ديجياتو/ داچيا داستر براي ۸ سال در بازار خودرو اروپا آقايي مي‌کند و عملا هيچ رقيب مستقيمي تا بدين لحظه براي آن معرفي نشده است و با برچسب قيمت پايه ۱۴ هزار پوندي (در حدود ۵۳۰ ميليون با قيمت روز پوند) اکثر امکانات مورد نياز را به مشتريان عرضه مي‌کند.

با وجود موفقيت‌هاي پياپي، رنو مالک برند داچيا روماني براي سال جديد ميلادي اين محصول را با يک فيس‌ليفت جديد به بازار عرضه کرده که از فن آوري هاي جديد و قواي محرکه به روز اين شرکت بهره مي‌برد.

بزرگ‌ترين ارتقا را بايد در مدل پرچمدار داستر جست‌و‌جو کرد. مدل TCe 150 از موتور ۴ سيلندر به حجم ۱۳۳۲ سي سي توربوشارژ شده که به يک گيربکس ۶ سرعته دو کلاچه اتوماتيک مجهز است و نيرو را تنها به چرخ جلو ارسال مي‌کند.

حداکثر سرعت اين مدل به ۲۰۰ کيلومتر بر ساعت مي‌رسد و براي رسيدن به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت نيز به ۹.۷ ثانيه زمان احتياج دارد. مصرف سوخت اين مدل نيز به صورت ميانگين برابر با ۶.۱ ليتر است.

در نماي جلو شاهد کار شدن چراغ هاي LED هستيم که از چراغ روشنايي روز به شکل حرف Y بهره مي‌برد. چراغ‌هاي عقب نيز به طور کامل بروز رساني شده است اما سپر جلو و عقب تغيير چنداني نکرده‌ است.

رنو براي ارتقاي آيروديناميکي يک اسپويلر سقفي جديد طراحي کرده است و طرح چرخ هاي ۱۶ و ۱۷ اينچي نيز به طور کامل ارتقا يافته‌است. در نتيجه اين اقدامات توليد گازهاي گلخانه‌اي CO2 به ازاي هر کيلومتر ۶ گرم کمتر شده‌است.

در حال حاضر اين محصول با ۳ موتور توربوشارژر بنزين سوز با نام هاي TCe 90، TCe 130 و TCe 150 عرضه مي‌شود. يک مدل توربو ديزلي با نام Blue dCi 115 و يک مدل دو گانه سوز با نام Bi-Fuel TCe 100 که علاوه بر بنزين با سوخت LPG نيز کار مي‌کند.

داستر در ۳ تيپ متفاوت Essential، Comfort و Prestige به بازار عرضه مي‌شود.

تنها آپشن اضافي نيز رنگ متاليک و لاستيک زاپاس با ابعاد اصلي است.

به طور استاندارد نيز صفحه نمايش لمسي ۸ اينچي و سيستم هاي کمک رانندگي در تمامي مدل ها و تيپ ها مشاهده مي‌شود.

داچيا تغييري در بخش سيستم تعليق نداده‌ است و همچنان در مدل چهارچرخ متحرک از تعليق مستقل در محور عقب موسوم به «Pseudo McPherson» بهره مي‌برد.

فرمان برقي نيز با تغيير تنظيمات در سرعت‌هاي بالاي ۷۰ کيلومتر بر ساعت سنگين مي‌شود.

عملکرد کلي قواي محرکه نيز مناسب است و به راحتي امکان سبقت گيري را به شما مي‌دهد. گيربکس ۲ کلاچه نيز شايد چندان مناسب خودروي با اين ميزان قدرت و گشتاور نباشد و تنها به دليل مسائل اقتصادي در داستر استفاده شده باشد. گرچه به طور کلي مي‌توان با پرداخت ۲ هزار پوند کمتر مدل دنده دستي Tce 130 را سفارش داد که از عملکرد برابر با مدل Tce 150 مجهز به گيربکس ۶ سرعته اتوماتيک دارد.

داستر به خصوص در مدل چهار چرخ متحرک عملکرد خيره کننده‌اي در مسيرهاي خارج جاده‌اي دارد و در صورت استفاده از لاستيک مخصوص خارج جاده‌اي مي‌تواند شما را شگفت زده کند. مدل‌هاي چهارچرخ تنها با گيربکس ۶ سرعته دستي عرضه مي‌شوند و ضريب دنده اول نيز به‌شدت مناسب رانندگي در مسيرهاي خارج از جاده‌اي انتخاب شده‌است. وزن کم داستر نيز باعث مي‌شود که در گذر از مناطق پرشيب و ناهموار فشار زيادي به قواي محرکه و سيستم تعليق وارد نشود.

داستر به نسبت قيمت همچنان ارزنده‌ترين خودروي شاسي بلند جهان است و به راحتي تمام کراس اورهاي شاسي بلند نما را از ميدان رقابت خارج مي‌کند.

گرچه اخيرا رنو داستر در تست تصادف لاتين Ncap صفر ستاره ايمني دريافت کرده که علت آن نيز استفاده از قطعات ضعيف‌تر بدنه و شاسي در سايت توليدي برزيل بوده‌است. اين مسئله باعث شد تا تمامي توليدات جديد رنو داستر در بازارهاي آمريکاي جنوبي فراخوان داده شود.

رنو قول داده تا اين مشکل را رفع کند و ديگر اجازه نخواهد داد تا کيفيت سايت‌هاي توليدي خارجي به اين ميزان افت کند. شايان ذکر است که نسل دوم داستر در تست يورو Ncap توانست ۳ ستاره ايمني دريافت کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar