باشگاه خبرنگاران/ خودروسازان با روندی که پیش گرفته اند مانع از ایجاد رقابت در بازار می شوند.
 
موضوع میز اقتصاد امروز در خصوص توقف تولید پژو ۴۰۵ و سمند با حضور خسروی کارشناس صنعت، طاهری رییس کمیسیون صنایع معادن مجلس، رضایی منش معاون تحقیقات طراحی و تدوین ایران خودرو بحث و بررسی شد.

سوال: آیا این بار تولید سمند به طور کامل متوقف شده است؟
رضایی منش: امروز اختتام  تولید خودرو سمند در دستور کار ایران خودرو  قرار گرفته است و ما با پلتفرم‌های قدیمی خداحافظی کردیم.

ما در نقشه راهی که مصوب شده مقرر است که خودرو‌های جدید بر حسب پلتفرم‌های روز طراحی شود و موضوعاتی که به دلیل تحریم‌ها متوقف شده بودند در دستور کار قرار بگیرند. همه استاندارد‌های تعلیق شده‌ی اجباری در دستور کار قرار دارد.

تمامی استاندارد‌های روز در این پلتفرم جدید قرار دارد. انشالله در شهریور سال آینده تولید انبوه خودرو ریرا و تی اف بیست و یک انجام خواهد شد. ما در سایت امروز اتمام تولید سمند را اعلام کردیم. طبق یک تعهد زمانی توافق شده ما دنبال این هستیم که آن استاندارد‌های هشتاد و پنج گانه تعلیق شده را در خودروی سورن هم داشته باشیم.

یک زنجیره ارزش برای تولید محصول وجود دارد. ما همیشه روی بحث پلتفرم ها، پلتفرمی را از یک شرکت خارجی تهیه می‌کردیم و بر حسب آن طراحی مان را انجام می‌دادیم. توسعه و سرمایه گذاری سازندگان در دستور کار بوده است.

تا زمان خود کفایی رساندن یک محصول ما باید از سازندگانی که خود کفایی در دستور نداشتند استفاده کنیم. سازنده‌هایی که نتوانند خودشان را با شرایط تطبیق بدهند از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

سوال: دلیل حذف دیر به دیر خودرو‌ها در صنعت خودرو چه هست؟
خسروی کارشناس صنعت: کلیت موضوع را اول باید روشن کرد. تا به امروز ما استراتژی مان مشخصا معلوم نیست که بر چه مبنا است. ما در کشورمان سیاست گذار وزرات صمت است و خودش همیشه مجری بوده است ما در روند تغییرات زیادی را مشاهده کردیم همیشه، ما هیچ موقع نمی‌دانیم کجای کار هستیم. تا زمانی که سیاستگذار کار خودش را انجام ندهد ما با این مشکلات مواجه هستیم. همین صنعت خودرو هفده درصد مالکیت آن برای دولت است، اما دولت در آن نقشی ندارد، اما همه سیاست‌ها بر عهده دولت است؛ و وقتی مدیریت توسط دولت انجام می‌گیرد مشکلات زیادی پیش می‌آید و از ورود نخبه‌ها به آن صنعت جلوگیری می‌کند.

سوال: روند را در صنعت خودرو چطور ارزیابی می‌کنید؟
طاهری رییس کمیسیون صنایع معادن مجلس: خودروسازان با روندی که پیش گرفته اند مانع از ایجاد رقابت در بازار می شوند.ما سه گام را از صنعت خودروسازی می‌خواهیم یکی کمیت، یعنی ما باید نیاز خودرو داخلی را پاسخ گو باشیم، یکی کیفیت که باید بالا بردن کیفیت خودرو‌ها انجام شود و این‌ها تا جایی پیش رود که ما رقابت پذیری داشته باشیم باید گونه‌ای باشد که بتواند با خودرو‌های خارجی رقابت کند و صادرات آن انجام شود.

ما تا آخر امسال باید مشخص شود که چقدر باید خودرو تولید شود، چقدر باید سوخت کاهش پیدا کند و...

تغییر پلتفرمی باید رخ دهد این کار زیاد دارد، اما امکان پذیر است و تولید کنندگان باید خودشان را به خط تولید برسانند. فرایند ساده نیست، اما نیاز است که انجام شود. باید تنوع پذیری و رقابت در خودرو‌ها ایجاد شود.

سوال :شما چقدر از دانشگاه و دانش بنیان‌ها استفاده میکنید؟
رضایی منش: ما بالای پنجاه شرکت دانش بنیان داریم. ما با هماهنگی شرکت ها توانستیم تعدادی خودرو با برق و شبکه تولید کنیم. بالغ بر سی درصد ماژور‌های پلتفرمی، برق و شبکه است. ما تکلیفی داریم که باید ۷۶۰ هزار دستگاه تولید کنیم. در نقشه راه ایران خودرو ما افزایش تیراژ قابل توجهی برای این دو محصول داریم ما دنبال این هستیم که سهم خوردو‌هایی که از دور خارج شدند را به پلتفرم‌های جدید اختصاص دهیم. سازنده‌ها باید تیراژ مدنظر خود را ایجاد کنند.

سوال : فکر میکنید چقدر تکالیف عملی هست با توجه به شرایطی که ما قرار داریم؟
خسروی: ما در طول دو دهه اخیر تکالیف زیادی دیدیم، اما چیزی که آید مردم شده است این است که ما یک میلیون تولید داریم و یک و نیم میلیون تقاضا داریم و به شدت کاهش کیفیت خودرو‌ها و افزایش قیمت آن‌ها را داریم کیفیت خودرو‌ها از ده سال اخیر به شدت تضعیف شده است. تکالیف قبلی جوابش چه بوده است من خودم به شخصه امیدواری ندارم. ما مافیای واردات قطعات داریم این‌ها همه چیز را به هم می‌ریزد و قطعه ساز برنامه اش بهم میریزد و ما به چشم انداز مان نمی‌رسیم.

سوال :نظر شما در این خصوص چیست؟
رضایی منش: ما اصلا مشکلی با واردات نداریم، اما آیا همه مردم می‌توانند خودرو وارداتی خریداری کنند؟ ما قطعا سبدی از محصولات را داریم. شاید آن تقاضایی که اکنون وجود دارد واقعی نیست. هم اکنون بیش از دو سال است که ما نمی‌توانیم قیمت واقعی ارائه کنیم. ما بالای سی و دو سه درصد افزایش قیمتی داشتیم. کل افزایش قیمت ایران خودرو زیر ده درصد است.

سوال:آیا قیمت بازار حاصل رفتار خودروساز نیست؟
خسروی: قطعا بله هست. اگر خودرو سازان به دولت و مجلس فشار نیاورند ما می‌توانیم خودرو های مختلف را با قیمت کمتری وارد بازار کنیم. تا زمانی که سیاست گذار مجری هم باشد، همین مشکلات پا برجا خواهد بود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar