پدال/ بی‌ام‌و در کلاس سوپراسپرت و ابرخودرو حضور ندارد؛ اما این شرکت برای تولید نسخه‌های تولیدمحدود و تقویت‌شده با قیمت نجومی تلاش می‌کند. به‌تازگی محصولات جدید بی‌ام‌و با تجهیزات ویژه از برند آاپینا، در کلاس قیمتی بالاتر از ۱۴۰ هزار دلار عرضه شده‌اند. همچنین مهندسان بی‌ام‌و از توانایی فنی برای ساخت یک سوپراسپرت یا ابرخوردوی الکتریکی با قدرت ۱۳۶۰ اسب بخار خبر داده‌اند. این شرایط، نشان از برنامه‌های خودروساز آلمانی برای ساخت مدل‌های تجاری گران‌قیمت دارد.

خودروهای سری CSL و خصوصا ۳.0CSL بی‌ام‌و اولین‌بار در سال ۱۹۶۸ عرضه شدند. موفقیت بسیار خوب  BMW 2000 در سال‌های هه‌ی ۶۰ میلادی، مدیران شرکت سازنده را به فکر تولید نمونه‌های قوی‌تر و گران‌تر انداخت. ابتدا ۲۸۰۰CS تولید شد و بعد ۳.0CS به دست مصرف‌کننده رسید. اولین ۳.0CSL با کیت بدنه‌ی اختصاصی سال ۱۹۷۲ در نمایشگاه‌های خودرو حضور پیدا کرد. این مدل در ابتدا با موتور ۳ لیتر و بعد ۳/۲ لیتر تولید شد تا قدرت ۲۰۰ اسب بخار را برای خودرویی با وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم فراهم کند. نخستین مدل ۳.0CSL تعداد ۱۲۶۵ دستگاه فروش داشت.


بی‌ام‌و M3 CSL ساخت ۲۰۰۵

در ابتدا هدف از تولید CSL، یادبود و ادای احترام به سابقه‌ی BMW 2000 در مسابقات بود؛ اما فروش بسیار خوب این خودرو باعث شد،  نسخه‌ی CSL برای انواع M3 و M4 نیز عرضه شود. حتی M5 CLS و M6 CLS با موتور ۱۰ سیلندر نیز ساخته شد اما به مرحله‌ی تجاری‌سازی نرسید. براساس شایعات، احتمالا M2 CSL نیز سال آینده تولید می‌شود.

ماه جاری برای بی‌ام‌و، پرکار و جالب توجه خواهد بود. نسخه‌ی فیس لیفت Z4 و نسل حدید M2 به‌زودی رونمایی می‌شود. سال قبل در چنین روزهایی، M4 CSL با آستانه قیمت ۱۴۰ هزار دلار معرفی شد و حالا نوبت به ۳.0CSL رسیده است؛ اما با قیمت ۷۵۰ هزار یورو!


تصویر جاسوسی از ۳.0CSL درحال تست

مدل جدید ۳.0CSL براساس M4 تولید خواهد شد و بدنه‌ی دودر با جلوپنجره‌ی بزرگ خواهد داشت. این خودرو، صرفا دیفرانسیل عقب با گیربکس دستی ۶ سرعته خواهد بود. ظاهرا، پیشرانه‌ی ۳ لیتر ۶ سیلندر توئین توربوشارژ S58 با قدرت ۵۶۰ تا ۶۰۰ اسب بخار روی ۳.0CSL جدید نصب خواهد شد. وزن نهایی نیز در حدود ۱۵۵۰ کیلوگرم (۷۵ کیلوگرم سبک‌تر از M4 CSL) پیش‌بینی شده است تا سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۳/۵ ثانیه فراهم شود. با این شرایط، تفاوت بین M4 CSL و ۳.0CSL کم‌رنگ به نظر می‌رسد؛ اما مدل گران‌تر، کیت بدنه‌ی اختصاصی و ادوات مخصوص پیست در کابین خواهد داشت.

تیراژ تولید ۳.0CSL محدود به ۵۰ دستگاه پیش‌بینی شده است. از این تعداد، تنها ۲۰ نمونه به خارج از اروپا صادر می‌شود. (تصویر ابتدای متن مربوط به مدل مفهومی BMW 3.0 CSL Hommage ساخت ۲۰۱۵ است و جنبه‌ی تزئینی دارد)

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar