پدال/ مزدا کراس‌اوور کاملاً جدیدی بنام CX-50 را معرفی کرده که در سبد محصولات این شرکت در کنار مدل هم‌اندازهٔ CX-5 قرار خواهد گرفت. این کراس‌اوور جدید، تلاش مزدا را برای ارائهٔ یک شاسی‌بلند آفرودی سرسخت را نشان می‌دهد که پرفورمنس آنرود را خیلی قربانی نکند. طبق تحقیقات مزدا، اکثر سفرهای خارج از شهر شامل صدها کیلومتر رانندگی روی آسفالت و فقط ۱۵ تا ۳۰ کیلومتر رانندگی آفرودی می‌شود و بنابراین، قربانی کردن تمام قابلیت‌های رانندگی آنرود فقط برای بهبود در آفرود منطقی نیست.

به همین دلیل، در CX-50 فقط یک حالت آفرود تعبیه شده و برخلاف سایر کراس‌اوورها، در اینجا از حالات رانندگی دیگر مثل برفی، شنی، گِلی و یا هر حالت دیگری خبری نیست زیرا هرچند شاید وجود این حالات هنگام دیدن خودرو در نمایشگاه جالب باشد اما در دنیای واقعی گیج‌کننده هستند. در حالت آفرود، سامانهٔ چهارچرخ محرک CX-50 چرخ‌های جلو و عقب را با سرعت یکسانی می‌چرخاند تا هندلینگ خودرو قابل پیش‌بینی شود. حالت بکسل هم برنامهٔ تعویض دنده را برای محاسبهٔ وزن اضافی تریلر تغییر می‌دهد.

CX-50 برای توانایی‌های بیشتر در مسیرهای ناهموار، ارتفاع زیادی از سطح زمین دارد و از ستون‌های B تقویت‌شده، ریل‌های سقفی مستحکم و سقف پانورامای جدیدی بهره می‌برد. داخل خودرو نیز به‌گونه‌ای طراحی شده که بتواند تمام تجهیزاتی که برای تعطیلات آخر هفته در جنگل نیاز است را در خود جای دهد. همچنین برای حفظ تمرکز راننده در پشت فرمان، کابین CX-50 به‌ شکلی متقارن حول محور راننده طراحی شده است. به گفتهٔ مزدا، این شیوهٔ طراحی باعث ایجاد حس تعامل و ارتباط می‌شود.


 
CX-50 مثل CX-5 از پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر مزدا استفاده می‌کند که در دو نسخهٔ تنفس طبیعی و توربو ارائه می‌شود. نسخهٔ تنفس طبیعی ۱۸۷ اسب بخار قدرت و ۲۵۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که در نسخهٔ توربو این اعداد به ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۴ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا می‌کنند. علاوه بر این، مزدا وعده داده است که مدت کوتاهی بعد از عرضهٔ این خودرو به بازار، نسخه‌های هیبریدی را هم برای آن ارائه خواهد کرد.

مزدا CX-50 در کارخانهٔ تویوتا در آلاباما در کنار کرولا کراس تولید می‌شود اما بااین‌وجود، به گفتهٔ مزدا، این خودرو از لحاظ قطعات ارتباطی با کراس‌اوور تویوتا نداشته و پلت‌فرم و قطعات اصلی دو خودرو منحصر به خودشان است. تویوتا و مزدا هرکدام قطعات خود را تأمین می‌کنند اما به‌منظور استفادهٔ حداکثری از جوینت ونچر، برخی مواد بین دو خودرو مشترک هستند. مزدا CX-50 اواخر سال آینده راهی بازار خواهد شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar