جام جم/ موفقيت يک اثر تلويزيوني و سينمايي در همه جاي دنيا تنها به اقبال عمومي و فروش در گيشهها خلاصه و منحصر نميشود و سازندگان يک پروژه موفق و محبوب علاوه بر وجوه فرهنگي به قصد ادامه اين روند توجه ويژهاي به بعد اقتصادي ماجرا هم دارند و به بهترين شکل از آن بهره ميبرند.
کمپانيهاي هاليوودي که يد طولايي در اين خصوص دارند، همواره همگام و حتي گاهي پيش از توليد يک اثر از عروسکها، نوشتافزار و ديگر محصولات مربوط به شخصيتهاي اصلي آن فيلمها رونمايي ميکنند و آنها را با تبليغاتي ماهرانه در سطح گستردهاي در آمريکا، اروپا و ديگر نقاط جهان توزيع ميکنند.
اما اين مساله در ايران فقط محدود به يکي دو مورد جزيي بوده که عرضه عروسکهاي محبوب مجموعه موفق کلاه قرمزي و نوشتافزار مجموعه شکرستان بارزترين مثال در اين زمينه است. به نظر ميرسد با رونمايي و توزيع نوشتافزار، عروسکها و بازي رايانهاي فيلم موفق و پرفروش «شهر موشها2» اين جريان به صورتي درست، هدفمند و حرفهاي شکل عملي به خود گرفته و ميتواند نويد روزهاي خوبي را در آينده بدهد؛ آيندهاي که بچهها و دانشآموزان ايراني به جاي استفاده از نمونههاي غربي و خارجي سراغ محصولات وطني بروند.
مراسم رونمايي از عروسکها و بازي آنلاين و رايانهاي «شهر موشها2» که با حضور منيژه حکمت يکي از تهيهکنندگان اين فيلم و تعداد زيادي از کودکان و علاقهمندان در شهر کتاب خيابان فرشته تهران برگزار شد، جديدترين حرکت موثر و ارزشمند فرهنگي ـ اقتصادي در اين خصوص است. اين در حالي است که چند روز پيش از اين نيز در نمايشگاه نوشتافزار و ملزومات مدرسه «باز باران» از نوشتافزار منقش به تصوير عروسکهاي شهر موشها نيز رونمايي شده بود.
به اين ترتيب با توجه به فروش فوقالعاده اين فيلم و استقبال بينظير بچهها و بزرگترها ميتوان اميدوار بود که بچهها و دانشآموزان به جاي محصولاتي که تصوير هري پاتر، شرک، ماداگاسکار و عصر يخبندان روي آن نقش بسته از دفتر، دفترچهها و ابزار نوشتاري و محصولات ديگر شهر موشها، کلاه قرمزي، شکرستان و ساير آثار موفق و محبوب ايراني استفاده کنند.
بهرنگ تنکابني مدير اتاق خلاقيت «شهر موشها 2» در اين مراسم رونمايي ضمن اشاره به اعتماد تهيهکنندگان اين فيلم به خود درخصوص توزيع همزمان عروسکها با اکران فيلم گفت: تاکيد زيادي بر اولين بودن نداريم، زيرا اين اتفاق پيش از اين براي مجموعههاي کلاه قرمزي و شکرستان نيز افتاده، اما تمام سعي ما اين است که محصولي مطابق با استانداردهاي روز به دست کودکان ايران برسد.
منيژه حکمت يکي از تهيهکنندههاي اين فيلم هم در اين برنامه به نقش پررنگ جوانان در اين طرح بزرگ اشاره کرد و گفت: مردم ايران بخوبي جواب ما را دادند و اين فيلم بعد از ده روز از اکرانش حدود دو ميليارد تومان فروش داشته است، همانطور که ميدانيد اين فيلم هفت ميليارد تومان هزينه داشته که من همينجا اعلام ميکنم نوش جان کودکان سرزمينم، فيلمي ساختيم که کودکان از آن لذت ببرند.
تجليل از الکا هدايت و پيمان فاضلي، صداپيشه و عروسکگردان شخصيت محبوب کپلک و رونمايي از بازي رايانهاي و آنلاين شهر موشها که از سوي دو جوان ايراني به نام علي يعقوبي و فرزام ملکآرا طراحي شده، از بخشهاي ديگر اين مراسم رونمايي بود.