اسب بخار/ مقایسه رنو تندر۹۰ اتوماتیک و پژو ۲۰۷i صندوقدار؛ سادگی و دوام یا زیبایی و آپشن؟

در بازار داخلی اگر شخصی قصد خرید یک سدان خانوادگی اتوماتیک به نسبت اقتصادی، ارزان قیمت و بی دردسر را داشته باشد، از گزینه های پیشِ رو می توان به تندر ۹۰ اتوماتیک و پژو ۲۰۷ صندوقدار اشاره کرد؛ دو خودرویی که در حال حاضر در خطوط تولید ایران خودرو قرار ندارند، اما همچنان نمونه های تمیز و نزدیک به صفرکیلومتر آن ها در بازار یافت می شود و مشتریان خود را دارند.

رنو تندر ۹۰ اتوماتیک را می توان یکی از سدان های خوش ساخت و باکیفیت داخلی (در زمان تولید) دانست که کیفیت بالای فنی و دقت مونتاژ این خودرو سبب شده بود بسیاری علیرغم چهره نه چندان زیبا و امکانات بسیار کم آن، تندر ۹۰ را بر بسیاری از خودروهای پرزرق و برق چینی ترجیح دهند.

در طرف مقابل، پژو ۲۰۷i  سدان را داریم؛ سدانی کاربردی و زیبا که کمی دیر به سبد محصولات ایران خودرو اضافه شد و حضورش نیز علیرغم شایستگی چندان طولانی نبود.

مقایسه ظاهری رنو تندر۹۰ اتوماتیک و پژو ۲۰۷i صندوقدار

اگر بخواهیم به طور جداگانه در ارتباط با طراحی رنو تندر ۹۰ اتومات و پژو ۲۰۷ صندوقدار صحبت کنیم، باید گفت رنو تندر اتوماتیک یک سدان کاملاً اقتصادی و به دور از هرگونه حجم پردازی خاص و هیجان انگیز از داچیا است که در برخی بازارها با برند داچیا و در برخی دیگر با برند رنو – نیسان و با نام آپریو عرضه شد.

نمونه اتوماتیک تندر در ظاهر بیرونی صرفاً در بخش سپر جلو (بخش ورودی هوا و قاب مه شکن ها) با نمونه دنده دستی متفاوت است و یک لوگوی AT در قسمت صندوق بار هم نشانه اتوماتیک بودن این خودرو در نمای عقب است.

در طرف مقابل، پژو ۲۰۷ سدان با ظاهری هماهنگ و جذاب (در بازار انحصاری ایران) حضور دارد. البته باید گفت که نمونه سدان به اندازه نسخه هاچ بک هارمونی و هماهنگی لازم را ندارد، اما در قیاس با تندر به مراتب زیباتر و جوان پسندتر است. شاید بتوان گفت سپر عقب ۲۰۷، که دارای یک زه پلاستیکی مشکی بسیار بزرگ و برجسته است، بزرگ ترین لطمه را به ظاهر خودرو زده است.

کابین تندر و ۲۰۷i  
در این بخش باز هم مانند طراحی ظاهری، کفه ترازو کاملاً به سمت پژو ۲۰۷i سنگینی می کند. در تندر اتوماتیک شاهد همان طراحی نمونه دنده ای هستیم و فقط بخش صفحه کیلومتر و دسته دنده دستخوش تغییرات شده اند.

دسته دنده تندر اتومات مانند یک گرز به ساده ترین شکل ممکن در بین دو صندلی جانمایی شده است و کلیدهای کنترل سیستم تهویه و فلاشر و… به قدری بزرگ هستند که حتی با کف دست نیز می توانید آن ها را فشار دهید یا بچرخانید.

از نکات مثبت تندر ۹۰ اتوماتیک می توان به فضای کابین مناسب و کیفیت خوب و مونتاژ یکپارچه ادوات داخلی اشاره کرد، به طوری که، در نمونه مورد بررسی پس از گذشت ۶ سال از عمر خودرو و پیمایش حدود ۵۰ هزار کیلومتر، همه چیز همچنان کیفیت روز اول را داشت و افت کیفی در هیچ یک از اجزا مشاهده نمی شد.

در پژو ۲۰۷ تا حدی شاهد همان داشبورد برآمده، خوش‌دست و با ارگونومی مناسب ۲۰۶ هستیم که پوسته بالایی آن تغییر کرده، مانیتور به آن افزوده شده است و نسبت به ۲۰۶ زیباتر به نظر می رسد. غربیلک فرمان ۲۰۷ سبک طراحی زیبایی دارد و این مورد در کنار تعبیه مانیتور روی داشبورد، در به‌روزتر نشان دادن کابین نسبت به سایر رقبای داخلی کمک شایانی کرده است.

ارگونومی مناسب داشبورد و فضای خوب در ردیف جلو به همراه امکانات قابل قبول از مزیت های ۲۰۷ است و از طرفی، فضای بسیار کم و غیر کاربردی ۲۰۷ در ردیف دوم و سختی سوار و پیاده شدن به این بخش، از نقاط منفی این خودرو هستند.

مقایسه امکانات ایمنی و رفاهی
از امکانات رفاهی و ایمنی تندر ۹۰ اتومات می توان به ۲ کیسه هوا، کامپیوتر سفری، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم ترمز EBD، آینه های کناری برقی و گرم کن دار، سیستم تهویه دستی، قفل مرکزی با ریموت رادیویی و رینگ های آلومینیومی اشاره کرد.

اما در خصوص امکانات پژو ۲۰۷ صندوقدار می توان به مواردی نظیر دو عدد ایربگ، ترمزهای ضد قفل، ترمز EBD، تهویه اتوماتیک تک کاناله، دوربین و سنسور دنده عقب، ایموبیلایزر, قفل مرکزی با ریموت رادیویی، دماسنج، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، آینه تاشو برقی، فرمان کمکی برقی، مانیتور، بازکن صندوق عقب از داخل کابین و بال عقب اشاره کرد.

مشخصات فنی رنو تندر۹۰ اتوماتیک و پژو ۲۰۷i صندوقدار

تندر ۹۰ اتوماتیک به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با نام K4M با حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۰ نیوتن متر مجهز است. وظیفه انتقال قدرت در این سدان کوچک بر عهده یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک است. از مزیت های این گیربکس نسبت به گیربکس های اتوماتیک پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ می توان به تعویض ها و معکوس های دقیق  تر و با انتقال ضربه های کم تر اشاره کرد. مصرف سوخت ترکیبی تندر ۹۰ اتوماتیک عدد ۸.۳ لیتر در صد کیلومتر و ظرفیت باک آن نیز ۵۰ لیتر است.

در ۲۰۷ صندوقدار از پیشرانه نام آشنای TU5 با حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۶ نیوتن متر استفاده شده است. یک گیربکس ۴ سرعته خودکار نیز با نام AL4 وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو را برعهده دارد. مصرف سوخت ترکیبی ۲۰۷ صندوقدار اتومات عدد ۷.۳ لیتر در صد کیلومتر و ظرفیت باک آن نیز ۵۰ لیتر است.

تجربه رانندگی با رنو تندر۹۰ اتوماتیک و پژو ۲۰۷i صندوقدار
با قرار گرفتن پشت فرمان دو خودرو، به علت برخورداری آن ها از موتورهای هم حجم با قدرت برابر و گیربکس های یکسان، توانایی حرکتی نسبتاً یکسانی حس می شود اما در بخش لذت رانندگی پژو ۲۰۷ دست برتر را دارد. البته در مواردی مانند نفوذ صدا به کابین و همچنین نرمی سواری، برتری با تندر است.

قیمت رنو تندر۹۰ اتوماتیک و پژو ۲۰۷i صندوقدار
تندر ۹۰ اتوماتیک بسته به سال ساخت و میزان کارکرد و سلامت خودرو هم اکنون در بازار قیمتی از حدود ۲۹۰ تا ۴۳۰ میلیون تومان دارد و این بازه برای ۲۰۷ صندوقدار رقمی بین ۳۶۰ تا ۵۳۰ میلیون تومان (صفر کیلومتر) است.

ویژگی های مثبت تندر ۹۰ اتومات
کیفیت ساخت بالا، کیفیت فنی بسیار خوب، استهلاک پایین، فضای اتاق بزرگ، فراوانی قطعات و خدمات پس از فروش‌.

ویژگی های منفی تندر ۹۰ اتومات
کمبود امکانات رفاهی، صندلی های نه چندان راحت، طراحی ضعیف ظاهری.

ویژگی های مثبت پژو ۲۰۷ صندوقدار
طراحی به نسبت جذاب‌ ظاهری و داخلی، بازار فروش خوب، امکانات مناسب.

ویژگی های منفی پژو ۲۰۷ صندوقدار
فضای ردیف عقب بسیار کم، گرما سوز بودن موتور، صدای بسیار زیاد سیستم تهویه در دورهای بالا.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar