پدال/ رشد خودروسازی در کره جنوبی، ادامه دارد. این کشور با سرعتی فراتر از انتظار به بازار مدل‌های برقی وارد شده و حالا بازیگری مهم در صنعت خودروهای الکتریکی است.

چند سال پیش، هیوندای آیونیک تنها مدل برقی ساخت کره جنوبی بود. مدتی بعد، کراس‌اوورهای اندازه کوچک هیوندای کنا و کیا نیرو به بازار خودروهای الکتریکی وارد شدند اما از نظر تجاری، چندان موفق نبودند. به همین دلیل، تولید کیا EV6 و هیوندای آیونیک ۵ در سال ۲۰۲۱، نقطه‌ی عطفی برای خودروسازی کره جنوبی محسوب می‌شود.

در بازار جهانی، خودروهای کره‌ای با رقبای اصیل ژاپنی مقایسه می‌شوند. کیا اپتیما و هیوندای سوناتا از ابتدا برای رقابت با تویوتا کمری و هوندا آکورد تلاش می‌کردند. کیا سراتو و هیوندای الانترا هم رقبای قدری مثل تویوتا کرولا، هوندا سیویک و نیسان سنترا دارند. با این شرایط، رهایی از سایه‌ی سنگین برندهای ژاپنی، هدفی سخت برای کیا و هیوندای است.

طی ماه‌های اخیر، کارشناسان و خبرنگاران مختلف از سراسر جهان، کیا EV6 و هیوندای آیونیک ۵ را آزمایش کرده‌اند. این خودروها تقریبا در تمامی آزمون‌های مرتبط با شرایط فنی و ایمنی، نمره‌ی قبولی و امتیاز بالا گرفته‌اند. در سمت دیگر ماجرا، خودروهای تمام برقی ساخت ژاپن، رقیب مهمی برای کیا EV6 و هیوندای آیونیک ۵ محسوب نمی‌شوند. البته نیسان لیف با سابقه‌ی درخشان و حضور قدرتمند در بازار مدل‌های الکتریکی، همچنان فروش خوبی در بازار جهانی دارد؛ اما خودروهای برقی کره با ابعاد بزرگ‌تر و امکانات بیشتر، به سرعت در حال جذب مشتری و سودآوری هستند.

کانال یوتیوب اتوتریدر، به تازگی سراع کیا EV6 و هیوندای آیونیک۵ رفته است تا این دو خودرو برقی ساخت کره را بررسی کند. یکی از نکات جالب در فیلم، تفاوت‌های EV6 و آیونیک۵ است؛ درحالی‌که این مدل‌ها پلتفرم مشترک دارند و توسط برندهایی از یک گروه خودروسازی تولید می‌شوند. حتی ظرفیت باتری و آستانه قیمت این خودروها نیز، متفاوت هستند.

نظر شما چیست؟ آیا خودروهای برقی ساخت کره‌جنوبی، برتر از مدل‌های الکتریکی تولید ژاپن هستند؟ فکر می‌کنید کیا و هیوندای در آینده‌ی نزدیک، خودروهایی برتر از محصولات تسلا عرضه خواهند کرد؟

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar