هالیوود در خطر از دست دادن تاج سینمای جهان

ایسنا/ پشت زرق و برق فصل جوایز سینمایی که چند روز دیگر با برگزاری جوایز اسکار به اوج میرسد، هالیوود در حال نبردی برای حفظ جایگاه خود به عنوان مرکز صنعت جهانی فیلم است.
هیچ یک از ۱۰ فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم که قرار است در سالن دالبی هالیوود جشن گرفته شوند، در لسآنجلس فیلمبرداری نشدهاند، شهری که بیش از یک قرن خانهی اصلی اکثر شرکتهای بزرگ فیلمسازی بوده است.
به عنوان مثال، فیلم «شرور» که پیشدرآمدی بر فیلم کلاسیک «جادوگر شهر اُز» است، در بریتانیا فیلمبرداری شده است.
سالهاست که تولیدات سینمایی و تلویزیونی از هالیوود خارج میشوند و به مکانهایی میروند که مشوقهای مالیاتی هزینهی فیلمبرداری را کاهش میدهند. اعضای تیمهای تولیدی امیدوار بودند پس از اعتصاب نویسندگان و بازیگران در سال ۲۰۲۳، شاهد رونق دوباره در لسآنجلس باشند، اما آمارها نشان میدهد که این بازگشت بسیار کند بوده است.
آتشسوزیهایی که در ماه ژانویه بخشهایی از لسآنجلس را ویران کرد، نگرانیها را در مورد اینکه تهیهکنندگان ممکن است به دنبال مکانهای دیگری برای فیلمبرداری باشند، تشدید کرده است. همچنین، این خطر وجود دارد که فیلمبرداران، طراحان لباس، تکنسینهای صدا و سایر کارکنان پشت صحنه نیز به جای بازسازی محلههای خود، تصمیم به ترک این شهر بگیرند.
سامانتا کوان، تهیهکنندهی فیلم نامزد اسکار «آنورا» که در بروکلین نیویورک و لاسوگاس فیلمبرداری شده، گفت: «بسیاری از مردم مدت زیادی است که به دلیل اعتصابات و حالا هم آتشسوزیها بیکار ماندهاند. فکر میکنم این یک زنگ هشدار برای همه است تا برای بازگرداندن تولیدات به لسآنجلس تلاش کنند.»
کمپین «در لسآنجلس بمانید» برای حفظ تولیدات سینمایی
حامیان صنعت سینما کمپینی با عنوان «در لسآنجلس بمانید» (Stay in LA) راهاندازی کردهاند تا همبستگی مردم با لسآنجلسیها پس از آتشسوزیهای اخیر را برانگیزند. یک دادخواست در این کمپین از سیاستمداران خواسته است که به عنوان بخشی از تلاشهای بازسازی پس از آتشسوزی، سقف مشوقهای مالیاتی فیلمسازی در شهر را برای سه سال آینده بردارند.
آنها همچنین از استودیوها میخواهند که متعهد شوند تولیدات خود را طی سه سال آینده حداقل ۱۰ درصد در لسآنجلس افزایش دهند. گاوین نیوسام، فرماندار دموکرات کالیفرنیا، پیشنهاد داده است که اعتبارات مالیاتی برای فیلم و تلویزیون را از ۳۳۰ میلیون دلار در سال به ۷۵۰ میلیون دلار افزایش دهد.
سارا آدینا اسمیت، فیلمساز و یکی از سازماندهندگان کمپین، از این افزایش حمایت کرده اما از دولت خواسته اقدامات بیشتری از جمله تسهیل روند دریافت مجوزهای فیلمبرداری انجام دهد. او میگوید: «ما نمیگوییم که همه چیز باید در لسآنجلس فیلمبرداری شود، اما این شهر تقریباً دیگر هیچ گزینهای برای فیلمسازی ندارد.»
اسمیت اشاره کرد که در حال توسعهی یک سریال بوده که کاملاً بر فرهنگ لسآنجلس و مالیبو متمرکز بوده است. اما در نهایت، هنگام تعیین بودجه، تنها دو گزینه پیش رویشان بود: آفریقای جنوبی و استرالیا. او گفت: «در لسآنجلس حتی یک گزینه هم نبود!»
«این همان چیزی است که باید تغییر کند، چون فکر میکنم از دست دادن این صنعت شگفتانگیز و میراث فوقالعادهای که داریم، یک اشتباه بزرگ است.»
بیش از ۲۱ هزار نفر کمیپین «در لسآنجلس بمانید» را امضا کردهاند که در میان آنها نامهای شناخته شده ای چون کوین بیکن، زویی دشانل، بت میدلر، کیانو ریوز و اولیویا وایلد دیده میشود.
سوزان اسپرانگ، مدیرعامل اتحادیهی تهیهکنندگان آمریکا، گفت: «امیدوارم مردم متوجه شوند که چقدر مهم است که شغلها را در لسآنجلس حفظ کنیم. ما بهترین گروههای تولیدی و بهترین تهیهکنندگان را در جهان داریم. بیشتر افراد اینجا زندگی میکنند و میخواهند در خانهی خود کار کنند.»

مقاصد محبوب فیلمبرداری خارج از ایالات متحده
دادههای مربوط به صدور مجوز نشان میدهد که تولیدات سینمایی در لسآنجلس در سال ۲۰۲۴ به دومین سطح پایین خود در تاریخ رسیده است و تنها بالاتر از دوران پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۰ است. طبق گزارشها، تعداد روزهای فیلمبرداری در این شهر از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ در مجموع ۵.۶ درصد کاهش یافته و به ۲۳,۴۸۰ روز رسیده است.
یک نظرسنجی از مدیران اجرایی نیز نشان داده که کالیفرنیا در میان لوکیشنهای محبوب برای فیلمبرداری طی دو سال آینده در رتبهی ششم قرار دارد و پس از تورنتو، بریتانیا، ونکوور، اروپای مرکزی و استرالیا جای گرفته است.
الکساندرا پچمن، نویسنده و از برگزارکنندگان کمپین «در لس انجلس بمانید» هشدار داد که اگر استودیوها متعهد به فیلمبرداری در لسآنجلس نشوند، ممکن است این شهر دیگر خانهی شرکتهای بزرگ فیلمسازی باقی نماند.
او گفت: «اگر آنها پروژههای خود را در اینجا فیلمبرداری نکنند، چرا باید دفاترشان در لسآنجلس باشد؟ ممکن است این شغلها هم منتقل شوند.»
دانکن کرابتری، مدیر اجرایی ملی اتحادیهی بازیگران آمریکا نیز اظهار کرد که پس از گفتگو با مدیران استودیوهای هالیوود خوشبین است. یکی از مدیران به او گفته که ۶۰ پروژه را برای فیلمبرداری در لسآنجلس در سال جاری برنامهریزی کردهاند.
او گفت: «فکر میکنم که شاهد بازسازی این صنعت خواهیم بود، اما این روند به اندازهی کافی سریع نیست. ای کاش بلافاصله اتفاق میافتاد.»
در مراسم اسکار پیش رو قرار است به آتشسوزیها اشاره شود و تابآوری لسآنجلس در مواجه با این بحران تجلیل شود. برخی از سخنرانان نیز ممکن است همانند دیگر مراسم جوایز، از این فرصت برای جلب حمایت از حفظ تولیدات در هالیوود استفاده کنند.
در مراسم جوایز انتخاب منتقدان در ماه فوریه، پل داونز، یکی از سازندگان سریال «هَکس» از بزرگان صنعت سینما خواست که بر فیلمبرداری در لسآنجلس پافشاری کنند. این شهر، یک شهر سینمایی است و باید تولیدات بیشتری در لسآنجلس انجام شود.»
منبع: رویترز