نماد آخرین خبر

شورای رقابت خودرو را از بورس کالا حذف کرد؟

منبع
فردای اقتصاد
بروزرسانی
شورای رقابت خودرو را از بورس کالا حذف کرد؟

فردای اقتصاد/ دقایقی قبل دستورالعمل جدید شورای قیمت برای صنعت خودرو پس از کش و قوس‌های فراوان منتشر شد و در صورتی که این دستورالعمل صحت داشته باشد، هیچگونه نشانی از بورس کالا در بندهای آن دیده نمی‌شود و این درحالیست که در خبرهای غیررسمی گفته شده بود که قرار است عرضه خودرو در بورس کالا با چند تبصره جدید ادامه داشته باشد. 

در ماده این دستورالعمل آمده است که: بازار تمامی خودروهای سواری شامل خودروهای تولیدی، مونتاژ و وارداتی، انحصاری تشخیص و از این پس مشمول این دستورالعمل هستند. این در حالی است که شورای رقابت برای حذف انحصار ایجاد شده نه اینکه با قیمت‌گذاری، این انحصار را تحکیم کند.

در بند ۳ از ماده ۳ آمده خودروهای سواری از این پس براساس ترازیابی (Benchmarking) با حداقل سه خودروی رقیب (مشابه) خارجی مقایسه و براساس شاخص رقابت‌پذیری، رتبه‌بندی می‌شوند. در محاسبه نرخ خودروها از متوسط شش ماهه نرخ ارز بازار متشکل استفاده می‌شود. 

خودرو از بورس کالا حذف شد؟
اما در بند ۵ ماده ۵ که مهم‌ترین موضوع این روزهاست، شورای رقابت اعلام کرده است که از این پس، خودروسازان موظفند محصولات خود را از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو، ثبت‌نام و به فروش برسانند. بنابراین می‌توان اینگونه برداشت کرد که عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شده است.

سهام گروه خودرویی در واکنش به این دستورالعمل، با فشار عرضه سنگینی مواجه شده و برخی از نمادها به صف فروش رسیده‌اند.

برای دریافت متن دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو اینجا کلیک کنید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar