پدال/ جدیدترین برنامه‌ی توسعه در خودروسازی نیسان، تولید ۲۳ مدل الکتریکی و هیبریدی تا سال ۲۰۳۰ را نوید می‌دهد. بر این اساس، لحظاتی قبل چهار مدل مفهومی در کنفرانس نیسان امبیشن ۲۰۳۰ رونمایی شدند.

دو دهه‌ی قبل، چهار خودروساز بزرگ در صنعت ژاپن از نظر تیراژ تولید و سودآوری، فراتر از دیگران بودند. از اواسط دهه‌ی ۷۰ میلادی تا ابتدای قرن ۲۱، تویوتا، هوندا، میتسوبیشی و نیسان، غول‌های خودروسازی ژاپن محسوب می‌شدند. این شرایط، با کاهش تقاضا برای میتسوبیشی و نیسان تغییر کرد، به شکلی که نیسان مجبور به ادغام با شرکت فرانسوی رنو شد و میتسوبیشی نیز در سال‌های اخیر، به ورطه‌‌ی ورشکستی رسید.

هم‌اکنون، تویوتا، سوزوکی، هوندا و دایهاتسو، به‌ترتیب بیشترین تعداد خودرو را در ژاپن تولید می‌کنند. بیش از ۵۱ درصد سهام دایهاتسو نیز به تویوتا تعلق دارد. نیسان در رده‌ی پنجم تولید خودرو ژاپن است و بعد از آن، مزدا، سوبارو و میتسوبیشی هستند. تیراژ تولید نیسان، تقریبا دو برابر مزدا و سه برابر سوبارو است. با این اوصاف، می‌توان امیدوار بود نیسان به جایگاه‌ شایسته‌‌ی خود در سال‌های قبل بازگردد.

نیسان از معدود خودروسازان ژاپنی است که سرمایه‌گذاری سنگین بر مدل‌های تمام الکتریکی داشته است؛ درحالی‌که تویوتا، هوندا و برندهای ژاپنی به توسعه‌ی خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید توجه بیشتری دارند. نیسان برای تولید ۲۳ مدل جدید تا سال ۲۰۳۰ تلاش می‌کند. پانزده مورد از این خودروها، تمام برقی و هشت مدل هیبرید خواهند بود. براین اساس، ۲۰ مدل جدید تا سال ۲۰۲۶ رونمایی خواهند شد.

مدیران نیسان انتظار دارند طی پنج سال آینده، ۷۵ درصد محصولات فروشی خودر در اروپا را با به صورت هیبریدی یا تمام برقی عرضه کنند. این شاخص برای بازار ژاپن ۵۵ درصد و برای چین، ۴۰ درصد پیش‌بینی شده است. با این حساب، ۴۰درصد کل خودروهای تولیدی نیسان تا سال ۲۰۳۰، تمام الکتریکی خواهند بود و ۶۰ درصد، وابسته به بنزین باقی خواهند ماند.


کاهش قیمت خودروهای برقی با فناوری جدید در باتری‌ها
نیسان برای دست‌یابی به نوع جدیدی از باتری‌های لیتیومی تلاش می‌کند. این مدل، عاری از لیتیوم خواهد بود و هزینه‌ی تولید باتری‌ها را تا سال ۲۰۲۸ به میزان ۶۵ درصد کاهش می‌دهد.همچنین نیسان امیدوار است تا ۷ سال آینده، خودروهای برقی مجهز به باتری جامد (solid-state batteries) تولید کند. برای دست‌یابی به این هدف، کارخانه‌ای در یوکوهاما تاسیس خواهد شد.

توضیح نگارنده: در طراحی باتری‌های لیتیوم یونی امروزی، از دو الکترود فلزی استفاده شده است که در درون مایع نمک لیتیوم به عنوان الکترولیت قرار دارند. ذرات یونی در طول شارژ شدن باتری از یک الکترود (کاتد) به سمت الکترود دیگر (آند) حرکت می کنند، و هنگامی که باتری مصرف می شود در جهت عکس حرکت می کنند. الکترولیت مایع حاوی نمک لیتیوم است که یون ها در درون آن حرکت می کنند. در باتری های اسیدی اتومبیل، اسید نقش الکترولیت را ایفا می کند. در یک باتری حالت جامد، الکترودهای مثبت و منفی و الکترولیت بین آن ها از فلزات جامد تشکیل شده، و برخی از آن ها از مواد مصنوعی ساخته شده‌اند. باتری‌های حالت جامد نسبت به نمونه‌های امروزی لیتیوم یونی، سرعت و ظرفیت شارژ بالاتری دارند، اما هنوز هزینه‌ی ساخت آن‌ها مقرون به صرفه نیست.

چهار خودروی مفهومی نیسان با پیشرانه‌ی الکتریکی
در کنفرانس نیسان، چهار مدل مفهومی به صورت گرافیکی رونمایی شدند. این خودروها، چیل‌اوت (Chill-Out)، مکس‌اوت (Max-Out)، سورف‌اوت (Surf-Out) و هنگ‌اوت (Hang-Out) هستند. هر چهار مدل، روی پلت‌فرم جدید نیسان CMF-EV پیاده شده‌اند و بدنه‌ی دورنگ دارند.

هنوز اطلاعات فنی برای توضیح توانایی‌های چهار خودروی مفهومی نیسان منتشر نشده است. مدل چیل اوت، یک کراس‌اوور خانوادگی با ابعاد متوسط است. خودروی مکس‌اوت، طرحی از یک کوپه‌ی اسپرت دونفره را نمایش می‌دهد و سورف‌اوت هم، پیش‌نمایشی از یک وانت اسپرت و اندازه کوچک با قابلیت رانندگی خارج‌جاده و نصب پوشش روی قسمت بار است.

هنگ‌اوت، دیگر خودروی مفهومی رونمایی شده در کنفرانس نیسان محسوب می‌شود. این مدل، یک کراس‌اور کوچک و اسپرت با درهای کشویی را نشان می‌دهد که برای جذب جوانان و علاقه‌مندان طبیعت گردی طراحی شده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar