نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

خانواده‌ها در «خانه ما» خودسانسوری نمی‌کنند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
خانواده‌ها در «خانه ما» خودسانسوری نمی‌کنند

ایسنا/ کارگردان فصل جدید مستند مسابقه تلویزیونی «خانه ما» با اعتقاد بر اینکه «خانه ما» تلاش نمی‌کند تا سبک زندگی‌ها را تغییر دهد، از ملاحظات تولیدی در حذف برخی لحظات و ممیزی موقعیت‌های خانواده‌ها و اینکه اصلا با خودسانسوری همراه نبوده‌اند سخن گفت.

 امیراطهر سهیلی ـ یکی از کارگردانان فصل جدید مستند مسابقه تلویزیونی «خانه ما» ـ در گفت‌وگویی درباره فصل جدید این مجموعه و تغییراتی که با آن روبه‌رو بوده‌اند، اظهار کرد: تیم ایده‌پردازی و طراحی فیلمنامه فصل جدید «خانه ما»، از ابتدا در نظر داشت تا فصل جدید، تجربه‌ای متفاوت از فصل‌های قبلی باشد. در فرآیند کارگردانی هم طبیعتا این رویکرد را لحاظ کردیم. از زمانی که وارد پروژه شدم هم تلاش کردم همین اتفاق را رقم بزنم.

وی افزود: مستند مسابقه «خانه ما» سال‌هاست مخاطب خود را پیدا کرده و مردم هم آن را دوست داشته‌اند. وقتی به‌ عنوان کارگردان وارد چنین پروژه‌ای می‌شوید، طبیعتا نمی‌توان همه پارامترهای قبلی را تغییر داد. تلاش کردیم ارزیابی‌ای نسبت به رویکرد مخاطبان درباره بخش‌های مختلف برنامه داشته باشیم تا بدانیم کدام بخش‌ها بیشتر مورد توجه بوده و کدام بخش‌ها مخاطب را خسته کرده است.

این کارگردان تأکید کرد: یکی از تفاوت‌های عمده فصل جدید نسبت به فصل‌های قبلی، فرآیند انتخاب خانواده‌های شرکت‌کننده است. هم از منظر شرایط مالی و هم از منظر سطح اجتماعی، تلاش کرده‌ایم تا ویترین متنوع‌تری را در این فصل به‌وجود بیاوریم تا همه مخاطبان این برنامه بتوانند، بخشی از زندگی روزمره خود را در قاب این برنامه مشاهده کنند.

وی ادامه داد: در لحن کارگردانی و طراحی میزانسن‌ها هم تلاش داشتیم در این فصل، اندکی شور و هیجان فضای رقابت را بالاتر ببریم. درباره میزان موفقیت‌مان اما باید منتظر بازخورد مخاطبان باشیم.

سهیلی درباره رویکرد اصلی «خانه ما» تأکید کرد: «خانه ما» شعارهای مشخصی از ابتدا داشته که مسائلی همچون مشارکت خانوادگی و امید به زندگی را شامل می‌شد و همچنان هم همین رویکردها را دنبال می‌کند. درفصل جدید ما به کردستان رفتیم و با همراهی اهالی نجیب و به‌شدت دوست‌داشتنی کردستان مواجه شدیم. من تجربه مستندسازی زیادی‌ داشته‌ام و پروژه ما برای فصل کردستان مستند «خانه ما» هم دی‌ماه سال گذشته به پایان رسید، اما هنوز با برخی از خانواده‌های آنجا در ارتباط هستیم که این حاصل صمیمت و مهربانی اهالی این منطقه است.

کارگردان «خانه ما» گفت: ایده اولیه ما این بود که در فصل سنندج حداقل یک خانواده اهل تسنن داشته باشیم اما در عمل توانستیم به سمتی برویم که هر سه خانواده از اهل تسنن شدند. همدلی و دوستی جاری در این خانواده‌ها به‌شدت از جنس «زندگی» بود. بازنمایی فرهنگ غنی کردها در این فصل هم از دغدغه‌های شخصی خودم بود. در هر شهری دوستان ما سراغ جاذبه‌های گردشگری می‌رفتند و ما تلاش کردیم جاذبه‌های فرهنگی آن منطقه را هم در قاب مستند منعکس کنیم.

سهیلی درباره ملاک‌های انتخاب خانواده‌های حاضر در مستند «خانه ما» هم توضیح داد: ما یک تیم سه نفره بودیم که در این زمینه دست به انتخاب می‌زدیم. یکی از پارامترهای‌مان هم این بود که خانواده‌ای را انتخاب کنیم که در موقعیت‌های مختلف با چالش مواجه شوند و اینگونه نباشد که بدون هیچ چالشی مراحل را سپری کنند. مثلا ما سراغ یک دکتر رفتیم تا او چالش دستفروشی و کسب‌وکار فوری را تجربه کند! در همین اتمسفر دست به انتخاب می‌زدیم تا هر یک از خانواده‌ها در مسیر مستند با چالش‌هایی مواجه باشد.

وی تأکید کرد: واقعا هم هر سه خانواده در این فصل بسیار خوب ظاهر شدند! شاید باور نکنید اما قطعا خودم حین پخش به این خانواده‌ها رأی خواهم داد! بخشی از چالش‌هایی که برای این خانواده‌ها ایجاد می‌شد، به تیم سازنده هم سرایت می‌کرد و در برخی موقعیت‌ها حتی خود ما هم از واکنش خانواده‌ها شگفت‌زده می‌شدیم. هر سه خانواده در این فصل موقعیت‌ساز بودند و این تجربه برایم بسیار جذاب بود.

کارگردان فصل جدید «خانه ما» درباره ملاحظات تولیدی در حذف برخی لحظات و ممیزی موقعیت‌های خانواده‌ها هم توضیح داد: بالاخره ما با خانواده‌های کرد مواجه بودیم که در فرهنگ روزمره خود بسیار شاد هستند و رقص و آواز هم دارند. تلاش کردیم تا حد امکان از این تصاویر و موقعیت‌ها هم استفاده کنیم، اما طبیعتا چارچوب‌هایی را هم برای پخش تلویزیونی باید رعایت می‌کردیم. پشت صحنه‌های جذابی از ثبت این لحظات داریم و برای من بسیار مهم بود که این خانواده‌ها در مقابل دوربین ما راحت باشند.

وی افزود: در برخی موقعیت‌ها مانند اعلام نتایج برخی خانواده‌ها شوک‌زده می‌شدند و حتی از هم می‌پاشیدند اما باز هم خودشان را سانسور نمی‌کردند. صراحتا در مقابل دوربین حرف از تقلب در آرا می‌زدند و این ما بودیم که بخش‌هایی از حضور صریح آن‌ها را سانسور کردیم. خانواده‌ها بسیار با دوربین راحت بودند و اصلا خودسانسوری نداشتند. تنها اصلاحیه جدی که در چند نوبت حین پخش مجبور به تذکر درباره آن می‌شدیم، مربوط به لحظاتی بود که این خانواده‌ها شروع به صحبت به زبان کردی با هم می‌کردند و با توجه به پخش تلویزیونی باید از آن‌ها می‌خواستیم فقط فارسی صحبت کنند.

سهیلی در پایان تأکید کرد: مستند «خانه ما» تلاش نمی‌کند تا سبک زندگی‌ها را تغییر دهد بلکه تلاش دارد نشان دهد ما بر پایه فرهنگ خودمان، چگونه می‌توانستیم زندگی کنیم. در فرهنگ ما، زیاده‌خواهی و چشم‌ و هم‌چشمی نیست. فرهنگ ایرانی سرشار از ظرفیت‌های جذاب است و متأسفانه امروز فرهنگ دیگری بر زندگی بسیاری از ما حاکم شده است. «خانه ما» تنها برای یادآوری است.

انتهای پیام

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar