نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

واکنش رجبی دوانی به فیلم «شور عاشقی»

منبع
ايسنا
بروزرسانی
واکنش رجبی دوانی به فیلم «شور عاشقی»

ایسنا/ محمدحسین رجبی دوانی، پژوهشگر تاریخ اسلام با تحسین فیلم سینمایی «شور عاشقی» گفت: با دیدن فیلمنامه این اثر به وجد آمدم. در ایران درباره این موضوع تاکنون فیلمی ساخته نشده بود.  

محمدحسین رجبی دوانی، پژوهشگر تاریخ اسلام با تحسین فیلم سینمایی «شور عاشقی» که اولین روایت سینمای ایران از کاروان اسرای کربلا است، گفت: به آقای یاری بابت تولید این فیلم خداقوت می‌گویم. با دیدن فیلمنامه این اثر به وجد آمدم. در ایران درباره این موضوع تاکنون فیلمی ساخته نشده بود.  

وی با تاکید بر دشواری‌های تولید فیلم‌های سینمایی درباره معصومین (ع) گفت: تجربه نشان داده است که می‌شود مانند مرحوم مصطفی عقاد که فیلم الرساله را ساخت بدون نمایش چهره معصومین، حس حضور این بزرگواران را به خوبی به مخاطبان القا کرد و روی آنها تاثیر گذاشت، البته این به هنر فیلمساز برمی‌گردد. فیلم‌ سینمایی محمد(ص) مجیدی مجیدی هم نمونه دیگری از یک فیلم موفق در این زمینه است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به کاهش تولید آثار سینمایی درباره امام حسین (ع) افزود: فاصله بین فیلم سینمایی «سفیر» تا «روز واقعه» زیاد نبود ولی از «روز واقعه» تا «شورعاشقی» فاصله زمانی زیاد است که نشان دهنده این است که فضای فرهنگی و هنری کشور به سمت ساخت این آثار میل پیدا نکرده و این میل فروکش کرده است. حتی صدا وسیما هم که غیر از سریال‌های فاخر و الف ویژه مثل امام علی(ع)، ولایت عشق و مختارنامه به مناسبت محرم‌ها در دهه ۶۰ و ۷۰ فیلم‌ها و سریال‌های مناسبتی خوبی داشت، در این زمینه کوتاهی می‌کند.

رجبی دوانی گفت: اگر فیلم‌های سینمایی درست ساخته شوند و مفاهیم دینی توسط این آثار به خوبی به مخاطبان انتقال پیدا کنند از صدها کتاب و سخنرانی تاثیرگذارتر خواهند بود.

وی در خصوص منابع تاریخی درباره حرکت کاروان اسرای کربلا از کوفه تا شام گفت: منابع تاریخی در این موضوع کم و مشتت است و حتی برخی موارد با هم نمی خوانند و ما نمی‌توانیم دقیقا بگوییم این بزرگوارن از چه مسیری از کوفه به شام رفتند. روایت‌ها به سه مسیر مختلف در اینباره اشاره می کنند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام در ادامه گفت: من به واسطه تخصصم به منابع معتبر مراجعه می‌کنم و آنها را سند قرار می‌دهم. به طور مثال یک نقل مشهور ولی فاقد سند معتبر وجود دارد که تعداد اسرای این کاروان را ۸۴ زن و بچه اعلام می‌کند و وقتی ما به منابع اصلی و معتبر مراجعه می‌کنیم و اسامی کسانی که در این کاروان حضور دارند را جمع می‌کنیم بیشتر از ۲۰ نفر نمی‌شوند. آقای یاری هم این موضوع را در فیلم شور عاشقی رعایت کرده و ازروایت معتبر استفاده کرده‌اند.

فیلم سینمایی شور عاشقی از ۱۳ تیرماه توسط پخش بهمن سبز در سینماهای سراسر کشور اکران شده است و تاکنون توانسته با جذب بیش از ۳۷ هزار مخاطب به فروش یک میلیارد و سیصد میلیون تومانی دست یابد.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی «شور عاشقی» آمده‌ است: سلما باید صدای کاروان اسرای کربلا شود تا جای راست و دروغ در تاریخ عوض نشود. او باید پیش از شمر و مامورانش وارد منازل پیش روی کاروان شود و با گفتن حقیقت اجازه فریب مردم را به ماموران ندهد. این در حالیست که تصمیم او برای همراهی این کاروان از کوفه تا شام، انتقام خون پدرش از قاتلین اوست.

شهره موسوی، پیام احمدی‌نیا، مهدی زمین‌پرداز، سیامک صفری، نادر فلاح و علیرضا استادی از جمله بازیگران این فیلم هستند. «شور عاشقی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی داریوش یاری، محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد شهید و امور ایثارگران است که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم بین‌الادیانی را از آن خود کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar