايي به سختي بر روي اين هايلوکس کار کرده اند تا بتواند به راحتي از انواع تپه ها بالا رود. البته برخي مشکلات مربوط به بخش هاي الکتريکي و گيربکس هنوز حل نشده باقي مانده اند و جاي کار دارند. به ياد داشته باشيد که اين اولين تويوتاي قرن جديد نيست که به پيشرانه ۱ GZ-FE مجهز مي شود. پيش از اين، نسخه هايي از سوپرا Mk4s را هم با موتور ۵٫۰ ليتري ديده بوديم. البته خود هايلوکس هم چندان با موتورهاي حجيم بيگانه نيست. پيش تر شاهد نصب پيشرانه V8 ساخت AMG به حجم ۶٫۲ ليتر و برگرفته از مدل C63 بر روي اين پيکاپ بوده ايم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar