سایپا نیوز/ مشتریان مرسدس بنز گاهی تا یک سال منتظر می مانند تا خودروی مورد نظرشان به دست شان برسد و بنز دلیل آن را کمبود تراشه عنوان کرده است.

اُلا کالنیوس Ola Kallenius مدیر عامل دایملر ای جی، شرکت مادر مرسدس بنز، در مصاحبه با روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلمانیه Frankfurter Allgemeine Zeitung گفت: «تقاضا برای محصولات مرسدس بنز خیلی بزرگ است و همزمان با این تقاضای عظیم، محدودیت های شدیدی متأسفانه به وجود آمده است؛ برای برخی از مدل ها،‌ زمان انتظار خیلی بیشتر از آنی است که ما انتظارش را داشته ایم و حتی به یک سال هم می رسد.»

کالنیوس دوباره همان پیش بینی قبلی خود را تکرار کرده است که موضوع کمبود تراشه ها و پردازشگرهای نیمه هادی حتی در سال 2022 هم رفع نخواهد شد و تا سال 2023 ادامه خواهد یافت. دلیل این کمبود علاوه بر شیوع جهانی ویروس کرونا، اشکالات ساختاری در زنجیره تأمین به ویژه به خاطر تعطیلی های سراسری در کشورهای کلیدی تأمین کننده بوده است.

کمبود تراشه به قدری در بازار آمریکا روی قیمت ها و موجودی خودرو در نمایندگی ها اثر گذاشته که قانونگذاران فدرال علاوه بر موضع گیری، در حال سبک و سنگین کردن اقدام هایی برای برخورد با احتکار هستند.

کاخ سفید ممکن است از قانون محافظت و دفاع از تولید Defense Production Act برای مبارزه با معضل نیمه هادی ها بهره بگیرد البته نه به شیوه اجبار شرکت ها به تولید تراشه بلکه از راه شفافیت اطلاعات برای ریشه یابی مسئله.

جینا ریموندو Gina Raimondo وزیر بازرگانی می گوید باید اطلاعات دقیقی در مورد میزان نیاز خودروسازان و میزان احتکار شده به دست آید. نکته این جا است که بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی انجمن صنعت نیمه هادی، از اوایل سال 2020 تولید تراشه در دنیا حداقل 8 درصد رشد داشته و تا پایان سال 2022 میزان افزایش تولید به 16 درصد خواهد رسید.

معضل کمبود تراشه از اواسط سال 2020 شروع شد و به احتمال زیاد پیش بینی مدیر عامل بنز درست از آب در خواهد آمد و تا سال 2023 نمی توان انتظار حل مسئله را داشت.

راه حل بلندمدت برای موضوع کمبود تراشه اختصاص 52 میلیارد دلار سوبسید [یارانه] به تولید داخلی نیمه هادی ها است که زمان زیادی می برد و ابتدا باید در مجلس سنای و نمایندگان آمریکا به تصویب برسد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar