پدال/ تویوتا حساب ویژه‌ای روی خودروهای هیدروژنی باز کرده است و جدیدترین محصولی که از این نوع قوای محرکه استفاده می‌کند کرولا کراس H2 کانسپت خواهد بود.

این خودروساز ژاپنی آینده خوبی را برای خودروهای هیدروژنی متصور شده و کرولا کراس H2 کانسپت نیز مؤید این موضوع است. محصول مفهومی تویوتا از پیشرانه درون‌سوزی استفاده می‌کند که بجای بنزین یا گازوئیل از هیدروژن برای سوخت خود استفاده خواهد کرد. البته این پیشرانه درون‌سوز از انواع عادی وجود در بازار نیست چراکه زیر کاپوت تویوتا کرولا کراس H2 کانسپت نسخه متفاوت از پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی موجود در GR کرولا قرار دارد.

اگر حضور تویوتا در رقابت‌های موتور اسپرت را دنبال می‌کنید پس حتماً می‌دانید که ژاپنی‌ها در حال استفاده از GR کرولا هیدروژنی در مسابقات استقامت سوپر تایکیو هستند. تویوتا همچنین در مسابقات قهرمانی رالی جهان نیز از GR یاریس H2 هیدروژنی استفاده کرده است. هم‌اکنون دانش به دست آمده از خودروهای هیدروژنی این برند در مسابقات خودرویی به خودروهای جاده‌ای و کرولا کراس H2 کانسپت تزریق می‌شود. اما نتیجه انتقال دانش بدست آمده به خودروهای جاده ای چه بوده است؟ تویوتا می‌گوید قدرت احتراق هیدروژن ۲۴ درصد افزایش یافته و میزان قدرت تولیدی به سطوح قابل‌مقایسه با یک پیشرانه بنزینی رسیده است. از طرف دیگر شعاع حرکتی نیز ۳۰ درصد بیشتر شده و زمان سوخت‌گیری مجدد تنها به یک و نیم دقیقه کاهش یافته است. البته این زمان در مسابقات موتور اسپرت زمان زیادی است اما برای یک کراس اوور پنج نفره کوچک همچون یک چشم بر هم زدن خواهد بود.

البته نباید فکر کنیم تویوتا فقط هیدروژن را در باک سوخت عادی کرولا کراس ریخته و آن را خودرویی هیدروژنی می‌نامد چراکه H2 کانسپت از تانک مخصوصی استفاده می‌کند که دانش تولید آن از سدان تولیدی میرای به دست آمده و خود پیشرانه نیز از تکنولوژی تزریق مستقیم هیدروژن با فشار بالا سود می‌برد. بررسی‌های واقعی این خودروی مفهومی در حال انجام بوده و تست‌های زمستانی آن نیز به زودی در شمال ژاپن شروع خواهند شد.

معرفی این خودرو بخشی از تلاش‌های تویوتا برای رسیدن به هدف کربن خنثی است. البته ژاپنی‌ها معتقد هستند این هدف فقط از طریق خودروهای تمام برقی میسر نخواهد شد. به همین خاطر است که تویوتا اخیراً از پروتوتایپ تویوتا هایلوکس سلول سوخت هیدروژنی رونمایی کرده و در آن نسل دوم تکنولوژی سلول سوختی میرای را به کار گرفته است. علاوه بر این تویوتا به توسعه محصولات هیبریدی و پلاگین هیبریدی و البته تمام برقی ادامه خواهد داد هرچند خود این برند می‌گوید در حال حاضر با قطعیت نمی‌توان گفت که آیا سیستم‌های هیدروژنی در نهایت راهی به خودروهای تولیدی و جاده‌ای خواهند یافت یا خیر…

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar