پدال/ هرچند فولکس‌واگن آرتئون بر اساس پاسات ساخته شده و اشتراکات زیادی با آن دارد اما در اروپا به‌عنوان خودرویی لوکس و در کلاسی بالاتر یعنی میان سایز یا سگمنت D به فروش می‌رسد. کیا استینگر هم بااینکه ۳۵ میلی‌متر از آرتئون کوتاه‌تر است اما در همین سگمنت قرار می‌گیرد. هرچند آرتئون مدلی لوکس‌تر و بزرگ‌تر از پاسات محسوب می‌شود اما حتی در بالاترین نسخهٔ خود هم فاقد پیشرانهٔ شش سیلندر است.

قوی‌ترین نسخهٔ این خودرو یعنی آرتئون R از یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند که نیروی آن از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل می‌شود؛ اما آیا این ترکیب برای غلبه بر کیا استینگر GT با پیشرانهٔ V6 کافی است؟ جدیدترین ویدئویی از کارواو می‌خواهد به این سؤال پاسخ دهد و به همین دلیل یک آرتئون R شوتینگ بریک را در برابر این سدان اسپرت کره‌ای قرار داده است.

استینگر GT به یک پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری V6 توئین توربو مجهز است که با ۳۶۶ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور، به میزان قابل‌توجهی از آرتئون R قوی‌تر است اما سدان کره‌ای‌ها وزن بیشتری دارد و نیروی آن فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. نکتهٔ جالب اینکه استینگر GT در ایالات‌متحده به‌صورت چهارچرخ محرک هم ارائه می‌شود اما در انگلستان نه.

خب حال این سؤال مطرح می‌شود که در یک مسابقهٔ درگ روی مسیر خیس، قدرت مهم‌تر است یا کشش؟ به نظر می‌رسد پاسخ هردو باشد اما در این رقابت معلوم می‌شود که کشش اهمیت بیشتری دارد. پس از برگزاری اولین درگ، به نظر می‌رسد خودرویی که در سمت راست قرار گرفته شرایط بهتری دارد زیرا پیست در این سمت کمی خشک‌تر است. به همین دلیل خودروها جابجا می‌شوند اما این کار تغییری در نتیجه ایجاد نمی‌کند و هر سه مسابقهٔ درگ با برندهٔ یکسانی به پایان می‌رسد.

مشخصات فنی

فولکس‌واگن آرتئون R

کیا استینگر GT

پیشرانه۲.۰ لیتری I4 توربو۳.۳ لیتری V6 توئین توربو
قدرت۳۲۰ اسب بخار۳۶۶ اسب بخار
گشتاور۴۲۰ نیوتن متر۵۱۰ نیوتن متر
گیربکس۷ سرعته دوکلاچه۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخعقب
وزن۱۸۰۰ کیلوگرم۱۸۵۵ کیلوگرم
قیمت۵۲ هزار پوند۴۳ هزار پوند

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar