ایرنا/ بررسی آمارهای منتشر شده سامانه کُدال حاکی از تولید ۵۸۳ هزار و ۷۹۸ دستگاه خودرو توسط سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه است.

این میزان تولید در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل (تولید ۵۵۷ هزار و ۱۵۵ دستگاه خودرو) رشد ۴.۷۸ درصدی نشان می‌دهد.

برپایه این گزارش، در هشت ماهه امسال گروه صنعتی ایران‌خودرو موفق به تولید ۲۸۲ هزار و ۶۶۳ دستگاه خودرو شد و همچون ماه‌های گذشته عنوان بزرگترین خودروساز کشور را از آنِ خود کرد.

این گروه صنعتی توانست در این مدت ۱۸۴ هزار و ۶۳۱ دستگاه در گروه پژو، ۳۵ هزار و ۴۹۲ دستگاه در گروه سمند، ۳۳ هزار و ۳۳۸ دستگاه دنا، ۲۰ هزار و ۸۶۳ دستگاه رانا، سه‌هزار و ۶۲۰ دستگاه هایما، چهارهزار و ۶۱۶ دستگاه تارا و ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کند.

برپایه این گزارش، جمع تولیدات این خودروساز در هشت ماهه امسال در هم‌سنجی با پارسال (۲۸۱ هزار و ۲۲۴ دستگاه) رشد ناچیز ۵۱ صدم درصدی داشته است.

آبی‌پوشان جاده مخصوص در آبان‌ماه امسال ۴۰ هزار و ۳۸۷ دستگاه خودرو تولید کردند.

رشد ۶ درصدی تولیدات سایپا/ صادرات بیش از ۱۵۰۰ دستگاه خودرو
برپایه آمارهای سامانه کدال، در این مدت گروه سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور موفق به تولید ۲۲۲ هزار و ۴۵۴ دستگاه خودرو شد که شامل ۱۹۱ هزار و ۱۹۳ دستگاه خودرو در خانواده تیبا، ۱۵ ‌هزار و یک دستگاه سایپا ۱۵۱ (وانت پراید)، ۱۴ هزار و ۵۷۵ دستگاه شاهین، ۱۳۰ دستگاه آریو و همچنین ۲۳۵ دستگاه خودروی صادراتی کامل (CBU) و یک‌هزار و ۳۲۰ دستگاه اس. کی. دی (SKD یا قطعات نیمه‌کامل) بود.

این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ (تولید ۲۰۹ هزار و ۸۵۵ دستگاه خودرو) رشد ۶ درصدی نشان می‌دهد.

نارنجی‌پوشان جاده مخصوص در آبان‌ماه امسال ۲۹ هزار و ۸۲۶ دستگاه خودرو تولید کردند.

رشد ۱۹ درصدی تولیدات پارس‌خودرو
تا پایان آبان‌ماه امسال همچنین پارس‌خودرویی‌ها موفق به تولید ۷۸ هزار و ۶۸۱ دستگاه خودرو شامل ۴۰‌هزار و ۸۷۳ دستگاه در گروه کوئیک (کیو ۲۰۰)، ۲۱ ‌هزار و ۶۷۲ دستگاه کوئیک معمولی، ۱۵ ‌هزار و ۶۳۹ دستگاه در گروه ساینا (اس۲۰۰) و ۴۹۷ دستگاه در گروه برلیانس شدند. این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ رشد ۱۹ درصدی نشان می‌دهد.

جمع تولیدات این خودروساز در آبان‌ماه امسال ۱۱‌هزار و ۹۵۰ دستگاه به ثبت رسید.

بررسی مهمترین برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰ حاکی از برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت است.

با توجه به تولید ۹۸۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع سواری و وانت در سال ۹۹، رشد ۲۱.۹ درصدی در این بخش پیش‌بینی شده است.

پیشتر وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه‌های طراحی شده برای اصلاح صنعت خودروسازی به خوبی در حال اجرا است و تا دو سال آینده شاهد صنعتی به‌روز با تولیداتی با مصرف سوخت پایین و باکیفیت خواهیم بود.

«سید رضا فاطمی‌امین» با بیان اینکه منکر بدهی‌های صنعت خودرو به قطعه‌سازان و زیان‌انباشته بالای آنها نیستیم، ادامه‌داد: در چند بخش در حال انجام کار هستیم که از جمله آنها مدیریت جریان نقدینگی خودروسازان، کاهش هزینه‌های سربار آنها و همچنین اصلاح ساختار مالی شرکت‌هاست.

وی خاطرنشان‌کرد: با این وجود نوید می‌دهیم که برنامه‌های طراحی شده برای اصلاح صنعت خودرو به خوبی در حال انجام است و همه تعهدات ما در این صنعت اجرایی خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان‌داشت: یکی از ۱۰ پروژه یاد شده، اصلاح ساختار صنعت خودرو است، به این معنی که روابط بین خودروساز و قطعه ساز روابط نادرستی است که آشفتگی زیادی در آن وجود دارد و باید اصلاح شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تولید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو تا سال ۱۴۰۴، آن را منطبق بر توانایی‌های خودروسازان برشمرد و گفت: در این زمینه ظرفیت‌ها و برنامه‌های همه ۱۰ خودروساز بزرگ کشور اخذ شده است.

فاطمی‌امین یادآور شد: اکنون ۹۰ درصد تولید توسط دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا انجام می‌شود و این سهم تا سال ۱۴۰۴ به ۷۰ درصد کاهش خواهد یافت، به عبارتی سهم سایر خودروسازان از ۱۰ به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar