رایزنی برای پخش سریال «۸۷ متر»
مهر/ مدیر محتوایی روبیکا از رایزنیها برای پخش سریال «۸۷ متر» کیانوش عیاری خبر داد.
مهدی مطهر مدیر محتوایی روبیکا با بیان این موضوع که روبیکا روزانه ۲۸ میلیون کاربر فعال دارد، گفت: برخی از حواشی مرتبط با تنظیمگری ساترا واقعی نیست و صرفاً روایت های رسانه ای است که در فضای مجازی با هدف جذب مخاطب توسط برخی سکوها خلق می شود، اما ما به دنبال جلب مخاطب از طریق حواشی و جنجال نیستیم، هدف ما جذب مخاطب با محتوای با کیفیت و انتخابهای درست است.
وی با اشاره به این موضوع که استفاده از فضای اینترنت برای تماشای فیلم ها، سریال ها و برنامه های نمایش خانگی به شدت رو به افزایش است گفت: حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد ترافیک اینترنت کشور به تماشای فیلم ها، سریال ها و برنامه های نمایش خانگی اختصاص دارد و به دلیل همین اقبال مردم نسبت به نمایش خانگی است که عملکرد سازمان تنظیم مقررات ساترا زیر ذره بین قرار دارد.
مطهر درباره سیاست های روبیکا در حوزه محتوایی و نمایش فیلم ها، سریال ها و برنامه های شبکه نمایش خانگی عنوان کرد: روبیکا آمادگی همکاری با تمام سکوهای دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات ساترا را دارد، درهای ما به روی هر کسی که محتوای باکیفیت و دارای مجوز دارد، باز است. برای ما فقط تأیید ساترا مهم است. اگر ساترا مجوز دهد، حتی محتوای فیلیمو را هم مشروط به توافق تجاری بین دو سکوی روبیکا و فیلیمو میتوانیم پخش کنیم.
حواشی «مهلا» دعوای درون گروهی
مدیر محتوایی روبیکا درباره حواشی محتوایی برخی برنامه های این سرویس از جمه «مهلا» بیان کرد: در مورد «مهلا» باید گفت که دعواهای درون گروههای مداحی منجر به حاشیهسازی شد و ممکن است نظرات مختلفی نسبت به این موضوع وجود داشته باشد. تلویزیون نیز گاهی با حواشی مواجه میشود؛ مانند سریال «سرزمین مادری» که بعد از حواشی، بیننده بیشتری پیدا کرد. ما تلاش میکنیم تا با حفظ کیفیت و محتوای مناسب، اعتماد خانوادهها را جلب کنیم و در این مسیر پیش برویم. هدف ما از تولید و انتشار برنامه هایی که بعضاً حواشی پیرامون آن ایجاد شد نظیر برنامه «مهلا» و «طناز»، حاشیه سازی نبود بلکه هر کدام به دلایلی دچار حواشی شدند که با همکاری و تعامل با ساترا حواشی را مدیریت کردیم، الان در دوره مدیریت جدید روبیکا هیچ برنامه ای بدون مجوز و نظارت پیشینی سازمان تنظیم مقررات رسانه های فراگیر پخش نمی شود.
برنامه «مهلا» یکی از برنامه های برند «روبیکا» است که امسال بر خلاف سال گذشته هیچ تذکری در مورد این برنامه نداشتیم و بدون حاشیه از روبیکا پخش شد.
مطهر درباره ادامه برنامه های «طناز» کمال تبریزی و «مهلا» توضیح داد: «مهلا» به طور قطع ادامه خواهد داشت، اما «طناز» در برنامههای ما دیگر جایی نخواهد داشت. در حال حاضر، مهمترین هدف ما این است که به هر تولیدکننده محتوا، چه بزرگ و چه کوچک، این فرصت را بدهیم که به عنوان یک بستر مناسب برای پخش، به ما فکر کند. ما به دنبال تولید محتوا نیستیم؛ بلکه میخواهیم بستری برای پخش محتوا فراهم کنیم، مشابه همکاری که الان با فیلم نت، نماوا و دیجیتون داریم.
رایزنی برای پخش «۸۷ متر»
مدیر محتوایی روبیکا در خصوص سریال «۸۷ متر» کیانوش عیاری گفت: روبیکا تمایل دارد که این اثر را پخش کند و مذاکراتی در این زمینه انجام شده است، اما هنوز به نتیجه نرسیدهایم.
مطهر با اشاره به سرویس «روبینیو» روبیکا بیان کرد: ایجاد سرویس «روبینیو» ربطی به فیلتر اینستاگرام نداشت و اگر اینستاگرام فیلتر نمیشد، ما همچنان «روبینیو» را راهاندازی میکردیم. این سرویس خدمات محتوایی روبیکا را به کاربران خود کامل کرد و این امکان را میدهد که محتوای خود را به اشتراک بگذارند، مانند یک عکس ساده، در حالی که هر کدام از پلتفرمهای اجتماعی ویژگیها و کاربردهای خاص خود را دارند.
وی درباره نحوه نظارت بر محتوای «روبینیو» یادآور شد: به ندرت پیش میآید که «روبینیو» تذکری از سمت ساترا دریافت کند. این امر به ۲ دلیل است؛ اولاً، ما ابزارهای هوشمندی داریم که به شناسایی محتوای اروتیک و سیاسی حساس کمک میکند. ثانیاً، گزارشهایی که از سوی کاربران دریافت میکنیم، نقش مهمی در این زمینه ایفا میکند. اگر کاربران متوجه مشکلی در یک صفحه شوند، میتوانند به ما اطلاع دهند و این گزارشها به ما در مدیریت محتوای پلتفرم کمک میکنند. بدین ترتیب، با همکاری مخاطبان، میتوانیم به کنترل و نظارت بر محتوای منتشر شده ادامه دهیم.
مدیر محتوایی روبیکا درباره نوع ارتباط ساترا و روبیکا نیز گفت: رابطه ما با ساترا به حدی خوب و نزدیک است که نیازی به نامهنگاری نداریم. آنها بهطور فعال در روند صدور مجوز محتوا طبق قانون و در کمال شفافیت با ما همکاری میکنند و هرگاه تذکری برای اصلاح محتوا لازم باشد، به ما تذکر میدهند. ساترا برای ما مرجع اصلی و فصلالخطاب محسوب میشود.
به نظر میرسد روند تنظیمگری ساترا و صدور مجوزها سرعت یافته است. آنها به تفاوتهای میان ویاودی و تلویزیون پی بردهاند، در حالی که در آغاز کار، این درک چندان واضح نبود. به عقیده من، ویاودی نیاز به فضایی برای تنفس و رشد بیشتری نسبت به تلویزیون دارد.