اسب بخار/ قرار است در جلسه چهارشنبه ستاد تنظیم بازار تکلیف افزایش قیمت خودرو مشخص شود و گمانه زنی ها پایان یابد. براساس برخی شنیده ها افزایش قیمت حتمی است، اما نه به میزانی که ۱۸ آبان اعلام شده بود، این میزان افزایش قیمت ۱۰ درصد خواهد بود.

آبان ماه در اولین روز نمایشگاه شانزدهمین قطعات خودرو بود که وزیر صمت از افزایش تولید روزانه دو خودروساز بزرگ کشور به میزان ۷۰۰ دستگاه برای تنظیم بازار خبر داد.

این در حالی بود که خودروسازان به قیمت گذاری دستوری معترض بودند و آن را باعث متضرر شدن خود می دانستند. آمار ارائه شده نیز این موضوع را تأیید می کرد؛ به نحوی که، براساس آن زیان انباشته خودروسازان بیش از ۸۵ هزارمیلیارد تومان اعلام می شد. همچنین قطعه سازان از مطالبه ۳۶ تا ۴۰ هزار میلیارد تومانی خود خبر می دادند. با این حال، خبر وزیر در وهله اول میزان افزایش زیان تولید را در نظر می آورد، اما دو روز بعد اعلام شد که طبق مصوبه ۲۸ مهر شورای هماهنگی سران قوا، قیمت‌گذاری دستوری از صنعت خودرو حذف شده است. بنا بر این خبر قرار بود محصولات ایران خودرو بین ۱۵ تا ۱۹ درصد و قیمت محصولات سایپا در حدود ۱۵ تا ۱۷ درصد افزایش پیدا کنند. همین مسئله موجب شد مدیران عامل این دو شرکت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حضور پیدا کردند و هر یک به تشریح عملکرد و توضیح تأثیر این افزایش قیمت بپردازند.

 اما دو روز در حالی که خودروسازان خود را برای هفته و قیمت های جدید آماده می کردند، رئیس جمهوری، ابراهیم رئیسی، طی حکم یک تنه افزایش قیمت ها را وتو کرد و از ستاد تنظیم بازار خواست که این موضوع را بررسی کند. با این حال، مشخص نبود که دستور رئیسی مبنی بر لغو افزایش قیمت ها از یک سو و از سوی دیگر، دستور وزیر مبنی بر افزایش تولید به چه سمت و سویی خواهد رفت و پرسش این بود که آیا ترمز افزایش تولید خودرو کشیده خواهد شد؟ برخی نیز این دستور را خلاف روند و جریان اصلی وضعیت اقتصادی می دانستند و آن را در زمره احکام پوپولیستی به شمار می آورند. در این میان اما، تمام بخش های مرتبط به خودرو اعم از خودروساز، قطعه ساز، بازار و مصرف کنندگان نمی دانستند که سرانجام قیمت ها چه خواهد شد و به چه سمت و سویی خواهد رفت.

در عین حال، افزایش و عدم افزایش قیمت همچنان موافقان و مخالفان خود را دارد. برخی معتقد هستند که لزومی به افزایش قیمت ها نیست و این عمل باعث زیان مردم می شود. خودروسازان باید از هزینه های خود بکاهند تا قیمت تمام شده محصول پایین آید و به ثبات قیمت برسند. در مقابل، برخی نیز اعتقاد دارند در شرایط کنونی عدم افزایش قیمت خودرو و نزدیک شدن آن به قیمت بازار علاوه بر افزایش زیان و بیش تر شدن مشکلات خودروسازان، مردم به عنوان مصرف کننده نهایی باید هزینه های بیش تری بپردازند و در این میان، تنها جیب دلالان و واسطه ها پرتر خواهد شد.

خان آخر قیمت، چهارشنبه ۱۰ آذر
با این حال، به نظر می رسد که سرانجام خان آخر۱۰ آذر چهارشنبه هفته جاری طی و تکلیف مردم و خودروسازان با افزایش قیمت خودرو مشخص خواهد شد. در همین رابطه، قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفته است: «روز چهارشنبه همزمان با برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار در مورد اصلاح قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار صحبت می‌شود و این امر منجر به تصمیم‌گیری خواهد شد. به گفته محمدصادق مفتح خودرو پیچیدگی‌های زیادی دارد و مسائل چندگانه‌ای چون عدم واردات خودرو، وضعیت بازار و… در آن دخیل است. لذا با توجه به چندوجهی بودن این حوزه، تصمیم‌گیری درباره قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار طولانی شد»

احتمال افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو
هر چند قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی حرفی درباره میزان افزایش قیمت خودرو نزده است، اما براساس برخی شنیده قیمت خودرو با افزایش قیمت همراه خواهد شد، اما نه به اندازه ای که پیش تر اعلام شده بود. به نظر می رسد ستاد تنظیم بازار به دنبال افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودروست.

اما یک نکته همچنان به قوت خود باقی است: آیا ستاد تنظیم بازار به سمتی حرکت خواهد کرد که در نهایت، قیمت گذاری دستوری از صنعت خودرو حذف شود و این ستاد نقش شورای رقابت را با عنوانی دیگر بازی خواهد کرد؟

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar